dinsdag 1 oktober 2024

Goch, Dudelange, Charmont-sous-Barbuise, Sully-sur-Loire, Javerdat, Orguil 25 septmber t/m 1 oktober

woensdag 25 september

De laatste loodjes, opruimen, afwassen, het huis netjes achterlaten voor de lange reis. Eerst naar Neede, naar camperpassie waar we de ontbrekende hoes krijgen. Erik maakt hem zelf op de stoel. We kletsen nog een tijdje en gaan dan op weg naar Winterswijk. Naar Obelink, het enige dat er gekocht moet worden zijn een paar stevige haringen. We houden ons goed aan dit plan, er wordt alleen een spons op een steel gekocht voor de binnenkant van het voorraam. We lunchen een twaalfuurtje en gaan dan eindelijk richting het zuiden. Maar een klein eindje, de dag is al behoorlijk gevorderd. We komen uit in Goch.

We parkeren de camper en lopen naar het centrum. Erik. Is op zijn zonnebril gaan staan en natuurlijk kon de bril daar niet tegen. Hij moet dus een nieuwe. We slagen bij Fielmann. Eten een broodje bij de bakker en schuilen voor een bui. Terug op de camperplaats komen we in gesprek met Ron en Gea. In mei 2010 zijn we met een door hen georganiseerde reis met een groep naar Tsjechië geweest. Daarna zagen we elkaar af en toe nog bij een activiteit van CCN. Maar toen we daar geen lid meer van waren, verwaterde het contact. We hebben een tijdje gezellig staan praten.

Donderdag 26 september

We hebben maar liefst tot half 9 geslapen. Wel af toe wakker vanwege de regen, vliegtuigen en de snelweg. Erik vliegt even met de drone en dan besluiten we toch verder te rijden. We hebben een mooi plekje uitgezocht in Koerich. Van hieruit willen we met het openbaar vervoer naar Luxemburg. In de directe omgeving zijn ook meerdere kastelen. Helaas de plekjes zijn allemaal bezet. We rijden door naar Dudelange. We nemen de laatste van 8 plaatsen in. Je kunt hier verzorgen en er zijn 4 stroomplekken. Die zijn allemaal bezet. De maximale verblijfsduur is 48 uur. Er staan 2 hele oude campers met zodanige inrichting voor de deur, dat het haast aannemelijk is dat deze er zeker langer staan. We zien ook helemaal geen bewoners. Van hieruit zou je ook met het openbaar vervoer naar Luxemburg kunnen, maar het nodigt niet uit om de camper hier onbeheerd achter te laten. Ook vandaag geregeld een bui. Om 22.30 uur komt er een grote camper aanrijden, ziet dat de plek vol is en is zeker een kwartier lang met draaiende motor op de telefoon aan het kijken, naar waarschijnlijk een andere overnachtingsplaats.

Vrijdag 27 september

Al met al hebben we redelijk goed geslapen. Elke keer als we wakker werden hoorden we de regen knetterhard op het dak en 2 keer werden we wakker van een aggregaat dat aansloeg, een kwartier draaide, dan een tijd stil was en weer opnieuw aanging. Uiteindelijk maar om 7.00 uur opgestaan, want de weg is nu ook goed hoorbaar. Het blijkt dat van de 8 plaatsen er 5 bezet worden gehouden door mensen die hier al heel lang staan. Sommige hebben zelfs een auto bij de camper staan. Jammer dat dit gebeurt op deze plekken, voor doortrekkers is er weinig plaats op deze manier. We rijden al vroeg en besluiten geen tol- of snelweg te nemen. We rijden alles via D-wegen en uiteindelijk blijkt dat we gemiddeld nog geen 60 km hebben gehaald. Maar wat zijn we door mooie dorpen en streken gereden. We zagen een bijzondere windmolen en mooie kerken. Voor de grap hebben we de rotondes en drempels geteld, het viel ons erg mee, namelijk 24 rotondes en 22 drempels. We zijn uitgekomen in het plaatsje Charmont-sous-Barbuise, naast een kerk die om 19.00 uur zijn klokken test. Er is verder niet veel, een bakker annex postkantoor dat alleen ’s ochtends open is, een kleine supermarkt, een restaurant en een verzamelgebouw met tandarts, dokter en fysiotherapie. Er zijn meerdere Nederlanders en natuurlijk worden we aangesproken. Altijd leuk fans te ontmoeten. Om 23.00 uur komt er nog met veel lawaai een camper aanrijden en parkeren.

Zaterdag 28 september

Het was pikkedonker vannacht, zelfs de lantaarnpaal waar we stroom uit konden halen, brandde niet. We hebben ondanks opnieuw regen goed geslapen. Opnieuw gaan we via D-wegen rijden, we hebben geen haast en de rotondes (21) en drempels (3) nemen we voor lief. We komen uit in Sully-sur-Loire. Dit keer lag de gemiddelde snelheid op 64 km/h. Een plaats met een kasteel. De c.p. is een lastige om op te komen. De ingang is afgezet met palen en heeft een S-bocht. Voertuigen langer dan 7.50 meter passen er niet op. Die mogen op een zanderige parkeerplaats iets verder op. Zij kunnen dus ook niet verzorgen, want de toegang is echt te klein. Het weer werkt nog niet mee, opnieuw regent het geregeld. Toch wandelen we even naar het kasteel. Helaas zijn de tuinen gesloten. We schuilen een tijdje onder een plataan, maar als het minder hard regent gaan we toch nog even het stadje in. We zien een bruidspaar net getrouwd de kerk uitkomen, maar dat is dan ook de enige highlight van de stad. We zijn net op tijd terug voordat er weer een hevige bui losbarst. We kijken ’s avonds een film.

Zondag 29 september

We zijn om 8.00 uur wakker en besluiten weer een stukje verder te gaan. Een rit van 280 km, via de Lidl, want de koelkast is behoorlijk leeg. De eerste helft weer over D-wegen, daarna een stuk snelweg zonder tol. We willen naar Oradour-sur-Glane, een heel bekend dorp dat op 10 juni 1944 uitgemoord is door de SS’ers. We lezen niet zo heel goede reviews over de parkeerplaatsen in het dorp en we besluiten door te rijden naar een dorp 5 km verderop. (20 rotondes en 6 drempels). Javerdat. Een geweldig mooie plek voor 4 campers. De plaatsen zijn lang genoeg, echter wel een beetje krap. De deur kan open, maar dat is het dan ook. Er is verzorging en er zijn openbare toiletten. Je moet deze plaats aanrijden over de verzorging, tussen trottoirbanden. En dat is lastig als je de plaats om 22.00 uur komt oprijden en ziet dat alles vol is. De camper die dit deed, manoeuvreert wel 10 keer heen en weer om achterwaarts eruit te rijden.

Maandag 30 september

Al onze medebewoners vertrekken en dat grijpen we aan om de camper naar de eerste plek te verplaatsen. Hier kun je tenminste langs de camper lopen zonder een nat pak te krijgen. We gaan op de fiets naar Oradour-sur-Glane. Dit dorp is op 10 juni 1944 samen met de 643

inwoners door de Waffen’SS vernietigd. Het zou een vergeldingsaktie zijn tegen het verzet, maar naar later bleek was dit een vergissing, er is namelijk nog een dorp dat ook Oradour heet, hier was het verzet wel actief.

Dinsdag 1 oktober

Ons cassette toilet is kapot. Er is een afsluitingsdop afgebroken. Normaal hebben we altijd onze 2e cassette mee, maar nu dus niet. We gaan naar Limoges, daar zit een camperaccessoires winkel waar we gelukkig een nieuwe kunnen kopen. Kassa 186,00 euro. Maar ja, om nu nog maanden de kapotte te moeten gebruiken is geen goed idee. We rijden verder richting het zuiden. Er eerste stuk over een tolvrije autobaan, maar al snel gaan we toch weer over D-wegen. De hele ochtend regent het verschrikkelijk hard, later knapt het toch wat op, af en toe komt de zon door en de temperatuur loopt op. We vinden het leuk om door al die verschillende Franse dorpen te rijden. Uiteindelijk komen we uit in Bressols, hier kunnen we echter de camperplaats niet vinden. Later blijkt dat Campercontact de verkeerde coördinaten heeft. We zoeken verder en komen 11 kilometer verder uit in Orgueil. Een ruime parkeerplaats achter de kerk. Vandaag 45 rotondes en 15 drempels.