zondag 28 juli 2024

Münzenberg, Röttenbach, Wörth an der Donau 24 t/m 28 juli

Woensdag 24 juli

De gebruikelijke zaken zoals afvalemmers legen, afwassen en opruimen zijn snel gedaan en om 9.45 uur rijden we al. Onze eerste overnachting zal in Münzenberg zijn. We hebben onderweg geregeld wegwerkzaamheden maar we staan nergens stil, wel vaak langzaam rijdend verkeer. We eten al rijdende een boterham. Tegen 14.00 uur zijn we op de plek van bestemming.

Er staan 2 campers die er onbewoond uitzien en 3 busjes met het opschrift zwaar verkeer. We zitten een tijdje buiten, drinken koffie en gaan dan op de fiets naar de winkel. Het is prachtig fietsen in het glooiende landschap. Tegen 17.30 uur lopen we naar het centrum, er zit een pizzeria die heel goede recensies heeft. Wilma eet een pizza Calzone en Erik één met garnalen en tonijn en heel veel knoflook.

Het smaakt inderdaad erg goed. Als we terug zijn bij de camper zitten we nog een tijdje buiten. Zo langzamerhand komen er steeds meer campers bij. Naast ons gaat een Frans gezin staan met de deuropening naar onze deuropening toe. Dat is tegen de ongeschreven etiquette in. We gaan bijna naar binnen, dus heel erg is het niet, ware het dat de 2 kinderen heel veel en heftig tegen elkaar staan te schreeuwen.

Donderdag 25 juli

Om 0.30 uur vannacht, toen we al sliepen, kwam er nog een buscamper pal achter ons staan. Veel lawaai met een schuifdeur die nog talrijke keren open en dicht ging en gestommel van waarschijnlijk het bed klaar maken. Gelukkig daarna nog wel weer snel in slaap gevallen. Erik gaat een rondje hardlopen en Wilma maakt alvast de camper rijklaar. We rijden naar Hessdorf, een pick-nick plaats die er op de foto’s mooi uitziet. In werkelijkheid is het een parkeerplaats naast de weg. We reden langs een tankstation en zeiden, hier tanken we als we weer verder rijden. We rijden dus een kwartier later weer er langs omdat de plek ons niet aanstaat en nu is de diesel maar liefst 7 cent per liter goedkoper. Bizar. We zoeken een ander plekje en komen uit in Röttenbach, een bijzonder plekje naast een speelpark. We parkeren de camper naast een tennistafel en voor een bankje.

Volgens de buurman is het rond 21.00 uur afgelopen en zullen we een rustige nacht hebben. Nu zien we veel kinderen op de skatebaan, voetballen en beach volleyballen. Af en toe wordt er gebruik gemaakt van de tafeltennistafel en dit voelt wel ongemakkelijk. Uiteindelijk verplaatsen we de camper een stukje, zodat niet iedere keer de bal onder onze stoelen verdwijnt. Inderdaad is om 21.30 uur niemand meer te bekennen en is het rustig.

Vrijdag 26 juli

We hebben goed geslapen, en zijn al voor 8.00 uur wakker. Na het gebruikelijke ochtendritueel rijden we om net na 9.00 uur weg. Het is bij vlagen druk op de A3 en geregeld rijden we niet sneller dan 25 km per uur vanwege alweer wegwerkzaamheden. De rit is niet zo lang vandaag en we zijn om 12.00 uur al op de plek van bestemming een groot parkeerterrein, naast een voetbalveld en een natuurzwembad in het plaatsje Wörth an der Donau. Er staan hier 3 campers, waarvan 2 van inwoners, geparkeerd en leeg. We zitten heerlijk buiten. Tegen 16.00 uur komt er een caravan met een gezin hier ook staan. En een kwartiertje later komen er auto’s en nog meer auto’s totdat de hele parkeerplaats vol staat. Bij de kantine van de voetbalvereniging wordt de muziek gestart en om 18.00 uur begint de voetbalwedstrijd. Dan is de muziek even uit. Na de wedstrijd gaat deze weer onverminderd hard aan. Hele gezellige leuke muziek. Dit stopt om 21.15 uur, de auto’s verdwijnen en een uurtje later is de parkeerplaats op 3 vrachtwagens na leeg. Het volleybalveld naast het zwembad is in trek bij de plaatselijke jeugd, veel geschreeuw en muziek. Maar tegen middernacht is het rustig.

zaterdag 27 juli

Het is prachtig weer en we gaan een stukje fietsen langs de Donau.

Een mooi aangelegd fietspad. Op de terugweg fietsen we door het stadje en zien dat er allemaal kraampjes opgebouwd worden voor een braderie. We eten een hapje bij de Griek (wat geen succes was) en gaan dan terug naar de camper en genieten daar van het mooie weer. Er wordt weer een voetbalwedstrijd gespeeld, maar na afloop gaat iedereen direct weg. Het was eigenlijk ook veel te warm om je erg in te spannen. Gelukkig kunnen we in de schaduw zitten want het is erg warm.

zondag 28 juli

We gaan een stukje verder. Onderweg zijn de parkeerplaatsen overvol, we gaan voor koffie en eten de snelweg af, dan is er plaats genoeg. Op één van de parkeerplaatsen staat een auto met ingeslagen ruiten. Maar ook de buitenkant is flink gedeukt. Waarschijnlijk een ongeval gehad, hier geparkeerd, en de waardevolle spullen heeft iemand eruit gehaald. Triest om te zien. We doen enkele plaatsen aan om te overnachten, maar deze staan ons niet aan. Eén naast een speeltuintje, waar overal kots ligt en één parkeerplaats waar bouwmaterialen liggen. We zien de bui al hangen. Of overlast van jeugd, of vroeg wakker van bouwvakkers. We besluiten door te rijden naar Liezen. We moeten als we via de snelweg willen blijven rijden door een tunnel waar we tol voor betalen. De plek is geschikt voor 3 campers en er is nog precies 1 plekje vrij. Mooi langs een fietspad, met een bankje en water. Nou hebben we dat niet nodig, we hebben genoeg meegenomen voor de reis. We hebben een mooi uitzicht op de bergen.