dinsdag 15 november 2022

Guitiriz, Ames, Pontevedra, Vila Nova de Cerveira en Praia Gelfa 10 t/m 15 november

Donderdag 10 november

We hebben goed geslapen vannacht, alle apparaten zijn weer eens helemaal opgeladen, zelfs de accu’s van de fietsen. Omdat het geen weer is om buiten te zitten, gaan we weer een stukje rijden. We komen langs Santiago en zoeken een plek om de camper neer te zetten, want Erik moet een pakje halen bij de UPS. Dat is nog niet zo eenvoudig. We parkeren voor een school, of het mag is onduidelijk en Erik loopt naar het opgegeven adres. Hij kan het echter niet vinden en komt met lege handen terug. We rijden daarom maar naar een stadion in de buurt, dan kan Erik op de fiets op zoek gaan. Dat is maar goed ook, want we zijn nog geen 10 seconden weg of er komt een bus die op deze plek gaat staan. Wilma blijft bij de camper. Na ongeveer een uur is Erik terug, met zijn pakje. Hij vertelde dat hij in het winkelcentrum moest zijn, maar niet bekend was naar welke winkel. Hij heeft alle ruiten van de winkels afgespeurd, net zolang totdat hij een plakker van UPS zag. En gelukkig daar was zijn pakje. We lunchen en gaan dan niet zo ver en dit keer niet naar beneden, maar wat opzij,  naar Ames. Een plek die op de foto’s in campercontact mooier is dan in werkelijkheid. De campers staan achter elkaar naast een strook gras. Je mag er echter geen campinggedrag vertonen. Maar als in de middag de zon toch nog even tevoorschijn wil komen, zet Wilma toch haar stoel een uurtje buiten. We hebben boodschappen gedaan bij de Mercadona.

Vrijdag 11 november

We hebben goed geslapen. Erik pakt de fietsen, Wilma smeert een paar boterhammen en dan gaan we op de fiets naar Santiago de Compostella. De route loopt langs de camperplek en is nog 8 km tot aan het nulpunt. Wij fietsen deze kilometers over het pelgrimspad. Eerlijk gezegd vonden we het plein voor de kathedraal tegenvallen. Het nulpunt is een ingemetseld stuk tekst en er liepen meer toeristen rond dan pelgrims. Een bezoek aan de kathedraal, waarin een 1,60 meter hoog wierookvat hangt kost 10 euro per persoon. Dat slaan we dan maar over. Wilma komt aan de praat met een fietser die een pelgrimsroute heeft gefietst en hij vertelde dat de oorkonde die je hiervoor koopt, in de kathedraal te verkrijgen is. En ook dan moet je 10 euro entree betalen. Het hele stadje ademt commercie uit. We wandelen een ronde door het stadje en door het nabijgelegen park en stappen dan weer op de fiets terug naar de camper.

Zaterdag 12 november

We waren van plan om het weekend over op deze plaats te blijven, maar op het gras naast ons werd een tent en een podium opgebouwd waar ook nog eens gigantische versterkers op neer gezet werden. We wachten niet af wat hier gaat gebeuren en rijden naar de volgende plaats op ons lijstje. Onderweg komen we langs een tankstation waar we gas tanken. We gaan naar Pontevedra. Deze stad heeft 2 camperplaatsen en door een misverstand tussen ons komen we uit aan de rand van de stad in plaats van iets verderop. Ach we staan hier ook goed, er kunnen er 20 staan en de plek is vol. Erik gaat hier de camper van binnen versieren voor Wilma’s verjaardag.

We zitten op de bankjes naast de camperplek, want naast of voor de camper is geen ruimte. Eindelijk weer eens geen wind. Maar dat komt waarschijnlijk ook omdat we in een stad staan.

Zondag 13 november

We wandelen door Pontevedra, een verrassend mooi stadje. We eten op een plein een pizzapunt, kijken naar de vele duiven en wandelen dan weer terug. We eten nog een boterham en dan gaat Erik keen video opnemen over de beamer, die hij gisteren ophaalde. Wilma gaat nog een uurtje wandelen. De camperplaats loopt leeg tegen de avond.

Maandag 14 november

We hebben vannacht veel meer verkeer gehoord dan de vorige nacht. Waarschijnlijk omdat er nu maar 6 campers stonden. Veel minder campers die het verkeerslawaai tegenhouden. En waarschijnlijk is ook het werkverkeer op gang gekomen. We gaan weer richting de kust, maar komen nog niet uit op de plek die we in de navigatie hadden gegeven. We rijden nog steeds de route van campercontact en als highlight werd daarin genoemd het plaatsje Vila Nova de Cerveira. Direct over de grens, dus in Portugal. Cerveira betekent hert en een hert staat boven op een berg. We zetten de camper op de parkeerplaats voor de camperplaats, naast een caravan. De man die daar in verblijft komt een praatje maken en biedt Erik een fles wijn aan. Het lijkt op zelfgemaakte in een limonadefles. Wij drinken geen alcohol, dus neemt Erik dit niet aan. Na de lunch fietsen we naar het hert (Miradouro da Cervo da Pedra Furado) boven op de berg.

Het is behoorlijk steil, maar we redden het. Als je boven bent heb je een prachtig uitzicht op de rivier, met aan de ene kant Spanje en de andere kant Portugal en op de oceaan.

We vliegen naar beneden. We staan langs een spoor en geregeld komt er een trein langs. We zetten de klok een uur terug en gaan daardoor al vroeg naar bed. Om 22.30 uur horen we nog een goederentrein.

Dinsdag 15 november

Om 7.00 uur hoorden we auto’s en bussen dieselen. En een Duits busje zette een generator neer. We staan daarom maar op, van slapen komt toch niets meer. We hebben vannacht heel veel regen en wind gehad, maar geen enkele trein meer gehoord. We zijn al vroeg klaar en na de verzorging rijden we dan naar de plaats waar we gisteren al naar toe wilden Praia Gelfa in Vila Praia de Ancora.

Een ritje van 23 km. Een geweldige plek aan de oceaan. De golven gaan tekeer. Prachtig. Alleen jammer dat op de hele grote parkeerplaats waar we alleen staan, na een uurtje een busje komt, die hem pal naast ons parkeert. Met een schuifdeur die getest moet worden, zo vaak gaat deze open en dicht en een hond die overal pist. En natuurlijk moet er luid en duidelijk een telefoongesprek buiten gevoerd worden.

1. Het zijn niet alleen de vlogs die ik graag zie, maar ook deze Blog lees ik ook graag. Blijkbaar hebt u de laatste dagen wat pech gehad met slapeloze nachten buren...