donderdag 10 november 2022

Foz en Guitiriz 4 t/m 9 november

Vrijdag 4 november

Wat een nacht!! Gisteravond kwamen er 3 huurbusjes met hefdak, gevuld met Spanjaarden, tegenover ons staan. Per direct werden er tafel en stoelen uitgeladen en met 8 man sterk en een aantal kinderen werd er muziek gemaakt, gedanst en gekrijst. Pas om een uur of 12 gingen de kinderen naar bed en werden de gitaren weggelegd. Echter de volwassenen bleven tot 2.30 uur zitten en zoals bekend, Spanjaarden praten niet tegen elkaar maar schreeuwen. Waren we de eerste 2 dagen nog vol lof over deze camperplaats, nu zijn we dat wat minder. De plaats kan er niets aan doen natuurlijk, het zijn de mensen die er staan, maar we hadden van de eigenaar/beheerder toch wel enig ingrijpen verwacht. We douchen, verzorgen de camper en rijden dan 3 kilometer verderop naar de gratis plaats die Foz aanbiedt. Er staan ongeveer een 40 campers, allemaal met het zicht op de riviermonding die wel onder invloed van eb en vloed staat. We zitten de rest van de middag heerlijk buiten.

Zaterdag 5 november

We zitten aan de koffie als de telefoon gaat. Jan, of we zin hebben in koffie. Jan en Annemie zijn ook in Foz gekomen en staan 4 campers van ons vandaan. We zitten gezellig bij elkaar. Na de lunch gaan we samen een wandeling maken.

Zondag 6 november

Het heeft behoorlijk gewaaid vannacht.  En Wilma blijf het eng vinden. Er was veel lawaai van een discotheek in de buurt. Eerst tot middernacht heel veel technomuziek. Toen werd het stil tot 2.30 uur, de muziek begon opnieuw met veel dreunende bassen, tot 5.00 uur vanochtend. In de ochtend doen we elk ons eigen ding en in de middag gaan we weer samen een ronde wandelen.

Erik filmt nog wat onderweg. We drinken koffie in een tentje waar een hele goede barista de koffie prachtig versierd. ’s Avonds drinken we bij Jan en Annemie koffie.

Maandag 7 november

Het waait zowel overdag als ’s nachts hevig. De wind is te koud om buiten in de zon te zitten. Erik moet nog een productvideo maken en gebruikt daar de ochtend en een deel van de middag voor. Wilma gaat in haar eentje wandelen. Later op de middag moeten we in het stadje nog iets filmen en gaan we weer koffie drinken bij de tent waar we gisteren ook waren. Erik filmt er en de barista laat zien hoe hij de koffie maakt en versierd. Hij vroeg ons of we iets bij de koffie wilden, maar wij zeiden van nee, teveel suiker en teveel calorieën. Hij moest lachen en we begrepen dat hij zei dat alle lekkere dingen suiker bevatte en gaf ons een klein stukje koek. Dat smaakte inderdaad lekker. Na het filmen wilden we betalen, maar dat werd niet geaccepteerd. Hij begreep dat hij in de film kwam en dat was onze betaling aan hem. ’s Avonds komen Jan en Annemie nog even wat drinken.

Dinsdag 8 november

Er is markt vanochtend en de camperplaats wordt overgenomen door alle mensen die de markt bezoeken. Wij lopen er om 10.00 uur naar toe en vinden het maar niets voorstellen, maar langzamerhand worden er meer kraampjes neergezet en uiteindelijk is het een flinke markt. Wij lopen eerst door, doen wat boodschappen in de supermarkt en later op de markt. ’s Middags monteert Erik de vlog en dan gaan we naar de wasserette, daar is gratis internet zodat de vlog alvast geüpload kan worden. Wilma gaat mee, die kan mooi wat vragen van de leesclub beantwoorden.

Woensdag 9 november

Na een redelijk rustige nacht, het waaide niet meer zo hard, maar er was wel regen en om 6.30 uur de vuilniswagen, maken we ons klaar om naar de volgende plaats te gaan. We rijden 90 km naar de parking van Guitiriz, een plek voor 4 campers. Met volledige verzorging, er is een toilet en er is zelfs gratis stroom. We zetten de camper naast een camper uit Zweden. Wel vrij dicht tegen de verzorging aan, maar we gaan liever niet op het gras staan, we lazen in de reviews dat het daar drassig kan zijn. We vloggen wat en Erik gaat met een stukje film aan de gang voor Campercontact. We gaan verder niet het stadje in, het regent af en toe, en zo kan Erik ook alvast monteren. Later op de middag komt er nog een camper aan de andere kant van de verzorging staan en er gaat een auto staan, met een oude vrouw alleen erin. Als we er langs lopen, zit ze bijna rechtop te slapen. Om ongeveer 18.30 uur zet ze de motor van de auto aan. Wel een half uur lang. Op enig moment loopt Erik langs haar auto en kijkt naar binnen. Dan duurt het maar even of ze rijdt weg.