dinsdag 25 januari 2022

Overwinteren 2021/2022 Punta de Calnegre, Totana

Maandag 17 januari
Het lijkt wel of elke dag de temperatuur wat lager wordt in plaats van hoger. De eigenaren hebben een hond lopen op hun terrein en deze gaat 's nachts best wel tekeer. Het lijkt soms of dat beest naast de camper zit. We gaan een stukje fietsen, eerst even naar de Spar voor een paar dringende boodschappen, dan naar de berg Punta de Calnegre. Dit is een natuurgebied en hier heb je een heel mooi uitzicht op de zee. We fietsen langs 2 camperplaatsen, de een staat helemaal leeg. De eigenaar, een oude Spaanse man zit buiten in de zon en heeft een briefje waarop staat wat een overnachting kost en wat je daarvoor krijgt. Je staat ongeveer 1,5 km van het strand. De andere c.p. ligt, met een weg ertussen, direct aan zee. Het strand is vies. We willen via een alternatieve route terugfietsen door het kassencomplex, maar er loopt wel een hele grote hond los. We draaien om en gaan via de grote weg terug.

Dinsdag 18 januari
We fietsen nog een keer naar Puntas de Calnegre. Onderweg zien we heel veel gewassen staan en we stoppen om te kijken wat het is. Het blijkt broccoli te zijn. Dit staat niet in kassen. We drinken koffie in het zonnetje terwijl de vlog aan het uploaden is via het internet van het cafeetje. Als we terug fietsen moeten we de jassen aan, de wind maakt het koud.

Woensdag 19 januari
Opnieuw leek het vannacht of de hond naast de camper zat te blaffen. We gaan mede daardoor verkassen. We rekenen € 8,00 per nacht af. Dat valt mee, echter de stroomrekening valt vies tegen. Volgens de meter zouden we ruim 25 kWh verbruikt hebben, terwijl we bijna voor alles ons gas gebruikt hebben. Ik had al mijn twijfels bij het doorgeven van de meterstanden. De man staat achter een hek te roepen wat de stand is en de vrouw noteert dit dan op een briefje. Hij moest wel 3 x de standen roepen. En je kunt zelf niet meekijken, er zit een groen doek voor het hek. We hebben € 12,25 bij betaald. We trekken een stukje het land in naar aanleiding van een tip van Jaap en Jolanda. Eerst even inslaan bij de Lidl en dan naar camperstop Sierra Espuna, in Diputación de Morti, vlak bij Totana. Hoe verder we het land in komen hoe zonniger het wordt. Als we ons geïnstalleerd hebben, gaat Erik direct vliegen en nemen we wat op voor de vlog en we zitten lekker buiten in de zon.

Donderdag 20 januari
Een echte luierdag. In de zon zitten, lezen, vloggen, met medecamperaars kletsen en dat was het dan wel. 's Avonds kijken we naar een Spaanse serie Mar de Plastico, een misdaadverhaal dat zich afspeelt in en rond de kassen.

Vrijdag 21 januari
We fietsen vandaag naar het christusbeeld die we met de verrekijker vanaf de camperplaats kunnen zien. De weg is niet zo lang, 9 km, maar behoorlijk steil. Onderweg staan beelden van de kruisgang. Soms langs de kant van de weg, soms wat hoger in de rotsen. Erg mooi, en wat een uitzicht boven. Prachtig. We eten onze lunch, filmen en vloggen en fietsen dan weer terug. We komen langs een prachtig klooster, waar een aantal campers staan en kletsen wat met een Nederlander. Op advies van de buurman van de c.p. hadden we jassen en handschoenen mee, want de terugweg gaat alleen maar razendsnel naar beneden en grotendeels in de schaduw. Als we terug zijn zitten we nog tot 17.30 uur in de zon buiten.

Zaterdag 22 januari
We hebben vannacht 2 x een buitje gehad en ook vanochtend regende het. We fietsen naar Totana, alleen maar 3,5 km naar beneden. Het stelt niet zoveel voor. We willen ergens een hapje eten, geven de bestelling door en gaan zitten. De dienster brengt ons het drinken en zegt dan dat het nog 3 kwartier duurt voordat de oven voor de pizza aangaat. Beetje raar dat ze dat dan niet direct bij het bestellen zegt. We willen nu eten en niet over een uur. Ook vreemd dat ze het flesje drinken al open gemaakt heeft. Dat willen we ook niet. We zoeken iets anders. Dat wordt lastig, uiteindelijk drinken we alleen ergens koffie, maken een sanitaire stop en gaan terug naar de c.p. om daar te lunchen. Het is helaas geen weer om buiten te zitten. Om 16.30 uur komt er een caravan de c.p. oprijden en parkeert deze gewoon op een plek voor een camper. Beetje vreemd het is een camperplek en geen camping.

Zondag 23 januari
We verzorgen de camper, betalen en gaan dan naar de parkeerplaats bij het klooster Santa Eulalia de Merida. Als we aankomen staan er best veel auto's, maar er is ruimte genoeg om de camper de parkeren. Af en toe komt er een auto bij en een gaat zo dicht tegen ons aan staan, dat de chauffeur bijna niet kan uitstappen. Het Mexicaans uitziend mannetje kan sowieso niet autorijden, want hij zet met een behoorlijke tik de auto tegen een vuilnisbak aan. We wandelen naar de kapel, die bij het klooster hoort, er is een dienst, we gaan dus nog niet naar binnen. Het miezert af en toe dus besluiten we eerst te gaan lunchen en dan een wandeling naar het Christusbeeld te wandelen. Eerst even de nu lege kapel in en dan gaan we. We vloggen onderweg. Het is een rondje, maar zoals ons wel vaker gebeurt lopen we verkeerd en lopen we het laatste stuk over dezelfde weg terug. Misschien maar goed ook, want het laatste stuk moest je de vangrail over en een stuk steil naar beneden. Bij terugkomst lopen we achter het klooster nog een stukje naar het beeld de witte maagd en gaan dan terug naar de camper. We hadden prima wandelweer.