zondag 2 januari 2022

Overwinteren 2021/2022 Puerto de Mazarrón

Maandag 20 december
We maken vandaag een tocht naar parque regional de siërra Espuña. We rijden eerst naar het informatiecentrum. De weg hier naar toe is prachtig, heel veel bochten en naar grote hoogte, bijna 1600 meter. Onderweg 2 x een hindernis, er waren wegwerkzaamheden en de grote shovels kunnen niet echt ver uitwijken. Maar we kwamen er langs, een keer zelfs met de deur op een kier om te kijken of we op de weg bleven. Het bezoekerscentrum is gesloten. Tja we konden het weten op maandag is bijna alles dicht. Buiten staan borden met daarop wandel- en fietsroutes. Alles in het Spaans. Dat vinden we nog wel een gebrek, ons Spaans is niet goed. Engels zou een stuk helpen om de borden te begrijpen. We maken een wandeling van ongeveer een uur en eten dan bij de auto onze boterham. Dan rijden we nog verder hoog, naar de ijsputten. Onderweg schiet er een moeflon voor de auto langs. Jammer dat we de camera uit hadden staan.  Deze zijn in de de jaren 1600 gebouwd. Er werd sneeuw in opgeslagen, tot 1 miljoen kilo en in de zomer als het ijs was geworden, werden er staven ijs uitgehaald en naar de steden gebracht. Daar aangekomen was tot 1/3 van de massa al gesmolten. Er zijn 2 ijsputten in tact gebleven. Het is prachtig om te zien. We rijden via een andere route terug en weer schiet er iets voor de auto langs. Dit keer 2 mannetjes. De kudde blijft aan de kant van de weg staan. We pakken snel de camera erbij en dit keer kunnen we ze wel filmen. We beginnen trek te krijgen, maar een open restaurant is niet te vinden. We eindigen uiteindelijk bij de burger king. Weer moeten we onze QR code laten zien. We hadden een prachtige dag.

Dinsdag 21 december
We halen een paar boodschappen bij de Lidl en Erik gaat bij de bazar op zoek naar een nieuwe waterkoker. Er is er alleen eentje voor een halve liter en dat is toch te weinig. We blijven ons wel redden met onze oude. We gaan in Nederland wel kijken naar een wat grotere. 's Middags krijgen we bezoek van Annie en Peter. Volgers van ons kanaal. We kwamen ze tegen bij de supermarkt. Ze staan vlak bij op de c.p. waar we bij hen ook al eens koffie dronken en nu dus bij ons.

Woensdag 22 december
Een rustig dagje vandaag. We lunchen bij Ruud en Brigitte van camper DAO en zitten gezellig bij elkaar. Het is net te doen buiten zitten. De zon laat nog steeds vaak verstek.

Donderdag 23 december
Vandaag maken we een uitstapje naar Lorca. We eten eerst warm, dan hebben we vanmiddag de tijd aan ons zelf. We klungelen wat met de parkeermeter van het terrein waar we de auto parkeren. We snappen bijna alles zelf, alleen niet of de meter doortelt of niet. Gelukkig is er een Spanjaard die helpt. Je staat vrij tussen 14.00 en 17.00 uur, dan zijn ook de meeste winkels dicht. Als je de automaat vult, houdt deze hier dus rekening mee. We kopen een kaartje tot 19.00 uur. We wandelen wat door de stad, een stadsplattegrond likt niet. De dame waar we die zouden kunnen krijgen - bij het klooster - verwijzen ons naar de VVV. Maar ja die gaat pas om 17.00 uur open. We doen het wel zonder. We zetten de gebouwen diende willen zien en met behulp van Google komen we ook ver. We drinken een paar keer koffie en eten een broodje kaas. We kochten een stokbrood en losse kaas en maakten zelf ons broodje dat we in een parkje opeten. We lopen nog even naar het plein d'Espana waar een grote muziektent staat. Het soundchecken is zo hard dat we niet blijven voor het concert. We vergapen ons aan de mooie kerstverlichting en gaan dan terug naar de auto. Bij het instappen zien we 2 knapen rond een auto scharrelen, één met een mes in zijn hand. We bemoeien ons er maar niet mee.

Vrijdag 24 december
Gisteren passeerden we de magische grens van 15.000 volgers op YouTube. Dat is reden voor een feestje en we zijn 100 dagen onderweg en we maken onze 30e vlog. We filmen in Puerto de Mazarron en gaan dan een dagmenu eten bij Viggo.,een 5 gangen menu voor € 12,00. Twee jaar geleden kostte dat nog € 9,00. Maar het is nog steeds niet duur en we eten heerlijk. We fietsen weer terug en gaan dan binnen zitten want de temperatuur en de zon laten ons in de steek.

Zaterdag 25 december
We wandelen in de bergen achter de camping, kletsen daarna even met Don en zijn vrouw en lopen dan naar de camper. Daar staan Gijs en Ying Yi, trouwe volgers van ons kanaal. Ze hebben een doosje chocoladekoekjes voor ons als dan voormalige leuke filmpjes. Zo leuk, zo hadden in een vlog gehoord dat wij niet drinken, dus speciaal voor ons hebben ze iets anders gekocht. We zitten de middag gezellig bij elkaar. 's Avonds gaan we heerlijk racletten, 1e kerstdag sluiten we af met een film.

Zondag 26 december
We gaan naar de markt. Spanje kent geen 2e kerstdag dus is er gewoon markt. We willen kijken naar een trui, gekocht bij een van de Afrikanen. Onze zoon zag deze op een foto en vond er een erg leuk. We vinden deze trui inderdaad, maar de juiste maat is er niet. We willen de gok nemen en een kleinere maat kopen, maar de verkoper is niet genegen om te onderhandelen (de trui moet €20,00 kosten). Tja dan maar niet, ook al omdat de maat niet helemaal goed is. Erik ziet een mooi hoesje voor om de buik waar tijdens het lopen de telefoon en de sleutels goed in passen en een koord voor aan de mobiele telefoon. Die kopen we wel. En we kopen onze warme maaltijd een gegrild haantje met gegrilde aardappel. Die eten we bij de camper op. Af en toe spettert het een beetje. Onno en Ineke van  het plakbandpensioen komen even kletsen, maar dan begint het toch even  serieus te regenen. We gaan naar binnen. Enkele minuten later is het weer droog, maar we blijven toch binnen vanwege de temperatuur. We drinken koffie, snoepen wat uit de koekjesdoos, lezen en komen de dag wel door.