donderdag 8 december 2022

Comporta, Sao Teotonio, Sagres, Alvor 3 t/m 8 december

zaterdag 3 december

Het is een stralende dag, we zitten heerlijk buiten en lopen nog eens naar het strand. We drinken opnieuw een kopje koffie. Er komen  heerlijke geuren uit het restaurant en we beloven elkaar hier morgen te gaan eten. Aan het eind van de middag wil Erik het vuilnis weggooien als hij in zijn ooghoek wat ziet bewegen. Een insluiper die we liever kwijt dan rijk zijn.

Zondag 4 december

Van de belofte komt niets terecht, niet omdat we niet willen, maar het regent alweer en om ons nu 2 x een kwartier nat te laten regenen vinden we niet nodig. We twijfelen nog een tijdje en besluiten dan om naar de volgende plek te gaan. We verzorgen de camper en rijden naar Sao Teotonio. We waren hier vorig jaar ook en weten dat je daar op verharde grond staat. Onderweg komen we langs een supermarkt en we slaan flink in. Op de cp aangekomen worden we voordat we überhaupt de camper op de plek hebben staan al benaderd door de Nederlandse buren die ons zien aankomen en herkennen. We gaan eerst door met de camper goed zetten en gaan dan pas  het praatje aan. We hoeven ons niet te melden want in de avond wordt het geld opgehaald. Er staan ook mensen die we vorig jaar in La Azohia leerden kennen, wat is de wereld klein. We gaan heerlijk onder de douche en moeten dan noodgedwongen binnen zitten, het regent alweer behoorlijk.

Maandag 5 december

Er is niemand geweest gisteravond om  het stageld op te halen. Erik belt maar even met het tel. nummer dat bij de toiletten staat. Mevrouw komt er zo aan krijgt hij te horen. Gisteravond en vannacht regende het behoorlijk, nu motregent het. We gaan ontbijten, maken ons verder klaar, kletsen nog wat met de buren en zo zijn we een uur verder, maar geen mevrouw die geld komt ophalen. We wachten nog een tijdje, maar dan besluiten we toch om 10.00 uur om te gaan rijden. In de stromende regen gaan we naar Cabo de Sao Vicente. Vroeger dacht men dat de wereld hier ophield en dat je van de horizon af viel als je de zee opging. Men zou op de toegangsweg naar de Kaap handgemaakte truien, eigen gemaakte honing en verschillende noten kunnen kopen. Met als klapstuk de laatste braadworst voor Amerika, met zelfs een certificaat dat je hier geweest bent. Nou niks van dat alles. De vuurtoren staat in de steigers, het hek is gesloten en nergens een kraampje waar je iets kunt kopen. En ook nog eens geen golven die op de kust beuken. Jammer van het ritje. We rijden een stukje terug om dan maar zelf wat broodjes te kopen die we op de parkeerplaats bij het fort gaan opeten. Er staan wel 30 campers en wat we vorig jaar nog niet durfden, doen we nu. We gaan hier overnachten. Overal staan borden dat je tussen 22.00 en 8.00 uur hier niet mag staan. Tegen de avond staan er wel 50 busjes en campers. Er is zelfs een groepje surfers die een vierkant hebben gemaakt en met kerstverlichting zitten ze gezellig samen buiten. We hebben in de middag een tijdje geen regen en we wandelen nog even naar het strand.

Dinsdag 6 december

Ondanks dat er zoveel campers staan is het stil geweest vannacht en geen politie die ons weg heeft gestuurd. We worden wakker met zon en het zonnepaneel gaat direct naar buiten. Er komen een stel Nederlanders bij ons kletsen en om een uur of 11 lopen we Sagres in. Eerst kijken we nog even bij een strandje waar heel veel surfers zijn. Erik maakt een foto van de surfers en krijgt van een meisje te horen dat hij daar niet moet gaan staan. Hij vraagt of het strand haar eigendom is, hij mag toch staan waar hij wil. En dan krijgt hij een grote bek, ze gaat zo de golven in, dat moet hij maar fotograferen, en ook als ze zich omkleedt en als ze verzuipt. Bijna had ik gezegd, hou je grote mond en verzuip je dan red ik je in ieder geval niet. We zijn de oudsten, dus de wijzere zeggen niets, en gaan verder het stadje in. We komen DW tegen, een freelance vlogger in dienst van ANWB, Campingtrend enz.

We kletsen een tijdje en gaan dan ergens een hapje eten. Het smaakte heerlijk. We lopen weer terug Wilma gaat nog even buiten zitten, maar het begint te betrekken dus om 16.00 uur ook naar binnen.

Woensdag 7 december

Helaas vandaag alweer een regendag. Tussen de buien door zijn we heel even buiten. We rijden naar het tankstation bij de intermarche om te verzorgen. Er staat een pylon voor de plek waar je de camper moet inrijden om je vuil water te laten lopen. Erik parkeert ervoor en gooit het toilet leeg. Als hij bijna klaar is komt de pompbediende vragen wat we doen. Erik kan ineens geen Engels meer. De man laat het maar zo, maar hij was not amused. Om een uur of 4 wordt er op de deur geklopt. Volgers zijn een weekje in een  hotel in de buurt en waren aan het rondrijden toen ze plotseling onze camper zagen. En ze wilden ons zo graag in het echt zien dat ze gestopt zijn. We kletsen even buiten, hebben een fotomomentje, ze krijgen een pen en een sticker en dan begint het alweer te regenen. Zij gaan verder en wij gaan naar binnen. Naast ons staat al een aantal dagen een hele oude, verroeste camper met een hippie er in. En vanavond hadden we voor de eerste keer heel veel lawaai van hem. Om 22.00 uur besluiten we om de camper te verzetten. Gelukkig is er plaats genoeg.

Donderdag 8 december

Tjonge wat een wind vannacht en ontzettend veel regen. Het leek wel een tropische storm, zo schudde de camper heen en weer en roffelde de regen op  het dak. We hebben hier een aantal nachten illegaal gestaan en gaan nu weer verder. Onderweg komen we langs een Chinese winkel. We stoppen hier en kopen nieuwe sokken voor Erik, 2 matten en nog wat klein spul. Dan rijden we door naar Alvor. We hadden met Annemie en Jan gebeld om naar de camperplaats te gaan waar zij staan, maar stellen dat nog een dagje uit. In Alvor sta je dicht aan zee, met een parkeerplaats voor auto’s. We zagen hier vorig jaar tijdens het fietsen, ook campers staan en nu willen we het zelf uitproberen. Het mag wel niet, we zullen zien  hoe het afloopt vannacht. Het wordt warempel droog om 13.00 uur en we wandelen een rondje eerst een stukje over het aangelegde wandelpad en dan via het stadje weer terug. Erik gooit het toilet nog even leeg, en pakt alweer de eerste druppels van een regenbui mee. De plaats staat nu vol auto’s, geparkeerd tussen de campers. Er is een voetbalwedstrijd gaande en er is veel publiek. Tot een uur of 8 is er nog veel geklets en dan is bijna iedereen wel vertrokken.