dinsdag 14 januari 2020

Overwinteren 2019/2020 deel 13

Woensdag 8 januari
We fietsen vandaag naar Benidorm. Je weet niet wat je ziet. Heel veel mensen in rolstoelen, scootmobiels en duo scootmobiels of lopend met een stok. De Benidorm bastaards bestaan! Bijna alle winkels zijn open. Er liggen mensen op het strand te zonnen, terwijl ze al bijna zwart zijn. Een enkeling waagt zich in zee. En het is duur in vergelijk met de koffietentjes waar we eerder waren. We betalen voor 2 koffie maar liefst € 5,20. We spreken met een Nederlander die al jaren in Albir woont en hij zegt dat in de regio zeker 150.000 Nederlanders wonen. Het lijkt ons veel. De restaurantjes zijn onderverdeeld in cafetaria's waar je kroketten en frikandellen eet, zaakjes voor Engelse ontbijten, Deense speciaalzaken enz.

Donderdag 9 januari
Vandaag doen we Altea aan, we wandelen naar de oude stad, berg op, waar een ronde kerk staat. Helaas kunnen we er niet in, maar de straatjes erom heen zijn ook leuk. We drinken iets in de Heinekenhoek, waar Erik ook een echte Hollandse gehaktbal besteld. Het duurt bijna een half uur voordat de bal komt. Helaas is deze niet te eten. Knetterhard en als we eindelijk een stukje eraf hebben kunnen halen, ook nog eens erg zout. Waarschijnlijk is de bal meerdere keren verwarmt in de magnetron.
Dit gaan we dus echt niet eten en betalen. Als ik uiteindelijk afreken krijg ik te horen, ja hij was misschien iets te hard gebakken maar met de smaak is niets mis. Had de uitbater hem zelf nog even geproefd!

Vrijdag 10 januari
Na het opruimen filmt Erik nog een 3 tal dames die elk met hun eigen camper toch samen overwinteren.

Dan vertrekken we via een mooie afwisselende bergrit naar Area Camper Dunes in Daimús. We hebben eerst gebeld vanmorgen of er een plaatsje vrij was, want reserveren eerder deze week kon niet. Alleen maar op de dag van aankomst. In deze regio is het op elke plek erg druk, dus zomaar ergens heen gaan kan betekenen dat er geen plaats is. Het is weer een grote grindbak, maar deze keer wel met gratis douche en met papier op de wc en zeep en handdoekjes.

En ook nog eens een stuk goedkoper. We vallen met onze neus in de boter, vrijdag is paëlladag. We schuiven om 13.00 uur aan. Het smaakt heerlijk. Daarna zitten we nog even in de zon, maar tegen 16.00 uur begint het al af te koelen en niet veel later begint het te regenen en te waaien. Dat is lang geleden dat we dat hadden.

Zaterdag 11 januari
We staan aan de noordkant van de camperplek en dat betekent veel schaduw. Dat is in de zomer vast fijn, maar nu is het wat killetjes. In de middag kun je om 15.30 uur al niet meer in de zon zitten en 's morgens duurt het wel tot aan de middag voor de zon bij de camper is. We zien na het ontbijt dat er aan de zonkant wat campers weggaan en we mogen ons verplaatsen. Heerlijk. We fietsen door de sinaasappel- en mandarijnen boomgaarden naar de supermarkt. En 's middags zitten we in de zon.

Zondag 12 januari
We maken een wandeling langs het strand, zoeken een paar schelpen en voelen even dat het water best wel koud is. Er staat een tot camper omgebouwde stadsbus op de camperplek en we interviewen de eigenaren.

We krijgen allerlei tips voor plaatsen e.d.

Maandag 13 januari
Na de verzorging rijden we naar La Vall d'Uixo, naar de grotten van st. Josep. Die kunnen bezocht worden en je vaart met een bootje de ondergrondse rivier in. Helaas blijkt als we daar aankomen dat de grotten gesloten zijn vanwege onderhoudswerkzaamheden. Heel jammer. We wandelen een stukje en als we terug komen staat er een Nederlandse camper naast ons. We staan een uurtje te kletsen en  Erik vliegt nog even met de drone. Tegen 16.30 uur begint het af te koelen en gaan we naar binnen. We zien aan de overkant van de straat een auto stoppen, er stapt een meisje uit die kattenbrokjes strooit achter een bankje. Als ze weer weg is komen er een stuk of 6 wilde katten op af. Ze zijn erg schichtig, want als we er even later naar toe lopen, rennen ze gauw weg.

Dinsdag 14 januari
Wat hebben we een rustige nacht gehad. Het was werkelijk heel stil. Het was koud vannacht, we sliepen zonder kachel en vanmorgen bij het opstaan was het binnen 5 graden. Nu maar wel snel de kachel aan. We rijden via de AP 7, naar camping Los Pinos in Peñíscola, we betalen € 12,00 per nacht all in.

We hebben camperplekken gehad die fors duurder waren. De AP 7 is een tolweg, maar sinds 1-1-2020 is het stuk van Tarragona naar Valencia tolvrij. Het schiet daardoor flink op, maar er is ook minder te zien.