vrijdag 1 november 2019

overwinteren 2019/2020 deel 2

Dinsdag 29 oktober
We slapen lang en goed. Na het verzorgen en douchen, rijden we via de supermarkt naar Bulgneville.

We lunchen en dan maken we een wandeling door het dorpje. We wilden de nieuwe supermarkt opzoeken, maar zijn een beetje verdwaald toen we een leuk pleintje zagen en daardoor een andere kant opliepen. Heel veel huizen zijn versierd voor Halloween, erg leuk. Bij terugkomst op de camperplaats waren er Fransen aan het water tappen uit de bron.

De hele kofferbak stond vol met 2 liter flessen. We staan nog even met een stel Duitsers te kletsen die we op de vorige camperplek ook zagen. Ook zij trekken naar Spanje, maar dan voor een half jaar.

Woensdag 30 oktober
Om 7.00 uur begonnen de kerkklokken weer. Ze slaan elk kwartier 1 maal, 2  maal, 3 maal en 4 maal voor het hele uur. Om 23.00 uur voor de laatste keer en dan dus om 7.00 uur een heleboel gebeier om de series weer op de rit te krijgen. Als je daar niet tegen kunt, moet je deze plek dus overslaan. Wij hebben heerlijk geslapen. Erik loopt naar de bakker voor een broodje en Wilma ruimt wat op. Dan gaan we op pad naar Lamarche sur Saône. Een dorp van niks en een plek van niks. Een groot knollenveld, waar heel veel bandensporen zitten. We gaan aan de rand van het water staan waar het nog een beetje verhard is. De plek is gratis maar voor stroom betaal je € 3,00 per 2 uur.

Donderdag 31 oktober
We hebben prima geslapen tot 7.45 uur, toen werden we wakker van een bootje met 2 jongens die aanlegden en gingen vissen. Na een uurtje varen ze verder, helaas niets gevangen. We rijden naar camping du Sevron in st. Étienne-du-Bois. Een ACSI- camping voor € 16,00. Dit is het echter niet waard. De plaatsen zijn zo kapot gereden, dat we er niet durven te gaan staan. Er is niemand aanwezig, er hangt een briefje dat het geld op 18.00 uur wordt opgehaald. Het sanitair gebouw is oud en vies, toiletten zonder bril en zonder papier, de generator is zo luid, daar gaan je oren pijn van doen. We besluiten om verder te rijden. In Pont-d'Ain zit een camping, helaas is deze gesloten. Dan maar weer verder, naar de camperplek in St-Rambert en Bugey. Deze ziet er prachtig uit, helaas is de toegang afgesloten met een hek met een groot hangslot. Het huis ernaast lijkt onbewoond en het naastgelegen hotel is dicht. Dan maar weer verder. Naar Bourg en Bresse, een mix parking, bij een grote stad. Tijdens de lunch daar worden er borden opgehangen dat er na middernacht niet meer geparkeerd mag worden vanwege een festival. We moeten dus nog verder. We zoeken en vinden een camperplek 35 km verderop in Belley. 600 meter voor de camperplek is de weg afgesloten en de navigatie geeft geen alternatieve route. We rijden een stukje verder en navigeren dan op de telefoon. En dat lukt. Voor ons doen laat, om 16.15 uur vinden we dan eindelijk een plekje voor de nacht. Was het weer vanochtend nog redelijk, in de loop van de dag begint het steeds harder te regenen. Volgens de weerapp zitten we precies verkeerd, maar ja we zullen er toch even doorheen moeten.

Vrijdag 1 november
We zijn al vroeg wakker, 7.15 uur, omdat de vuilnisbakken met veel kabaal geleegd worden. Na het ontbijt lopen we het stadje in, het ziet er heel gezellig uit. Wel zijn er veel winkels dicht, we denken i.v.m. Allerheiligen. We lopen nog even door de kathedraal, die is echt een bezoek waard, kopen een broodje bij de bakker en gaan dan terug naar de camper. Deze is erg smerig geworden op de camping waar we niet wilden staan, en daar opspattend vuil van de vrachtwagens. Hier gaan we dus maar mee aan de slag en een uurtje later blinkt de schone camper je weer tegemoet. Het is niet koud, het poetsen kon met een T-shirtje aan. Tijdens de lunch begint het te regenen. Erik gaat zijn vlog monteren en Wilma pakt een boek.

Zaterdag 2 november
Opnieuw goed geslapen, vannacht heeft het met tussenpozen pijpenstelen geregend.
Overal in Frankrijk is het nat, er wordt op de route Napoleon zelfs sneeuw voorspeld. We besluiten om deze niet te gaan rijden, maar nu toch meer richting Spanje te gaan. Het is lastig om een camping te vinden die nu nog open is, maar we vinden er toch een in Chantemerle les Blès. Camperplekken zijn bijna niet te vinden en kunnen alleen op te rijden met een pas d'étap. Helaas hebben wij die niet. De camping ligt aan de doorgaande weg en is makkelijk op te rijden. We krijgen een plekje vlak bij het toiletgebouw. Er zijn wat vaste gasten, maar voor de rest is de camping leeg.

Zondag 3 november
Ondanks dat de snelweg heel dicht bij is, je ziet hem vanaf je plekje, hebben we een rustige nacht gehad met, hoe kan het ook anders, af en toe regen. We zijn al vroeg wakker en maken ons klaar om richting Avignon te gaan. We rijden door druivenvelden en fruitbomen. Zomers zal het hier prachtig zijn. Nu waait er een hele harde wind, het onweert en regent keihard. We zetten de camper aan de kant, we gaan deze hoosbui maar even afwachten en gaan een koffie drinken. Als het weer opknapt, lopen we naar de bakker iets verderop. Er staat een flinke rij en het assortiment is overweldigend. Apart is hier dat je het munt- of papiergeld in een apparaat moet stoppen, je wisselgeld valt in een bakje eronder. Zo hoeven de verkoopsters nooit het vieze geld aan te raken. Heel bijzonder. Rond 13.30 uur komen we aan op camping Bagatelle. Een camping met volop bomen en op sommige plekken een modderige ondergrond. Het sanitair is wel erg gedateerd. Geen toiletbrillen, overal liggen oude handdoeken om vieze inloop te voorkomen, douches zijn alleen als handdouche te gebruiken en warm water voor de afwas is nauwelijks voorhanden. We krijgen een redelijk verhard plekje, maar hebben geen t.v. ontvangst. We lopen Avignon in en bezoeken voor €4,00 per persoon de beroemde brug. We volgen een audiotour in het Nederlands. Erg leuk. Daarna slenteren we nog even door de binnenstad. De kathedraal van de pausen slaan we over om te bekijken, die is erg groot en zou wel een halve dag duren. We gaan met een gratis pontje over de Rhône terug naar de camping.

Maandag 4 november
We staan op met een zonnetje. We hebben beiden niet zo goed geslapen. We zakken weer wat verder af, we gaan naar la grande Motte, camping les Cigalles. We rijden via de oost- en zuidkant van Nîmes. Dat is niet zo'n prettige weg, we hebben zeker 25 rotondes gereden, alleen hier al. Als we aankomen blijkt de camping en de camperplaats gesloten. We gaan eerst maar lunchen en dan zoeken we een ander plekje. 7 km verder in Le Grau du Roi is op 50 meter van het strand een camperplek. Hier betaal je € 13,00 per nacht. We rijden hier naartoe en zitten de rest van de middag in de korte broek in het zonnetje. We lopen even naar het strand en naar de haven waar veel vissersboten liggen.