donderdag 5 januari 2023

Faro 29 december t/m 4 januari

Donderdag 29 december

Een luie dag in de zon, dit is overwinteren. Waarom zullen we een ander plekje zoeken, het bevalt ons uitstekend hier. Erik helpt 2 dames die naast ons staan een fietsband van een mountainbike op te pompen. Hij heeft de instelling van de Donrox veel te  hoog staan en zorgt dus voor een klapband. En pas na de klapband wordt er gekeken hoeveel barr er in moet. Gelukkig kan de fietsenmaker iets verderop e.e.a. repareren, maar kost dus wel € 30,--.

Vrijdag 30 december

Voordat we op pad gaan, zien we dat ons oude plekje vrij is, we vonden dat we daar toch wat mooier staan, in ieder geval met een veel mooier, vrij uitzicht.

Erik haalt gauw de camper op. We fietsen vandaag een stukje richting de Salinas. Ook hier wordt zout uit het water gehaald. Even door naar de Aldi voor wat boodschappen en verder weer in de zon.

Zaterdag 31 december

De camperplaats staat voller dan toen we kwamen, maar voor iedereen is er een plekje. We wandelen een stukje en zitten de rest van de dag heerlijk in de zon. We kijken ’s avonds t.v. maar er is niets dat ons aanstaat. Om 23.00 uur is in Nederland het nieuwe jaar begonnen, we appen en bellen met het thuisfront en liggen om 23.30 uur in bed. Er is heel weinig vuurwerk en om 1.00 uur is het overal stil op de camperplaats maar ook geen vuurwerk meer. Wat een verschil met Nederland.

Zondag 1 januari

Het wordt bijna eentonig. Zon en warm, we spotten vliegtuigen, lezen en doen verder niets.

Maandag 2 januari

Het is tijd om de camper te verzorgen, te wassen en te tanken, zowel gas als diesel. Wij rijden naar Olhão en parkeren direct naast de wasserette. Terwijl de was draait, lunchen we. Na het afwassen en opvouwen van de was gaan we door om de camper te verzorgen. Dit is achter de Lidl. De plek ziet er niet zo fris uit, maar lozen en schoon water nemen zit ver uit elkaar, dus durven we  het toch aan. Je moet je melden bij een man die in een klein hokje zit. Erik deed dit netjes, maar hij wees op een stukje papier waarop stond dat hij nu niet zou helpen omdat hij lunchpauze had. Erik vroeg hem wanneer hij dan wel tijd had, al zuchtend kwam hij toch zijn hokje uit om Erik te  helpen. Tijdens het verzorgen haalde Wilma voor een aantal dagen weer proviand. Als we klaar zijn rijden we weer terug naar Faro. We kunnen op ons vertrouwde plekje, want Jan en Annemie zijn vanochtend aangekomen en hebben ons plekje vrij gehouden. Haha ons plekje, maar ja wij zijn ook net als gewone mensen en reserveren de plek waar we stonden. Later op de dag wandelen we samen naar het pontje, heerlijk in de zon.

Dinsdag 3 januari

Samen met Jan en Annemie op de fiets naar Faro. Eerst even naar de luchthaven waar Jan en Annemie een toiletbezoek brachten. Het fietsen langs de drukke weg was niet zo fijn. We hebben onder anderen de kathedraal, met zijn museum, de bottenkapel en de toren bezocht. In de sacristie was een kabinet met heel veel laatjes en Annemie en Wilma waren ondeugend en onderzochten wat er in de laatjes zou zitten. Geluncht in de haven, lekker in de zon. Nog een stukje gewandeld door het centrum en toen op de fiets weer terug. ’s Avonds pannenkoeken  gegeten met zijn allen, gebakken door Jan en Erik.

woensdag 4 januari

Gisteravond reed er een grote vrachtauto langs en vanmorgen zagen we dat deze een opschrift ‘camperdocter’ had. Daar willen we meer van weten. Het blijkt een tot camper verbouwde vrachtauto te zijn van Dave. Dave is heel handig en repareert en installeert campers. Hij rijdt met zijn truck rond in Zuid Europa en Marokko. Hoe bijzonder: hij is nog maar 36 jaar en doet dit al 8 jaar. Met gemiddeld 2 dagen werken voorziet hij in zijn levensonderhoud. In de truck staat zelfs een Smart, die kunnen de mensen waarvan hij aan de camper sleutelt, lenen. Tijdens de rondleiding in de truck zagen we een mooie kleine woning, met vaatwasser, wasmachine, droger en zelfs een sauna ingebouwd in de douche.  Als ik dit zo zie, ben ik wel een klein beetje jaloers. Toen wij zo jong waren, kwam dit niet in ons hoofd op. Met hem reist Margot van Aken mee, zij is singer-songwriter en vroeg aan Erik of hij haar wilde filmen terwijl ze zingt en gitaar speelt. Erik had een beter idee, zij zingt en Erik speelt gitaar.

Erg leuk om te doen. Na een snelle lunch gaan we met Jan en Annemie fietsen over de vlonders. We hebben nog steeds zon, maar zo op het eind van de middag koelt het toch redelijk snel af. Gelukkig hebben we allemaal een vest bij ons.