maandag 13 juni 2022

1e week Zwitserland 1 t/m 7 juni 2022

Woensdag 1 juni
We beginnen vandaag met sporten en daarna met de opnames van de camping en het interview met Miriam, de eigenaresse van de camping. We wandelen een stukje langs de rivier en nemen met Bettina het schema voor opnemen door. Dan is het zomaar avond en is de dag alweer voorbij.

Donderdag 2 juni
De moeder van Miriam, Christiane, en oud eigenaresse van de camping weet heel veel van de omgeving en zij neemt ons mee de bergen op naar Sparenmoos. We wandelen en stukje en eten op de SiteAlp. Ze laat ons veel van de omgeving zien en praat 5 kwartier in een uur. Ze had in haar positie als camping eigenaresse zitting in vele besturen van de regio en vertelt ook hier vol trots over.

Vrijdag 3 juni
Ook vandaag is Christiane onze gids. We brengen een bezoek aan Gruyère en gaan daar naar de fabriek waar de speciale gruyèrekaas gemaakt wordt. Het is ruim een uur rijden. We volgen de rondleiding, shoppen wat in de  souvenirwinkel en gaan dan naar het middeleeuwse stadje Gruyère waar we eten en een rondwandeling maken. Dan is het tijd om naar Broc te rijden, naar de chocoladefabriek van Callier. Ook hier krijgen we een rondleiding en aan het eind mag je van elk soort chocolade die er gemaakt wordt snoepen. Niet teveel want de melk die in de chocolade zit is erg romig en voor je het weet eet je je misselijk. Christiane zet ons af in Gstaad. Een wereldberoemd wintersportoord voor bekende en beroemde mensen. Het heeft een shoppingmijl met alleen maar dure merken en is autovrij. Op het moment dat wij er zijn lijkt het uitgestorven. We gaan met de trein terug naar Zweisimmen en lopen dan nog 1,8 km terug naar de camping.

Zaterdag 4 juni
Na het sporten is het een montagedag. We nemen nog wat beelden op van de camping en daarmee is de dag wel gevuld.

Zondag 5 juni
Op de fiets naar Lenk, 15 km licht bergop maar goed te doen. Daar eten we op een bankje onze boterhammen op en fietsen dan verder naar de Simmenfälle, nog eens 5 km. Daar zetten we de fietsen neer en wandelen verder naar de Barberabrücke. Een heel pittige steile klim, maar de voldoening is groot als we het gehaald hebben. De beloning is nog meer watervallen met een prachtig uitzicht. We lopen terug naar de fietsen, drinken daar onze koffie op en fietsen dan weer terug naar de camping. Nu gaat de hele weg naar beneden. We hoeven bijna niet te trappen.

Maandag 6 juni
Het is 2e pinksterdag en de camping begint weer leeg te lopen. We sporten en lummelen de rest van de ochtend. 's Middags lopen we via het vliegveld naar Zweisimmen waar we een adventure lab lopen.

Het is de bedoeling dat we een aantal bronnen vinden. We vinden ze allemaal. We lopen weer terug en tikken toch mooi weer 6,5 km aan. Het is een prachtige zonnige dag.

Dinsdag 7 juni
Het heeft vannacht geregeld geregend en bij het opstaan is het nog steeds nat. We willen wandelen bij de Lauenensee en volgens de voorspelling zou het droger worden. We wandelen tegen half 10 naar naar het station van Zweisimmen. De bewolking hangt laag, zodat het nog heel iets nattig aanvoelt. We gaan met de trein naar Gstaad en stappen daar over op de postbus naar de Lauenensee. De lucht trekt steeds meer open en het is droog. De laatste 5 km is de weg zo smal dat de chauffeur voor de bochten zijn hoorn tot 3 x toe laat klinken. Aangekomen lopen we de wandeling rond de 2 meertjes. Het is een wandeling van 45 minuten, maar wij doen er 1 1/2 uur over omdat we zoveel foto's en filmpjes maken. Het is een prachtige wandeling, we zien erg veel verschillende bloemen en hebben de hele wandeling zicht op een waterval.

Bij terugkomst eten we in het restaurant bij de parkeerplaats een lekkere soep en worstjes. Erik drinkt een lekker alcoholvrij biertje en Wilma een 'saure moscht' een appelwijn zonder alcohol. Er lopen diverse wandelroutes terug naar Lauenen. We besluiten een van die wandelingen te doen. Onderweg hebben we een obstakel. Er wordt een deel van een brug vervangen en er staat een vrachtwagen dwars over de weg. Gelukkig kunnen we er langs klauteren en vervolgen we onze weg. Deze is behoorlijk steil. Bij de bushalte aangekomen, moeten we 20 minuten op de bus wachten. Het is warm geworden en we lopen in ons t-shirt. Om 16.30 uur zijn we weer terug bij de camper. We hebben dan 11 kilometer gelopen. We drinken koffie en gaan dan nog even naar de Aldi, tegenover de camping en slaan wat boodschappen in. Morgen rijden we weer verder en we weten niet of we dan weer zo dicht bij een supermarkt staan.