dinsdag 31 mei 2022

Op weg naar Zwitserland 25 mei t/m 31 mei 2022

Woensdag 25 mei
We zijn vertrokken op weg naar Zwitserland. Eerst nog even langs caravan en campercomfort voor een reset van de Bluetooth van de accu. Het is even een noodoplossing, als we terug zijn komt er een definitieve oplossing. Een hele tijd met Belgische kijkers gekletst die er ook waren om een andere accu te laten inbouwen. Tegen 12 uur dan eindelijk rijden, om na 3/4 uur al weer te stoppen voor de lunch. We komen iets na tweeën aan in Werne. We kopen een parkeerkaartje voor € 5,00. Er staan al een aantal campers. Wij gaan op de parkeerplaats staan, we passen niet in de vakken en hebben er ook geen tv ontvangst. We wandelen naar het park en even de binnenstad in.

De middag is zo voorbij. Er komen steeds meer campers bij en uiteindelijk staan er wel een stuk of 25. De busjes op de reguliere kleine plaatsen en de wat grotere op de parkeerplaats. Wij zijn de enige Nederlanders. Heel veel mensen kennen elkaar en zitten in groepjes bij elkaar. Wij hebben de pech dat naast onze camper een groepje van 6 zitten die de hele middag en avond bij elkaar blijven. Op enig moment worden 2 campers met de deuren naar elkaar toe geparkeerd, zodat men eventueel onder luifels kan gaan zitten. En helaas precies tegenover ons. De groep naast ons verplaatst zich naar voor ons en hebben het tot 23.30 uur heel gezellig. Heel in de verte is muziek te horen en later in de nacht komen dronken en schreeuwende jongeren voorbij.

Donderdag 26 mei
Dat was niet zo'n geweldige nacht. We besluiten om na het hardlopen en ontbijt dan ook om alvast richting Münzenberg te rijden. Een deel van de A45 is afgesloten, we moeten volgens de ene navigatie 70 km omrijden. Volgens Google is het iets minder. We komen langs plaatsen waar we een aantal jaren geleden voor de facile ook zijn geweest en we herinneren ons het plaatsje Werdohl. Het is 17 km van de route, dat is te doen. Als we komen aanrijden, zien we dat er 1 reguliere plek vrij is, maar er nog zeker 5 of 6 bijkunnen. Zoveel plaats en dat op Hemelvaartsdag! We wandelen een klein stukje en luieren de rest van de dag. We zitten buiten, maar erg warm is het niet. Alleen als de zon schijnt is het lekker.

Vrijdag 27 mei
Wat een heerlijk rustige nacht hebben we gehad. We wandelen via het wandelpad naast de rivier naar de Lidl en doen daar een paar boodschappen.

We lopen nog even door het centrum en dan dezelfde weg weer terug. In totaal 5,5 km. We lunchen en zitten de rest van de middag buiten. Er staat een camper aan de waterkant, precies voor ons, we kunnen dus niet meer op de rivier uitkijken. Om een uur of 4 komt er een agent en stuurt deze camper weg. Het begint flink druk te worden, maar met wat passen en meten staan er toch 9 campers waar er 4 mogen staan.

zaterdag 28 mei
Gisteravond was er bij het restaurant iets te doen. We hoorden Arabische muziek en zagen veel moslims. Het geluid stond heel hard, maar om 22.30 uur werd het stil en een voor een reden de auto's weg. Sommige met veel lawaai, anderen wat stiller. Om 4.30 uur vannacht kwam er wel een auto vlak bij staan met luide muziek, maar deze vertrok na 5 minuten weer. Op dit incident na hebben we goed geslapen. Na de verzorging en waterinname voor 50 cent rijden we naar Münzenberg. Het is erg rustig op de weg. We drinken onderweg koffie en komen tegen lunchtijd aan. Het is wat zonniger, we kunnen heerlijk buiten zitten. Als de zon even achter de wolken verdwijnt is het wat fris. Maar toch gaan we pas om 17.30 uur naar binnen. We eten en gaan daarna met onze nieuwe stokken een uur wandelen, sommige stukken zijn best heuvelachtig. We lopen 4,6 km. In totaal staan we met 8 campers.

Zondag 29 mei
Om 23.45 uur vannacht kwam er nog een camper aan, die eerst een aantal keren heen en weer reed voordat hij een definitieve plek had gevonden. We zijn al om 8.15 uur uit bed en gaan na een snel ontbijt hardlopen en wandelen. Daarna zitten we heerlijk nog een tijdje in de zon. De een na de andere camper vertrekt, als wij gaan staat er nog een. We rijden naar Schwetzingen. Het is druk onderweg, veel campers en caravans. We drinken koffie onderweg en komen om 12.30 uur aan. We staan eerst naast een Chinees restaurant, maar als we uitstappen zien we iets verderop met borden aangegeven dat daar ook een camperplaats is. Je staat dan iets verder van de weg, maar wel dichter bij de Lidl en de Aldi. En er is meer zon. We zetten de camper daar en lunchen. Dan maken we een wandeling naar het kasteel, waar we de tuinen willen bezoeken. Echter de entree alleen al voor de tuin is € 8,00 per persoon. Dit vinden we te gek en we wandelen er om heen. De bossage eromheen is zo hoog dat er van de kasteeltuin niets te zien is. Uiteindelijk hebben we 4,6 km gelopen. Daarna zitten we nog een tijdje in de zon. We halen eten bij de Chinees, kijken wat tv en gaan vroeg slapen.

Maandag 30 mei
Het is maar goed dat we zo vroeg zijn gaan slapen, want we hebben wel gemerkt dat we vlak naast de Lidl stonden. Om 0.15 uur kwam er een vrachtwagen artikelen brengen. Dat duurde ongeveer een uur en elke keer als er over de laadklep werd gereden hoorde we dat. Dit proces herhaalde zich om 3.00 uur en om 5.00 uur. Slecht geslapen dus. Na het ontbijt haalden we voor een week boodschappen en zijn we naar de volgen plek in Müllheim gereden. We staan bij het zwembad. Een officiële plek, maar de plaatsen zijn veel te kort om in te staan. Uiteindelijk staan we met 4 campers en een caravan. Er mogen maar 3 zelfvoorzienende campers staan. We wandelen even het centrum in. Erik koopt een selfiestick, die we ook weer snel terugbrengen aangezien het rubberen handvat helemaal vergaan is. Gelukkig is er ook nog een andere die wel goed is. We zitten, op het eten na tot 20.30 uur buiten in de zon.

Dinsdag 31 mei
We hebben prima geslapen. Helemaal niets gehoord vannacht. We gaan op weg naar onze 1e camping in Zweisimmen. Van hieruit gaan we de eerste vlog  maken. We komen om 14.00 uur aan en worden hartelijk ontvangen door Miriam Griessen. Erik zet de luifel uit in een zacht lentebuitje, die al gauw overgaat in een flinke bui. We zitten wat te lezen, aan de computer en vermaken ons wel binnen.