dinsdag 14 december 2021

Overwinteren 2021/2022 Puerto de Mazarron

Maandag 6 december
We rijden met de auto naar Les mines de Mazarron, een mijngebied waar de Romeinen al zink, ijzer, lood en zilver delfden. Het is sinds eind jaren 60 van de vorige eeuw niet meer in gebruik. Je kunt door het gebied lopen en je verwonderen over de verlaten mijnen, werkplaatsen en huizen. Maar spectaculair zijn de kleuren die je er tegenkomt. We lopen hier uren rond, zoveel is er te zien. Voordat we deze verlaten mijnen bezoeken eten we onze lunch op een bankje, bij de parkeerplaats. We komen Jaap en Jolanda tegen. Zij zijn op de fiets naar de mijnen gegaan en weer op weg naar de camping. We kletsen nog een tijdje en gaan dan elk onze eigen gang.

Dinsdag 7 december
We ontmoeten vandaag Eline en Stefan van camping lazy rancho uit Zwitserland. Ze zijn hier ook in de buurt op vakantie en vonden het leuk om nu in het echt met elkaar kennis te maken. We spreken af op een terras in Mazarron. We eten een klein hapje. We hadden niet goed begrepen dat ze samen wilden eten, dus hadden wij bij de camper al geluncht. Als de zon weg is, wandelen we nog even door de haven en dan fietsen we terug naar de camper om wat warmers aan te trekken. Dan gaan we naar camping les delphines waar ze met de camper staan en ontmoeten daar nog 2 Zwitsers. We zitten gezellig samen, met wat lekkere tapashapjes. We gaan tegen 19.00 uur terug. Dan wordt het echt te koud om buiten te zitten.

Woensdag 8 december
Wilma gaat aquajoggen. Dat is een heel geregel vooraf. Je moet je, vanwege de beperking van het aantal personen, (er mogen maximaal 10 meedoen) vooraf opgeven. Daar houd ik niet zo van, want ik weet nu niet of ik overmorgen wel op tijd ben om mee te doen. Dus ging Wilma een half uur van te voren kijken of er nog ruimte op de lijst is. Niet dus, en de lijst is voor de rest van het jaar ook al vol. Maar de receptioniste vertelde, ga maar 1 of 2 extra moet kunnen en overigens er zijn mensen die zich inschrijven, maar niet komen opdagen. Dus je kunt het altijd proberen. Uiteindelijk waren we maar met 9. 's Middags rijden we naar een benzinestation waar we een pakketje van too good to go ophalen en rijden nog even naar de strandjes van Puerto de Mazarron.

Donderdag 9 december
We hebben al zoveel verschillende verhalen gehoord over hoe je de boosterprik kunt krijgen, dat we zelf maar eens op onderzoek uitgaan. Bij een privékliniek in Mazarron kun je een afspraak maken, dus daar gaan we maar eens naar toe. We worden direct geholpen. We moeten onze verzekeringspasjes laten zien, het gele boekje en onze paspoorten. Binnen 5 minuten hebben we een afspraak gemaakt voor 7 januari.
Hoe we de derde prik zichtbaar in de app krijgen is van later zorg. We rijden nog even wat rond en gaan dan weer terug naar de camping.

Vrijdag 10 december
Wilma gaat weer aquajoggen en Erik zorgt dat de afwas gedaan wordt. We gaan weer met de auto op stap. Naar Bolnuevo, maken daar een wandeling, lopen nog even over de camping, doen wat boodschappen bij de Spar, waar ze nog steeds heel veel verkopen en drinken lekker in het zonnetje een kopje koffie.

Zaterdag 11 december
Het is tijd om Cartagena te bezoeken. Omdat we een rondleiding door het stadhuis willen en deze om 13.00 uur dicht gaat en om 17.00 uur weer open, plannen we ons uitstapje voor in de middag. Dat betekent dat we tussen de middag warm gaan eten en we zullen zien wat we 's Avonds eten. Het is een prachtige tocht van ongeveer 40 minuten. We vinden een parkeerplaatsje en wandelen langs de haven naar het centrum. Er ligt een cruiseschip in de haven, mooi om te zien hoor en wat is zo'n schip groot. We slenteren door de stad, bezoeken een kerstdorp en ja hoor weer een koffie gedronken op een terrasje. De rondleiding wordt een privé rondleiding. Een meisje vertelt ons veel over het gebouw en de inrichting. Ze is heel enthousiast en doet het erg leuk. Het stadhuis is een indrukwekkend paleis dat aan het begin van de 20ste eeuw gebouwd werd. De koepel in zink en de versieringen in marmer springen meteen in het oog. Het wapenschild van de stad en de kroon tooien de buitenkant. Opmerkelijk is dat het eigenlijk op onstabiele grond gebouwd werd. In 1995 werden verschillende werken uitgevoerd om het gebouw te stabiliseren. Na de bezichtiging lopen we nog wat rond om de kerstversiering te bewonderen en tenslotte eindigen we bij de burger king voor een heerlijke Whopper. Hier moeten we voordat we naar binnen mogen, voor het eerst onze QR code laten zien.

Zondag 12 december
In Mazarron is markt en daar willen we wel eens naar toe. We waren al gewaarschuwd dat het net de Beverwijkse bazar is. Nou daar waren we nog nooit, dus laten we ons verrassen. We gaan op de fiets, zo ver is het niet en parkeren zal wel lastig worden. Het is een hele grote markt, voornamelijk kleding, snuisterijen en groente en fruit. En Afrikanen die illegaal spullen proberen te verkopen. Ze hebben een groot laken met daarop schoenen of tassen of truien. Die leggen ze midden in de wandelgangen, voor maar even, want er loopt flink wat politie en komen die te dichtbij, worden de Afrikanen gewaarschuwd en met een handige beweging pakken ze het laken met hun spullen op en zijn ze vertrokken. Wilma koopt eindelijk nieuwe pantoffels. 2 jaar geleden op de markt in Aspe kocht ze een paar voor maar €6,00 en nu moest ze weer €6,00 betalen. We gaan mensen kijken, koffie drinken en churros eten.