vrijdag 30 juni 2017

zomervakantie deel 2 28 mei t/m 28 juni

zondag 28 mei

We hebben een rit van bijna 300 km voor de boeg. We hebben onderweg onweer. Tijdens de lunch op een parkeerplaats langs de snelweg  zien we een man en een vrouw, dertigers, die met een lange stok de hele grote afvalbakken doorzoeken op flessen en blikjes voor statiegeld. Ze halen best wel veel uit de bakken. We zijn bijna bij de plaats van bestemming als er 2 reeën de weg oversteken, vlak voor de camper langs. Als we aankomen bij onze 1e camping is het al weer opgeknapt. De toegangsweg van camping Nieder Mooser bleek vol te staan met geparkeerde auto's. Daar is geen doorkomen aan. Daarom parkeren we de camper 1 km verderop eb gaan met de fiets naar de camping. De camping staat vol en het is erg druk omdat deze aan een openbaar meer ligt. We besluiten om naar de camperplek Grebershain te gaan. Hier staan we voor € 6,--.Stroom kost € 2,--. Een prachtige plek op een groot grasveld. We staan alleen. Wat een rust in vergelijk met de camping. We maken pas na de koffie nog een wandeling.

camperplaats Grebershain

maandag 29 mei
We hebben heerlijk geslapen. Het is nog steeds tropisch warm. We rijden na het ontbijt naar de camping. Die herkennen we bijna niet meer in vergelijk met gisteren. Het is nu erg rustig. We worden hartelijk ontvangen en Carmen, de receptioniste overtuigd ons om bij hen te overnachten. We krijgen een prachtige plek aan het water. We doen de inspectie, nemen de list door en de 1e inspectie is een feit. 's Middags fietsen we via een op de oude spoorlijn aangelegd fietspad naar de camperplek om de water en elektra sleutel in te leveren. Deze mochten we bij ons houden, omdat we nog niet wisten waar we de komende nacht zouden overnachten. De spoorbaan is 94 km. Je kunt je op bepaalde dagen met een bus en je fiets naar het beginpunt laten brengen, boven op een berg. Dan kun je de hele weg heel makkelijk affietsen. Als we bijna terug zijn bij de camping steek er alweer een ree over.

camping Nieder Moosersee

dinsdag 30 mei
We waren erg vroeg wakker. Daarom na het ontbijt eerst maar hardlopen. We liepen al voor 7.30 uur een rondje om het meer. Erik 2 x en Wilma 1 x. Wel lekker hoor, om zo vroeg te lopen als het zo warm wordt. Na het douchen nemen we afscheid en we krijgen de overnachting cadeau. Op naar de volgende 2 campings. Deze werken we ook snel af. We gaan alvast een stuk rijden naar de volgende. We hebben onderweg een flinke regenbui. Op 2 km voor de afslag van de snelweg was een ongeluk gebeurd. We hoorden op de radio dat de gehele rijbaan was afgesloten en dat het wachten was op de reddingshelikopter. Via de vluchtstrook hebben ons zeker 50 auto's en zelfs vrachtauto's voorbij gereden. Toen na ruim een half uur er weer beweging in de file kwam begon het opnieuw hevig te stortregenen. Het is op sommige plekken in Hessen bar en boos geweest met regen, onweer en wind. We gaan de snelweg af naar camperplek Münzenberg. Na het eten lopen we nog even richting het stadje, er staat een kasteel. Zo ver gaan we niet, we zien in de verte een volgende buit alweer aankomen, dus we gaan terug naar de camper. Gedurende de hele avond valt er af en toe een bui.

camperplek Münzenberg

woensdag 31 mei
Het is een rustige nacht. Geen enkele voorziening, zelfs geen prullenbak. Om 7.30 uur worden we wakker van bouwvakkers. Haha, thuis ontvluchten we ze. Maar hier zijn ze ook. We rijden naar Odersbach en fietsen 's middags naar Weilburg over een fietspad langs de Lahn.

camping Odersbach

Diez an der Lahn camping Oranienstein
donderdag 1 juni
We rijden naar Diez, opnieuw een camping langs de Lahn en fietsen naar Limburg aan de Lahn. Hier kopen we een nieuwe personenweegschaal. Van de andere die we mee hadden was het plastic achter in de camper gesmolten. We hebben op deze camping overnacht. Bij het wegrijden zagen we dat er in Diez en in Katzenelbogn beide een camperplaats is.

vrijdag 2 juni
We komen in Bad Schwalbach op een niet zo grote camping. We hebben over een zeer slechte weg gereden de laatste 10 kilometer. Er wordt hier flink geracet met motoren, zodat de bewoners het niet erg vinden dat de weg zo slecht is. Dan kunnen de motoren ook niet zo hard en produceren ook niet zoveel lawaai. We mogen de camper op een nieuw aangelegde camperplaats zetten. De plaats is met los grind aangelegd. We zijn benieuwd hoe we hier weer uitkomen. We blijven in ieder geval een paar dagen hier. Het is op de motoren en vliegtuigen na, een erg rustige plek.

Bad Schwalbach camping Wisperpark

zaterdag 3 juni
Het regent veel, we slapen lang uit, lezen en luieren en kijken een dvd van Desperate Housewives.

zondag 4 juni
Gelukkig is het weer opgeknapt. We schuiven 's avonds aan bij een door de camping georganiseerde grillavond. Erg leuk. Je kon van tevoren aangeven welk en hoeveel vlees je wilde eten en de camping verzorgde daarbij salade. We zitten met een stel Nederlanders aan tafel (Als en Rob Veldkamp) en met 2 Duitse stellen.

maandag 5 juni
We trekken verder naar Hanau en overnachten op camping Bärensee. Het weer is helemaal opgeknapt.

Hanau Bärensee

dinsdag 6 juni
De volgende stop is camping Grosswelzheim. Het is een gemeentelijke camping. Van hieruit fietsen we via de Mainschleife naar Mainflingen. We hebben hier gratis overnacht.

Grosswelzheim camping
woensdag 7 juni
Op naar de volgende camping, Offenthal Dreieich. Er zijn maar weinig plekken waar we kunnen staan zonder door de bomen en struiken te moeten rijden. Er is nodig een snoeibeurt van alles nodig. Het ziet er allemaal wat oud en verwaarloosd uit. De eigenaar is wel aan het opknappen, maar het gaat allemaal niet zo snel. We merken dat er veel Polen overnachten.

Offenthal camping Dreieich Offenthal
donderdag 8 juni
Weer een stukje verder, naar camping Mörfelden, na de inspectie gaan we een aantal kilometers verder naar Weiterstadt, camping am Steinrotsee. De navigatie stuurt ons via de snelweg en wil ons laten afslaan via het tankstation. Dit lukt niet en daardoor rijden we wel 20 kilometer om. Deze camping is -net als de vorige-  echt een doorgangscamping. Hij ligt pal aan de snelweg en onder een vliegroute. Stilte is ver te zoeken.
Weiterstadt camping am Steinrotsee

vrijdag 9 juni
De volgende camping die we aandoen is Odenwaldidyll. Deze doet zijn naam eer aan. Het ligt tegen een bergwand aan en heeft een natuurlijk meertje dat gebruikt wordt als zwembad. Niet alleen voor ons maar ook voor duizenden en duizenden kikkervisjes.

Fischbachtal camping Odenwaldidyll

zaterdag 10 juni
We doen vandaag niets. Het is meer dan 25*. Er is een kiosk bij de camping waar eenvoudige maaltijden te verkrijgen zijn. We eten op het terras voor 6,90 euro p.p. Bij ons op het veldje zijn 2 grote groepen kinderen. Mooi om te zien hoe gedisciplineerd het er aan toe gaat met eten en slapen. Maar nog mooier om te zien is hoeveel plezier de kinderen samen hebben.

zondag 11 juni
We knopen er nog een nacht aan vast, het is nog steeds prachtig weer. De eigenaren zijn erg druk en hebben vandaag ook te weinig tijd voor ons.

maandag 12 juni
We handelen vanochtend onze werkzaamheden af. We hebben hier 3 nachten gestaan maar hoefden niet te betalen. We kregen zelfs nog een fles wijn bij het afscheid. We rijden naar Fürth, camping Nibelungen am Schwimmbad en fietsen 's middags naar camping Schlierbach. Hier waren we snel klaar. Deze terrassencamping neemt alleen de gratis advertentie af. Misschien volgend jaar, als de kinderen de camping hebben overgenomen. We worden op de terugweg overvallen door een gigantische regenbui.
's Avonds hebben we het gesprek met de eigenaren van Nibelungen. We blijven hier slapen en rekenen de overnachting à 19 euro af. (dit is het toekomstige CCA tarief van ACSI)

camping Nibelungen am Schwimmbad

dinsdag 13 juni
's Morgens rijden we naar Hammelbach. Dit is een prachtige camping, hier ga je graag naar toe om te overnachten. Er is zelfs een sauna. Ze gaan alleen voor de gratis advertentie. Dat er lege plekken zijn deert ze niet. 's Middags rijden we naar Hemsbach, camping am Wiesensee. De hond van de eigenaren is ziek en onze afspraak kon niet doorgaan, deze werd verplaatst naar de avond. Ondanks de drukte op de camping was het 's nachts stil. Overnacht voor 17 euro.

camping am Wiesensee

woensdag 14 juni
Op naar de volgende camping, Schöner Odenwald. De camping is nagenoeg leeg en er is niemand te bekennen. Er is een heel mooi sanitair gebouw. We begrijpen dat de camping door moeder en zoon wordt gerund. De zoon echter heeft een baan naast de camping en de moeder heeft een hersenbloeding gehad en is sindsdien blind. Het lukt haar nog wel om een handtekening te zetten. Ze willen alleen een gratis vermelding. Hierna gaan we door naar Erbach Bullay, naar camping Safari. Een camping die nog niet in de gidsen vermeld staat. Er was 5 kilometer voor het eind een omleiding . We hebben een heel eind omgereden over zeer smalle en steile wegen. Na onze lunch zijn we begonnen met de inspectie en promotie. Tot ongeveer 22.00 uur bezig geweest. De camping wordt gerund door een 17-jarige jongen, bijgestaan door zijn vader. Deze moest ook alles tekenen, daarvoor was de zoon nog niet bevoegd. We hebben hier gratis overnacht.

camping Safari

donderdag 15 juni
Het is vandaag een feestdag, maar gelukkig kunnen we wel terecht op camping Azur Odenwald in Kirchzell. Ook hier was 5 kilometer voor het eind een omleiding van 25 kilometer. Toen we aankwamen op de camping zie de beheerd, oh maar door het dorp hadden jullie nog wel gekund. We fietsen in de middag naar Amorbach. De camping ziet er wat verloederd uit. Er kwam een groep van 10 jongens op tractoren naast ons staan. Ondanks dat ze zich redelijk netjes gedroegen hoorden we ze 's nachts om 2.00 uur nog.

vrijdag 16 juni
Het is erg warm en na het zakelijke deel luieren we in de zon.

zaterdag 17 juni
Weer tot 2.00 uur 's nachts de jongelui gehoord en Wilma was er zo flauw van (en ook van het feit dat de camping in the middle of nowhere ligt) dat we na het hardlopen op gaan richting de laatste 2 campings.

camping AZUR Odenwald
We komen uit in een voorstadje van Miltenberg (Burgstadt) een mooie gratis camperplek. Een deel is zelfs overdekt. We lopen naar de supermarkt, fietsen naar Miltenberg een erg mooie historische stad en lopen 's avonds nog naar de Main en een rondje door Bergstadt.

zondag 18 juni
We fietsen naar Freudenberg over het fietspad langs de Main. Na de inspectie gaan we terug naar de camper en zitten de rest van de middag in de schaduw. 's Avonds fietsen we nog even een rondje over de camping, haha al wat voorwerk voor morgen doen. Het is nog steeds erg warm.

maandag 19 juni
Opnieuw op de fiets naar Miltenberg. De vakantiegangers zijn weer naar huis en er is alle tijd voor ons. Als we terugkomen bij de camper, verplaatsen we deze een stukje naar de andere kant met wat meer bomen, zodat we wat meer schaduw hebben.

Burgstadt cp Winterfestplatz

Aan het eind van de middag komen er 3 hele grote caravans en 2 asociale auto's de camperplek oprijden. De deuren gaan open, honden springen naar buiten en poepen overal. De bende laat van de caravans het afvoerwater over de plek lopen, i.p.v. op de loodplek. Het lijken Engelsen gezien de kentekenplaten. We denken dat het zogenoemde 'travellers' zijn. De kinderen rennen heen en weer en 1 auto rijdt af en aan. Na ongeveer 2 uur rijden ze in één keer met z'n allen weg. En na nog eens 2 uur lopen er 2 van de kinderen langs. Waar e naar toe zijn? In ieder geval niet naar de 2 camperplaatsen of campings in de buurt want daar zien we ze niet als we 's avonds nog een rondje lopen.

dinsdag 20 juni
We gaan een stukje verder. Naar Gau, camperplaats Algesheim. De plek kost 6 euro en stroom 2 euro. Het is eigenlijk een veredelde parkeerplaats. Het is bloedheet, buiten 36,3* en binnen 39,5*. Naast ons staat een camper met een airco op het dak. De deur staat open, de mensen zitten binnen en de airco staat te loeien. Als het in de loop van de avond wat afgekoeld is fietsen we naar Bingen (20 km v.v.)

cp Algesheim

woensdag 21 juni
We zoeken een camping met een zwembad en komen uit in Burgen. Een Knauscamping. Het zwembad blijkt een rechthoekige bak water ongeveer 1.80 meter diep. Voor kinderen waardeloos, voor ons voldoet het ter afkoeling prima.
Burgen Knaus camping

donderdag 22 juni
We fietsen naar Treis, ongeveer 10 km verderop en doen een paar boodschappen. Het is veel te warm om iets actiefs te doen. 's Middags trekt een onweersbui voorbij. Wij krijgen er nauwelijks iets van mee, maar een half uurtje regen.

vrijdag 23 juni
We trekken verder, want we vinden de camping wel behoorlijk prijzig. De eerste nacht geldt nog het ACSI tarief van 19 euro. Dit wordt echter verhoogd met 3 euro milieuheffing (omdat er nog geen afvalscheiding mogelijk is op de camping) De tweede nacht geldt het CCA tarief niet meer en moeten we 30 euro betalen. Wil je pal aan de Moezel staan komt er nog 4 euro per nacht bij.

Sankt Aldemund cp Moezel

We gaan naar Sankt Aldegund, hier hebben we in 2008 ook al eens overnacht. De camperplaats staat vol met 40 campers en ook hier horen we treinen, boten en over 2 wegen auto's langs komen. De 3e nacht dat we slecht slapen. We zijn door ons verse voedsel en zuivel en daarom fietsen we naar Zell, daar zijn verschillende supermarkten. Helaas moeten we de laatste 4 kilometer over de grote weg fietsen en ook. nog eens steil omhoog. We besluiten via de dorpjes binnendoor terug te fietsen. We komen langs een kleine supermarkt die aan de laatste week bezig is. Daarna gaat ie definitief dicht. De schappen zijn nagenoeg leeg. We kunnen nog net een komkommer kopen. Die eten we 's avonds met een blik goulash.

zaterdag 24 juni
We weten nog een camperplaats een stukje verderop langs de Moezel. We komen nu langs de supermarkt en slaan flink in. Op weg naar de plek die we uitgezocht hadden komen we langs Zeltingen Rachtig. Als we de brug afrijden zien we daar een mooie camperplek. Het blijkt dat deze er nog maar 2 jaar is. De kosten zijn 9 euro all in. Het is een voormalige camping, met toen alleen maar vaste gasten. We fietsen naar Bernkastel-Kues heen via het fietspad en terug door de dorpjes. Erik gaat 's avonds nog even kijken bij de hoge brug over de Moezel, die is in aanbouw en gaat e B50 verlengen tot aan Monzelfeld. Als dit klaar is hoeft het verkeer niet meer door de kleine dorpen en Bernkastel-Kues. Er is aan de overkant van de Moezel een voetbaltoernooi en de feestavond hiervan maken we ook mee.

zondag 25 juni
we hebben goed geslapen. Geen treinverkeer en de weg was ook stil. Erik pakt het hardlopen weer op. Wilma nog niet, daarvoor rammelt het teveel in de knie.

Zeltingen - Rachtig cp Moezel

maandag 26 juni
We gaan een deurtje verder, maar eerst toilet legen en water innemen. Tijdens het water nemen in de jerrycan komt er een Duitser aanlopen, duwt Wilma aan de kant met de woorden: ik hoef maar 5 liter. Wilma duwt net zo hard terug met de opmerking: ik ben nog niet klaar, je wacht maar op je beurt. En toen werd die vent link! Erik kwam erbij en riep: wat moet je stomme Duitser! Toen bond hij in en riep nog iets in de trant van jullie moeten hier niet komen, maar in Holland blijven. Nou ja zeg! We maakten ons klusje af en maakten plaats voor een stel Engelsen die al stonden te wachten voor de Duitser kwam. We gaan naar Brauneberg.

Brauneberg cp Moezel

Na de lunch fietsen we naar Piesport langs de linker oever van de Moezel en terug via de rechter. Dan blijkt dat we de brug voor fietsers niet kunnen vinden. Na lang zoeken gaan we 2 kilometer over een heel erg drukke weg en komen dan uiteindelijk bij de nieuwe brug uit. Dat was wel even spannend. We dachten ongeveer 25 kilometer te zullen fietsen, maar uiteindelijk werden het er ruim 40. 's Avonds hebben we alweer herrie. We horen muziek vanuit een van de huizen die aan de achterkant van de plek staan. De bewoners hadden een feestje bij hun zwembad.

dinsdag 27 juni
Om 6.00 uur kwam een vrachtwagen de supermarkt bevoorraden en om 7.30 uur begonnen gemeentewerkers met snoeiwerk. Al met al wel een rustige, maar korte nacht. We zien een watervliegtuig landen en stijgen. Wilma gaat naar de kapper en daar hoort ze dat het een lesvliegtuig is die dat stuk lange rechte Moezel hier wel vaker voor gebruikt. Erik gaat hardlopen. Hij wordt overvallen door een bui.

woensdag 28 juni
Het weer slaat om, het is regenachtig en de vooruitzichten zijn niet best. We schrappen ons plan om naar de tour de France te gaan kijken in Jülich en rijden in een ruk naar huis zonder problemen of files.