dinsdag 26 oktober 2010

Romantische Strasse 14 oktober t/m 24 oktober

donderdag 14 oktober

Vanmorgen eerst uitgeslapen en lekker rustig aan gedaan. We willen deze week de Romantische Strasse, die loopt van Würzburg tot Füssen, rijden. Naar Würzburg is het 425 km. We besluiten om vandaag ongeveer de helft te rijden, namelijk tot Wilnsdorf in het Sauerland. We vertrekken om 12.00 uur en lunchen onderweg. Tegen 15.00 uur zijn we op de camperplek die even buiten het dorp ligt. Voor wat boodschappen hebben we een wandeling naar het dorp gemaakt. Omdat de camperplek op een heuvel ligt was het best nog een pittige wandeling. Gelukkig is het mooi weer. Erik heeft buiten gekookt. 's Avonds beetje gelezen, tv gekeken en pas om middernacht naar bed.

dag1_a   dag1_b

vrijdag 15 oktober

Lekker uitgeslapen tot 9.00 uur, rustig ontbeten en daarna verder gereden naar Wertheim, vlakbij Würzburg. Op de parkeerplaats voor de Expo-camp mag je voor € 5,-- overnachten. Expo-camp is een permanente tentoonstelling van de bekende camper- en caravanmerken. In een gigantische hal staan honderden campers en caravans tentoongesteld. Er is ook een accessoire shop en natuurlijk konden we het niet laten om wat te kopen. (een watertank van 12 liter met een kraantje eronder, langwerpig van vorm, die precies op het tv kastje past, en na een week gebruik kan ik zeggen, hij voldoet prima)

dag2_a  dag2_b

We kregen tegen 16.00 uur een leuk bericht van het thuisfront. Mark is geslaagd voor zijn theorie examen voor de auto en dat in één keer. We zijn trots op hem.

Erik ging een uurtje slapen en Wilma las in het tweede deel van Stig Larsson. Daarna naar Wertheim Village - een soort Batavia stad maar dan twee keer zo groot. Een mooi roze overhemd voor Erik gekocht die hij tijdens zijn optredens wil aandoen. Lekker een braadworst gegeten. We hoefden daardoor niet zo vroeg te eten. 's Avonds eerst wat tv gekeken en gelezen. Daarna zo rond 22.00 uur nog even een wandelingetje naar de bushalte om uit te zoeken hoe laat de pendelbus naar de Altstad - waar we morgen naar toe willen - gaat. Vervolgens nog even over de camperplaats gelopen. We telden wel 70 campers, alsmede een paar caravans. De hele avond was het overigens een aanrijden van campers. Het is natuurlijk ook een mooie doorgangsplek, vlak langs de snelweg en niet duur (alhoewel veel camperaars niet betaalden). Het gebouw van de Expo heeft in het donker een gekleurde lichtshow.

dag2_c  dag2_d

zaterdag 16 oktober

Om 8.00 uur werden we wakker getoeterd door de bakker. Snel trok Erik wat kleren aan en kon achter in de rij aansluiten. Jeetje wat een drukte, het leek de hongerwinter wel. Toch wel makkelijk en lekker, verse broodjes waar je bijna geen moeite voor hoeft te doen. De hele nacht heeft het geregend en dat doet het nu nog. Dus de regenjassen aan en paraplu's mee en met de (gratis) pendelbus naar het stadje Wertheim, bijna de start van de Romantische Strasse. Er is een burcht te bezichtigen, die is op sommige plaatsen al prachtig gerestaureerd en je kunt overal goed bij.

dag3_a  dag3_d

dag3_c  dag3_b

De toegang was gratis zo buiten het seizoen. Je hebt een mooi uitzicht over de stad en de bossen, die ook nog eens prachtig aan het verkleuren zijn. Na een wandeling door het stadje met zijn prachtige vakwerkhuizen hebben we een warme maaltijd gegeten (Erik had een Frankische Sauerbraten met Knödel en Salat en Wilma een schnitzel. Het was heerlijk. Bijkomend voordeel is dat we weer lekker zijn opgedroogd en warm zijn geworden.

Met de bus weer terug naar de camper, toilet nog even leeggegooid, vuil water eruit en rijden maar weer. We rijden een stuk van 65 kilometer van de Romantische Strasse, tanken onderweg en zetten de camper op de camperplek in Röttingen (op de Festplatz). Er staan ongeveer 25 campers. Alle voorzieningen zijn aanwezig op deze gratis plek, wc, douche, water, sanizuil en op een aantal plaatsen ook stroom. Het regent nog steeds, dus komen we de camper niet meer uit.

dag4_a  rottingen_festplatz

zondag 17 oktober

Heerlijk rustige nacht gehad. Geen auto's gehoord, geen rumoer gehad. Gisteren en vannacht was het erg regenachtig met lage temperaturen. Vandaag is het droog, dus gaan we na het ontbijt nog wandelen door Rottingen en bewonderen opnieuw prachtige vakwerkhuizen. Wat opvalt is dat het patroon van de huizen niet symmetrisch is, aan de linkerkant zijn de tussenbalken anders dan aan de rechtse kant.

rottingen_Wilma  dag4_c

Ook hier liggen, net zoals in Wertheim, overal pompoenen, wat erg gezellig aandoet (alhoewel sommige grote pompoenen al zijn uitgesneden voor Halloween).

dag4_d  dag4_b

Na de wandeling gaan we een stukje verder (32 kilometer) naar Rothenburg ob der Tauber. Dit is een zeer romantisch stadje met zelfs nu nog veel bussen op de parkeerplaatsen (waar veel Chinezen uitkomen). Heel veel opschriften op de reclameborden en op menu's zijn dan ook tweetalig, namelijk Duits en Chinees. In dit dorp is een hele grote permante kerstwinkel annex museum. Geweldig om te zien en ook geweldige prijzen. Bij de bakker kopen we de plaatselijke specialiteit "Schneeballen" een deegbal in de vorm van kruimelgebak met poedersuiker in originele vorm en de luxe variant gevuld met marsepein en gehuld in chocolade. Ze zijn erg machtig en vielen ons qua smaak wat tegen.

dag5_a  dag5_b

dag5_c  dag5_e

maandag 18 oktober

We hebben opnieuw een koude nacht gehad, buiten was het 2,1 graden en binnen 5,9. Gelukkig is het in bed wel lekker warm en zo nodig kunnen we de kachel aandoen als we het wel koud zouden hebben. We hebben hier voor niets gestaan, want de parkeerautomaat is kapot. Anders kost deze plaats € 10,00 per 12 uur. Er is een openbaar toilet en binnen 10 minuten ben je in de Altstad. Hier gaan we na het ontbijt nog een keer naar toe, want we willen ook nog een wandeling over de stadsmuur maken, die om de hele stad ligt en prachtig is gerestaureerd. Dat is mede mogelijk gemaakt daar sponsoren, want er zijn over een behoorlijke lengte in de muur stenen ingemetseld met daarop de namen en het aantal meters van de gevers.  Geweldige uitzichten heb je vanaf de stadsmuur. We eten een kop soep en een pannenkoek in een alternatief cafeetje, waar we ook nog even internetten. Daarna maken we de camper weer rijklaar, doen nog wat boodschappen bij de Lidl en rijden 80 kilometer verder naar Nordlingen. Ook hier is een muur rondom het hele stadje. We wandelen een bewegwijzerde route door het stadje en eten dan heerlijk van de rijst met kip en doperwten die Wilma heeft gekookt.

nordlingenA  nordlingenB

dinsdag 19 oktober

Opnieuw een koude nacht, met een buitentemperatuur van 1,6 graden en binnen 7,7 graden. Het plan is om naar de camperplek in Donauwörth te rijden circa 30 kilometer verderop. Daar aangekomen blijkt echter dat de mix parking helemaal volstaat en ook de camperplekken (6 stuks) zijn allemaal bezet. Er is wel ruimte voor 1000 auto's, maar helaas geen plekje te vinden. Dan maar doorgereden naar Friedberg (via Augsburg). Eerst naar de camperplek bij de Friedberger See gereden. Het is een vrij open plek en omdat het nogal waaide, schudde de camper flink heen en weer. Ook is het in deze tijd een heel eenzame plek. We denken dat je zomers hier prachtig kunt staan, je bent zo bij het water. We besluiten naar de camperplek bij de Wahlfahrtskirche te gaan staan, deze ligt op een 10 minuten lopen van het centrum. We maken een rondwandeling en komen uit bij een burcht die omgebouwd is tot museum. We krijgen zomaar een privé rondleiding en hoeven ook geen entree te betalen. We zien hele bijzondere klokken, zakhorloges en reisklokken (die hingen vroeger aan de rijtuigen). Ook lezen we het ontstaan van de burcht en krijgen we een zeer oude apotheek te zien. Op de terugweg komen we langs een geldautomaat waar we dankbaar gebruik van maken. Ernaast zit een kapper en we besluiten om ons haar hier te laten knippen. We hebben een heel genoeglijk uurtje met de kapsters, krijgen een kop koffie en zien er weer spic en span uit. We lopen nog even weer door het stadje, eten een Dönner en zijn tegen zessen weer terug bij de camper. We kijken 's avonds voetbal op de tv.

dag6_b  dag6_a

woensdag 20 oktober

We staan al vroeg op en bellen even met Mark, zodat hij ook op tijd op zijn werk kan zijn. Naast deze gratis camperplek is een crêperie waar we heerlijk hebben ontbeten voor € 6,50 per persoon met onbeperkt koffie drinken. De eigenaar is ook een camperaar, dus gingen we al snel elkaars camper bekijken en ervaringen uitwisselen. Daarna nog even de kerk van binnen bekeken. Er was een kerkdienst in het Engels gaande en het leek erop dat dit bij een begrafenis hoorde. De parkeerplaats stroomde vol met auto's. Omdat de doorgang vrij smal is en deze schuin aangereden moest worden, besloten we de camper snel een eindje verder op te zetten. Daarna hebben we pas opgeruimd en hem rijklaar gemaakt. We wilden niet het risico lopen om te moeten wachten op de afloop van de begrafenis.

We rijden in 45 minuten naar Landsberg am Lech zo'n 45 kilometer verder. De camperplek is hagelnieuw en staat ook nog nergens aangegeven. We komen hier door in de TomTom te bladeren. Het is een prachtige, zeer vlakke, rustige mixparking die voor 10 uur € 0,50 kost. Het is droog, maar wel koud, 6 graden. De wind maakt dat het nog kouder aanvoelt. Erik besluit om even naar het dorp te lopen om broodjes voor de lunch te halen. Wilma blijft in de camper, kan ze mooi een stuk lezen in een van de boeken van de trilogie van Stieg Larsson. Dat wordt dus een een groot stuk, want Erik blijft wel een uur weg. Ten eerste viel de afstand tegen, het was nogal een eind lopen, vooral als je eerst de verkeerde kant oploopt. :-)

dag7_a  dag7_b

Na de lunch gaan we, dit keer samen, het dorp verkennen en wandelen bijna de hele middag. Het is ondanks de kou zonnig weer, met een enkele bui. Na het eten is het opnieuw voetbal kijken, dit keer naar FC Twente - Bremen.

dag7_c  dag7_d

donderdag 21 oktober

Opnieuw zijn we al vroeg wakker. Het was een koude nacht, het heeft gevroren (min. 1.6 graden). Nog steeds hebben we 's nachts geen last van de kou, want we hebben de kachel heel iets aan. Het plan is om vandaag het laatste stuk van de Romantische Strasse, zo'n 65 kilometer nog, naar Füssen te rijden. Het zit ons echter behoorlijk tegen en dat geldt niet alleen voor de reis. We vinden het stuk van de B17 niets, de weg is niet leuk om te rijden. Het lijkt wel een snelweg. Na ongeveer 35 kilometer is de weg afgesloten en we kunnen geen omleidingsborden vinden. We pakken de kaart erbij en stippelen een andere route uit. Een behulpzame dorpsbewoner wijst ons tevens de weg. We gaan weer op pad en na ongeveer een kwartier rijden blijkt deze weg ook afgesloten. Toch zien we vele auto's gewoon doorrijden. We dubben, moeten we dit ook doen of niet. We besluiten om te volgen, maar dit pakt niet goed uit. Na nog eens 10 minuten rijden, kunnen we niet verder. We moeten keren en rijden het hele stuk weer terug. Ondertussen is het al middag. We zetten de camper op de parkeerplaats bij een supermarkt en gaan eerst maar eens broodjes kopen zodat we kunnen lunchen. Daarna stippelen we nog een andere route uit. Terwijl we hier mee bezig zijn, worden we aangeschoten door een Chinees gezin, dat gebrekkig Engels spreekt, geen navigatie in de auto heeft en ook niet in het bezit is van wegenkaarten. Ze vragen Erik of hij de weg weet naar Füssen en willen desnoods achter ons aan rijden. Er worden foto's van onze kaarten gemaakt en zo gaan zij op pad. We rijden even later ook via Marktoberdorf en komen na veel omrijden toch aan in Füssen. Ongeveer 10 kilometer voor Füssen zien we de Alpen liggen, helemaal besneeuwd en het duurt maar even of langs de kant van de weg worden de sneeuwbergjes ook steeds meer.

dag8_a  dag8_b

Nadat we de camper op de plek gezet hebben (volgens de infoborden kun je zelf een plekje uitzoeken en moet je tussen 18.00 uur en 19.00 uur € 19,60 betalen) besluiten we om naar het dorp te lopen. Als we ongeveer een kilometer onderweg zijn, realiseren we ons dat de camperplek niet dicht bij het centrum ligt, dus besluiten we terug te lopen en op de fiets te gaan. Als we opnieuw op pad zijn krijgt Erik na zo'n halve kilometer een lekke band. Dus weer terug naar de camper lopen en band plakken. Wilma heeft geen zin meer om voor een derde keer naar het centrum te gaan. Het is zo een prachtig weer, om ons heen zien we alle buren lekker in de zon zitten. Dat willen wij ook. Zo gezegd zo gedaan en even later zitten we beiden te genieten van sneeuw en zon (nadat Erik zijn band had geplakt).

dag8_c  dag8_g

Na een uurtje besluiten we alsnog even naar de VVV te fietsen voor een plattegrond van het stadje en om te informeren hoe je bij de kastelen kunt komen. Daarna wandelen we door Füssen en kijken of we nog iets herkennen (we waren hier 29 jaar geleden ook al eens). We lopen niet zo lang, want het begint koud te worden. Terug op de plaats gaat Wilma koken en gaat Erik de plaats betalen (en tot zijn verbazing betaald hij € 12,50).

dag8_d  dag8_f

vrijdag 22 oktober

Het was een koude nacht, het vroor 3,3 graden. (Füssen ligt op 805 meter hoogte) We hebben de kachel vannacht aangelaten op stand 2,5 en in de camper is het niet kouder geweest dan 8,5 graden. Op tijd opgestaan, want we willen naar de kastelen Neuschwanstein en Hochschwanstein. We gingen met de fiets naar de parkeerplaats van de kastelen, van waaruit je verder met de bus kunt of nog een 45 minuten moet lopen. Het fietspad is op sommige stukken onbegaanbaar vanwege ijs en opgevroren sneeuw. Het was erg koud om te fietsen, vooral op de stukken in de schaduw. Aangekomen bij de parkeerplaats en de kaartverkoop bleek dat de bus niet reed, vanwege sneeuw en gladheid. Dat is balen. Aan lopen hebben we na 30 minuten fietsen in de kou geen zin en we besluiten dan om het bezoek aan de kastelen maar te laten zitten. We fietsen zo goed en zo kwaad als het kan weer terug naar de camper. Erik zet de fietsen er weer op, Wilma doet nog een paar boodschappen in de nabijgelegen supermarkt en dan zetten we zo langzamerhand weer koers richting huis. Het begon al vrij snel druk te worden op de autosnelweg, vanwege de spits en misschien ook wel vanwege de herfstvakantie. Nadat we de eerste file hadden gehad bij Stuttgart, besluiten we zo rond 15.00 uur na een rit van 245 kilometer de snelweg te verlaten naar de camperplek in Weil der Stad. Een mooie grote, gratis plek op de Festplatz, aan de rand van het oude stadje. De openbare toiletten zijn helaas gesloten. Het is de hele dag al droog en we besluiten om te wandelen door de Altstad. We zoeken alvast een restaurantje uit waar we later op de avond willen gaan eten. Erik had een Rostbraten van zeker 250 gram en Wilma varkensmedaillons in champignonsaus. We hebben gesmuld.

dag9_a  dag9_b

zaterdag 24 oktober

Opnieuw een rustige nacht gehad, dus heerlijk geslapen. Op de hoek van de camperplek zit een bakker, waar we een zeer uitgebreid ontbijt eten voor € 7,50 per persoon. Hier moest de koffie per kop betaald worden. Deze was dus wel wat duurder, maar ook veel uitgebreider met o.a. worstjes, roerei, gehaktballetjes, schnitzel, yoghurt met vruchtjes, diverse soorten broodjes, beleg e.d. Als we onze buikjes vol hebben, gaan we terug naar de camper, ruimen op en zetten we koers naar huis. We rijden om 10.00 uur en met een korte tussenstop van 10 minuten komen we om 17.45 thuis aan. We hebben dan 2 files gehad, een bij Heidelberg en een bij Keulen.