zaterdag 27 mei 2023

Bitche, Soultz sous Forêts, Wissembourg, Marlenheim 21 mei t/m 27 mei

zondag 21 mei 2023

In het dorp was vorige week op zondag een vlooienmarkt, vandaar dat we al vroeg de schoenen aandoen en er gaan kijken. Helaas nu dus niet. Nou ja, dan hebben we in ieder geval een fijne wandeling gemaakt.

En haha, het wordt haast vervelend, het is weer warm, we zitten zelfs in de schaduw.

Maandag 22 mei 2023

De drukte en de vrije dagen van Hemelvaart zijn voorbij, wij gaan ook weer rijden. We rijden eerst naar het startpunt van de route van Campercontact, Oberbronn. Onderweg komen we in Reichshoffen een verzorgingsplaats tegen waar we water tappen. Dan rijden we door naar de Intermarché om gas en diesel te tanken en  om boodschappen te halen. Erik heeft tussendoor nog een videogesprek met Jessie van de ecoflow. We gaan nog meer producten krijgen om te reviewen. We eten warm op de parkeerplaats van de supermarkt en rijden dan door naar Soultz sous Forêts. De navigatie stuurt ons wat verkeerd, maar uiteindelijk komen we achter een supermarkt op de camperplaats uit.

Het ziet er allemaal een beetje verwaarloosd uit, het water is afgesloten. We staan met nog een andere camper. Om 17.00 uur begint het donker te worden en we hebben nog maar net de luifel in en de stoelen opgeruimd of het begint te regenen en te onweren. Tot een uur of 20.00 dan is het al weer voorbij.

Dinsdag 23 mei 2023

Wilma heeft niet zo goed geslapen. Om 5.00 uur vanochtend begon de bevoorrading van de winkel en dat maakte toch wel wat lawaai. We gaan weer rijden. Eerst een stukje terug naar het oliemuseum in Merkwiller-Pechelbronn. We hebben geluk dat het museum open is, er staat een vrijwilligster te wachten op een schoolklas. We mogen binnen even rondkijken en opnames maken. Het museum is maar 3 middagen per week open. We hebben een leuk gesprek en maken mooie plaatjes.

Dan rijden we door naar Hunspach. Dit is een oud dorpje met alleen maar witte vakwerkhuizen. Het is bijna uitgestorven, zo rustig is het.

We eten op de parkeerplaats en rijden naar Fort Schoenenbourg.

Dit is een onderdeel van de Maginot Linie. Na wat filmen gaan we verder, richting Wissembourg. Hier staan we op de parkeerplaats van een zwembad. Vandaag doen we niets meer, behalve de video monteren, verslag schrijven e.d. Morgen de stad verkennen.

Woensdag 24 mei 2023

We zijn vroeg wakker, dat heb je zo op een openbare parkeerplaats. Al voor 7.00 uur kwamen er bedrijfsauto’s die spullen met elkaar uitwisselden en met elkaar aan het praten waren. We lopen dan ook al vroeg naar het stadje en verkennen er wat highlights. We lopen over de stadswallen, de meeste tijd kun je ze niet zien, ze zijn bedekt onder gras en aarde. De richtingbordjes ontbreken, dus op enig moment stoppen we maar en lopen weer richting het centrum.

We eten een hapje op een terras, kletsen wat met volgers die ons daar zien zitten. De rest van de middag zitten we lekker buiten, heerlijk in de zon met zicht op de mensen die jeu de boules spelen.

Donderdag 25 mei 2023

We rijden terug naar het beginpunt van de route in Oberbronn, dan hebben we het rondje zo gemaakt als de bedoeling is. We wilden daar een paar dagen op de camping doorbrengen en wat filmen, maar we mogen niet voor 16.00 uur komen. Dan maar naar een camperplaats. Onderweg doen we boodschappen en verzorgen en rijden naar het wijndomein van Xavier Muller in Marlenheim. Het is een crime om er te komen, de navigatie is helemaal de weg kwijt en stuurt ons door Wangen, door supersmalle straatjes en onder tunnels door, wat maar net past. En laat ons een rondje rijden zodat we op dezelfde plaats weer uitkomen. We negeren de navigatie, gebruiken  ons eigen verstand en uiteindelijk komen we er wel. We hebben een supermooi plekje voor het wijnhuis. We filmen er binnen en proeven een alcoholvrij drankje. We zitten de rest van de dag in de zon.

Vrijdag 26 mei 2023

We willen een wandeling maken rond en in de wijngaarden. We kletsen eerst nog even met Xavier die ons vertelt over de druiven en hun groei. Dan gaan we op pad. Eerst naar het toeristenbureau om een beschrijving op de halen. Helaas spreekt de dame bijna geen Duits, we proberen in ons beste Frans een routebeschrijving te vragen, maar die is er niet. Er zouden bordjes hangen voor de wandeling. Helaas zijn er veel van de bordjes verdwenen, en wandelen we op goed geluk.

We raken de weg inderdaad kwijt, maar pikken hem ook wel weer op. Het is heel bijzonder om zo door de wijngaarden te lopen en te zien hoe klein de druiventrossen nu nog zijn. Over 3 maanden ziet dat er heel anders uit. Als we terug zijn is het tijd om te eten en daarna zitten we in de zon. Die is warm, maar door de wind voel je niet hoe warm en als Wilma om 17.00 uur naar binnen gaat, ziet ze dat ze best wel verkleurd is. Gelukkig nog niet verbrand, maar veel langer had ze ook niet in de zon moeten blijven zitten.

Zaterdag 27 mei 2023

Om 6.50 uur heeft onze Deense buurman zijn radio zo hard aan dat we er van wakker worden. En om 7.30 uur wordt er achter de camper een tafel neergezet waar lopers zich kunnen inschrijven voor een wandeltocht. Er zijn zeker 50 mensen aan het kletsen achter onze camper. Dan staan we maar op om te ontbijten. We fietsen daarna naar Molsheim, hier zit een klooster met een museum waarin ook 2 Bugatti’s te zien zijn.

Helaas het klooster gaat pas om 14.00 uur open. We wandelen wat door het stadje, eten een Flammkuchen en fietsen dan via de Lidl weer terug naar de camper. We kopen wat sap en jam bij de wijnboer en zitten de rest van de dag in de schaduw buiten. We eten alweer met ons eten bereid op de nomadiQ. Het waait hard, daarom gaan we nog wel een keer naar binnen