maandag 11 oktober 2021

Overwinteren 2021/2022 Morcenx, Saint-Jean-de-Luz, Vitoria-Gasteiz, Cavia, Palencia

Maandag 4 oktober
Na het ontbijt, wippen we nog even bij Tamara binnen voor een kop koffie. Helene is al vroeg naar haar werk vertrokken. We kletsen nog een uurtje gezellig samen en rijden dan verder. Eerst nog even opnieuw langs de camperplek, waar een klein wasje in de Tupperware emmer wordt gestopt. Deze kan onderweg lekker schudden. Zoals gebruikelijk lunchen we onderweg. We rijden naar Saint-Jean-de-Luz. Qua kilometers niet eens zo heel ver, maar er zijn wel heel veel rotondes onderweg en het is erg druk op de weg. We staan op camping Plage d'Erromardie. We laten de camper bij de receptie staan en worden met een golfkarretje langs de vrije plaatsen geleid. We zoeken een plekje uit voor 3 nachten. We betalen €40,00 borg voor de armbandjes voor de douche en voor de druppel van de slagboom. We staan ongeveer 20 meter van het strand af. Er zijn flinke golven, prachtig om te zien. Wilma spoelt de was uit, en hangt dit op aan de lijn de Erik gespannen heeft tussen een paaltje en de spiegel van de camper. In de loop van de middag begint het te regenen, dus blijven we binnen.

Dinsdag 5 oktober
Het regent vanochtend ook nog, dus houden we ons bezig met binnen activiteiten. Erik aan de computer, bezig met de vlog en Wilma leest. Als het in de loop van de dag droog wordt, wandelen we nog een eindje en kijken naar de surfers die in zee allerlei capriolen uithalen.

Woensdag 6 oktober
Het is weer helemaal opgeklaard en dus pakken we de fiets om naar het centrum van de stad te gaan. We wandelen aan het strand en op de boulevard en lopen nog even langs de camperplek die hier ook is. Verschrikkelijke plaats, langs een heel drukke weg, de deur kan bijna niet open en je moet er zelfs voor betalen. We willen een klein hapje eten en we bestellen eigenlijk lukraak iets. Vlees op de Amerikaanse manier met frieten. Uiteindelijk krijgen we een half stokbrood, daarop wat vleeswaren, mayonaise en patat. Een heel rare combinatie. Na het warme eten lopen we nog even naar het strand, de golven zijn nog steeds hoog. Het blijft mooi om te zien.

Donderdag 8 oktober
We moeten €51.00 betalen. Volgens de receptioniste wordt de €40.00 borg vanzelf teruggestort op de rekening, die staat zogenaamd in de reservering. Beetje raar. Dat moeten we dus goed in de gaten houden. We gaan vandaag dan eindelijk Spanje in. Naar Vitoria Gasteiz. Een camperplek aan de noordrand van de stad. Er kunnen er ongeveer 50 staan, maar tot laat in de avond is het een af en aanrijden van campers. Er staan er wel 100. We gaan met de tram naar het centrum. Hier staan nog heel veel middeleeuwse gebouwen. De dame van de VVV geeft op een plattegrond aan welke gevouwen we zeker moeten zien. Het is een prachtige, oude stad en heel schoon. We wandelen rond, het is behoorlijk steil in de binnenstad en op een plek zien we zelfs een paar loopbanden. Ideaal voor kinderwagens en mensen met rollators. Als we uitgekeken zijn drinken we een kop koffie op een terrasje. We rekenen €2,30 af voor 2 kopjes koffie. Opnieuw pakken we de tram terug.

Vrijdag 9 oktober
We hebben een vuilniszak vol donkere was en op ongeveer 1 km afstand zit een wasserette. De wasmachine doet 37 minuten over de lading was en kost €5,00. Als het bijna klaar is komt de eigenaresse bij ons. We kletsen met handen en voeten en zij geeft advies over hoe lang de droger aan moet. Voor nog eens €3,00 is de was weer helemaal klaar. Ze dame helpt zelfs vouwen. Ze is erg aardig. We halen brood bij de bakker en komen er achter dat het een soort van toast is. We hebben dus niet het juiste brood gehaald. Maar het smaakt wel. We fietsen op advies van de dame van de VVV naar een van de vele parken. De navigatie is tussen al die hoge gebouwen de weg een beetje kwijt, dus duurt het wel even voor we zijn waar we willen. Er is een hele bijzondere uitkijktoren. Helaas gaat deze pas om 16.00 uur open. Daar wachten we niet op. Er zijn 7 parken, die allemaal om de buitenkant van de stad liggen. Een fietspad verbindt de parken met elkaar. Wil je ze allemaal zien, rijd je een ronde van 30 km. Aangezien het al laat op de middag is, fietsen we wel een stukje fietspad, maar laten het bij 1 park. Als we hier nog eens terugkomen, zullen we de andere parken bekijken. Dit is tot nu toe een van de mooiste steden die we gezien hebben.

Zaterdag 10 oktober
Het is prachtig weer en aangezien je op deze camperplaats geen campinggedrag mag vertonen en we graag eens even buiten willen zitten rijden we vandaag naar Cavia, camping Cavia. Een camping direct aan de snelweg, achter een restaurant en naast een benzinestation. We betalen voor de overnachting €14,00 zonder stroom. Dan zou er nog €4,00 bijkomen. Er staan 3 caravans,waarvan er een bewoond is. We zitten buiten, ondanks de harde wind en Erik maakt de camper schoon. Uiteindelijk staan we voor de nacht met een andere Nederlandse camper, een Franse met tent en een Duitser met een busje. Om 17.00 uur wordt en een generator aangezet, die best wel veel kabaal maakt. We verplaatsen de camper tot helemaal achterop de camping. Daar hoor je de generator niet en de snelweg nauwelijks. Er is een heerlijke douche, weliswaar met een douchegordijn en geen mogelijkheden om je kleren op te hangen. Maar er staat een bankje en daar kan alles prima op.

Zondag 11 oktober
Na een heerlijke nacht rijden we een stukje verder naar Palencia. Hier staan we voor niets, tenminste als je aan de overkant van de straat je dieseltank volgooit. Je krijgt dan zelfs een munt voor schoon water. Een ideale plek, op grind, ruim en je kunt hier lekker in de zon zitten. Het tankO3 systeem heeft onderhoud nodig en dat is een mooi klusje voor vanmiddag. Erik maakt wat nieuwe stekkertjes en we hopen dat het nu wat beter werkt. We doen de rest van de dag niet zoveel.