dinsdag 5 oktober 2021

Overwinteren 2021/2022 Le Pellerine, Nieul-sur-Mer, L'Houmeau, Saint-Dizant-du-Gua, Marcenx

Maandag 27 september
Het heeft vannacht behoorlijk geregend, maar bij het opstaan komt de zon er al weer door. We pakken de fiets en rijden inderdaad naar de Mûr de Bretange. Zien daar ook 2 camperplaatsen. Een aan de doorgaande weg en een iets verder het stadje in. Op elk kunnen maar 2 campers staan. Dan staan we nu toch wel een stuk mooier. We halen een broodje bij de bakker en wat biertjes bij de supermarkt en fietsen dan met een omweggetje terug naar de camper. We zitten de rest van de middag heerlijk in de zon. Waar we vannacht maar met 3 campers stonden, zien we nu de een na de ander binnenkomen. Uiteindelijk staan er 8 stuks.

Dinsdag 28 september
Opnieuw veel regen vannacht, maar bij het opstaan alweer zonnig. We verzorgen de camper en rijden naar Canal de la Martinière, in Le Pellerine. Onderweg stoppen we natuurlijk voor koffie en later voor de lunch. Een super de luxe stop, waar duidelijk aangegeven wordt waar, welk voertuig moet staan. Maar ja, Franse automobilisten kennen het tekentje van een camper waarschijnlijk niet, want zij gaan er gewoon staan. Met als gevolg dat campers op voor auto's bestemde plaatsen gaan staan! Ook hier zijn zelfreinigende toiletten. Luxe hoor. We komen tegen 14.30 uur aan en zien een parkeerplaats met auto's en langs het kanaal verspreid een aantal campers. Wij gaan ook aan het kanaal staan. Als we later op de dag een wandeling maken, zien we op de parkeerplaats een verzorgingszuil en toiletten. En overal verspreid in het oude sluizencomplex staan campers. Dit is wat je noemt het echte wild staan.

Woensdag 29 september
Het wordt saai, alweer vannacht regen en bij het opstaan volop zon. Na het ontbijt, hardlopen en wandelen. Tijd om het hardlooptenue te wassen. Even in de Tupperware wasemmer, uitspoelen bij de kraan bij de toiletten en lekker in de zon en wind hangen.   Na de lunch fietsen we naar de veer over de Loire. Hiermee kan iedereen gratis de rivier over. Er gaan best veel auto's op. Er zit een behoorlijke knik in de wal en de boot, we horen enkele bumpers over de grond schuren. Je mag er ook op met de camper tot 3500 kg, maar met onze overhang zou ik dit niet gauw doen. De rest van de middag zitten we in de zon.

Donderdag 30 september
Na het ontbijt en de verzorging vandaag een rit van ongeveer 200 km. Naar Nieul-sur-Mer, parking Le plomp. Onderweg halen we boodschappen, drinken koffie en lunchen we. We komen aan rond 15.00 uur. Het is een grote parkeerplaats achter een aantal visrestaurantjes. De weggetjes in het dorp zijn wel heel erg smal. We zetten de camper in de breedte op 3 plaatsen. In de lengte is er alleen ruimte voor kleine busjes. Het is prachtig weer en we zitten heerlijk buiten. 's Avonds treedt er een bandje op in het enige restaurant dat open is, maar om 22.30 uur is de muziek afgelopen en loopt de parkeerplaats leeg. Om 23.15 uur komt er een klein busje met de radio knetterhard aan aangereden. Hij staat zeker 5 minuten rond te kijken en parkeert dan uiteindelijk en zet de radio en de motor af.

Vrijdag 1 oktober
Vanmorgen om 6.15 uur en om 6.45 uur reed een auto de parkeerplaats op. 2 x keer veel herrie voor een paar minuten. Raar, want de parkeerplaats is het einde van de weg. Je kunt hier geen kant op. We fietsen naar La Rochelle, een stad ongeveer 10 km verderop. Er loopt helemaal een fietspad naar toe. Eerst langs de kust en later een stuk richting het binnenland. We wilden hier graag naar toe, omdat hier filmopnames gemaakt zijn voor de Duitse serie das Boot. Er is niets wat we herkennen, maar het is een leuke wandeling. We halen wat te eten in de markthal, leuk om de verschillende afdelingen te zien, vis, vlees of de bakker, het zijn allemaal aparte straatjes in de hal. Ondertussen krijgt Erik een lange mail in het Frans. De strekking ervan is, dat we niet zo mogen staan met de camper als we nu doen en dat wij een voorbeeldfunctie hebben. Het zit ons niet lekker en als we terug zijn, gaan we toch maar verplaatsen naar een parkeerplaats 5 kilometer verderop in L'Houmeau. Het regent in de middag en we zitten de rest van de dag binnen. In de loop van de avond lopen we nog even naar de kust, haha 20 meter vanaf de camper. Er loopt een Nederlands echtpaar langs waar we even mee kletsen. Zij staan nu geparkeerd waar wij zijn vertrokken.

Zaterdag 2 oktober
Op deze parkeerplaats hebben we ook prima geslapen. We rijden naar Saint-Dizant-du-Gua. Een kort ritje. We stoppen een keer voor koffie en een keer om brood te kopen. Aangekomen blijkt de plek een groot grasveld met picknickbanken en jeu de boules velden, achter een supermarkt te zijn. Hier hadden we dus ook brood kunnen halen. Het regent af en toe, wisselend hard en zacht. Erik draait de luifel uit, hij wil wat filmen, Wilma zit binnen te lezen, en ze slaapt een uurtje. Er zijn heel veel muggen. Om 19.00 uur lopen we een klein stukje, maar we worden belaagd door muggen. Dit hadden we ook al in de reviews gelezen. Zo gauw je de deur opent, vliegen ze naar binnen. Jammer, want dit is een hele mooie plek om te staan.

Zondag 3 oktober
We kopen een stokbrood in de supermarkt die voor de camperplaats ligt, Erik gooit het toilet leeg in de stromende regen en dan gaan we op weg. Als we langs de snelweg lunchen, zien we een verzorgingszuil. Hier kun je zelfs gratis water tappen. Die Fransen hebben het goed voor elkaar voor wat betreft de service aan campers. We gaan op bezoek bij Tamara en Helene. Zij zijn 3 jaar geleden vanuit Amsterdam naar Morcenx verhuisd. Daar een huisje gekocht en helemaal opgeknapt. Omdat we met Polarsteps rijden gaan we eerst naar de camperplek om deze te laten zien. En om te kijken of we daar willen overnachten. De plek is naast een station en bij een overdekt skate- en sportpark. De hele plek ziet er verwaarloosd uit. Hier gaan we echt niet overnachten. We rijden wat door het stadje en zien naast de arena een mooie parkeerplaats. Daar zullen we vanavond gaan overnachten. Dan rijden we door naar Tamara en Helene. We proberen de camper bij hen op de oprit te zetten, maar de weg en de hoge stoep aan de overkant verhinderen het. De doorgaan is wel breed genoeg, maar de draai lukt niet. Maar geen probleem, we mogen de camper bij de buurman op de oprit zetten en kunnen daar overnachten. We hebben het heel gezellig en eten een overheerlijke soep en een lekkere quiche. Na de koffie zoeken we ons bedje op.