donderdag 22 augustus 2019

Schoonloo en noord Duitsland

Zaterdag 3 augustus
Omdat we pas na de middag kunnen aankomen op camping Roeloomskamp in Schoonloo, gaan we niet zo heel vroeg op pad. Onder het toeziend oog van de buren, manoeuvreert Erik de camper in een keer van de oprit. Haha, dat hadden ze waarschijnlijk niet verwacht. Na een ritje van 5 kwartier komen we aan en worden hartelijk ontvangen door Janny en Erik. We zoeken een plekje, lunchen en Erik filmt alvast een beetje. Later op de middag gaan we via Grolloo (woonplaats van wijlen Harry Muskee en van Johan Derksen) een rondje fietsen. Op 11 km van de camping rijdt Wilma lek, en ondertussen is het bijna 17.30 uur. We wandelen met de fiets aan de hand naar het boomkroonpad in Borger en daar kunnen we een plakkertje krijgen. Maar helaas, de schade is dermate dat plakken niet meer lukt. Ondertussen is alles op zaterdagavond al gesloten. We bellen Janny, ziet zij of een van de gasten een mogelijkheid om een van ons op te kunnen halen? En die lieverd springt zelf in hun bus en komt ons halen. En zo zitten we voor een paar dagen vast, want niet eerder dan maandagmiddag is een mobiele reparateur in de gelegenheid de achterband te vervangen.

Zondag 4 augustus
Erik vliegt en filmt en interviewt. En zet het zadel van zijn fiets zo laag, dat Wilma ermee naar Borger kan, even naar de supermarkt voor een paar boodschappen. Het is heerlijk weer, we zitten buiten, kletsen en laten ons vertederen door 5 kittens.

Maandag 5 augustus
Erik loopt een rondje hard, het ging niet zo lekker. Dan is het wachten op de Fietsenfixer, een mobiele fietsreparateur. Hij komt om 13.45 uur en zet een nieuwe binnen- en buiten achterband op Wilma's fiets en dat alles voor een faire prijs. Nu fietsen we nog een keer samen naar Borger en via een mooie route terug. Bijna 25 km. We zitten daarna tot 20.00 uur buiten. Het wordt wat killer en er valt een buitje.

Dinsdag 6 augustus
We gaan naar Yvettes kruidenkorfje in Apen/Tange. Een plek van Landvergnuegen. Er is ruimte voor 3 campers maar ze kiest ervoor om maar plaats te bieden aan 1. Mensen die bij haar komen willen rust en die krijg je alleen maar als je niet meer plaatsen biedt. Yvette maakt jam, mosterd en chutneys alles op basis van kruiden en fruit uit eigen tuin. Ook geeft ze workshops en stelt haar ruimte beschikbaar voor yoga. Af en toe rijdt er een auto langs en de boomkweker met jonge boompjes.

Woensdag 7 augustus
De boomkweker reed om 7.00 uur langs met zijn grote tractor, daar werden we wel wakker van. Toch nog weer verder geslapen tot 9.00 uur. Een heerlijke plek. We doen rustig aan en tegen de middag rijden we pas naar onze volgende overnachtingsplaats. Het landschap is prachtig, Erik noemt het zelfs liefelijk. We vermijden snelwegen. Aangekomen in Grossenkneten lozen we ons grijs water. We koppelen de stroom aan en zien dat onze voorganger wat stroom heeft overgelaten. En ja we zijn zuinig hè, dus maken we eerst dat op. We lummelen wat rond. Er zou in de omgeving wat te doen zijn maar wij kunnen het niet vinden. In de loop van de middag trekt er een gigantische regenbui met wat onweer over. We wandelen wat rond, maar het dorp stelt niet zoveel voor. We staan op een mega grote parkeerplaats. In diverse reacties op internet zijn de meningen verdeeld. Je zou last hebben van hangjongeren, de disco gaat laat uit met veel lawaai. Opbouw van een rommelmarkt die om 5.30 uur begint enz. We zullen het meemaken.

Donderdag 8 augustus
We hebben niets gehoord vannacht, alleen vanmorgen ging de hier ook geparkeerde vrachtwagen om 6.45 uur weg. Daarna sliepen we weer tot een uur of 8. Erik verzorgt de camper en filmt wat. Wilma poetst, ruimt wat op en dan is het alweer tijd voor koffie. We hebben nog steeds stroom. Of onze voorganger had er veel geld in gegooid, of de zuil is defect. Nou ja, ons hoor je niet klagen. Na de koffie rijden we naar de volgende plek van Landvergnuegen. Unser Kleiner Hof in Wietzen. Het is niet helemaal duidelijk wat het is, maar als we aankomen ziet het er wel heel idyllisch uit. Er staan 2 yurts, er is ruimte voor campers, er zijn wat konijnen en koeien. Er is een klein winkeltje en er is zelfs een kleine sauna. Het ziet er allemaal heel authentiek uit. 's Avonds komt de eigenaar langs met een yoghurtemmertje vol vers geplukte pruimen. Heerlijk. We zitten tot koffietijd buiten, dan is de zon weg en gaan we naar binnen.

Vrijdag 9 augustus
Opnieuw is Wilma vroeg wakker, omdat een bewoner van de yurt vertrekt, hij heeft een auto met een schuifdeur en die gaat eerst 5 x open en dicht. We staan dus vroeg op. Erik gaat voor het ontbijt al hardlopen. We kopen 'verse' eieren en rekenen de douche en stroom af. We kopen weer een voorraad boodschappen bij de Lidl en rijden verder. We komen langs Rodeveld en zien langs de weg een camperplaats. Een plek die een vrije gift vraagt. Er is een verzorgingsstation en we lozen ons grijze water. We stoppen hier voor de lunch. We proberen nog een geocache te vinden, maar helaas. Dan rijden we verder naar Bergen. Opnieuw een gratis plaats met een splinternieuwe verzorgingsplek. Op de zuil zit een zogenoemde ‘kaffeetaste’. Als je hier op drukt krijg je ¾ liter water. Inderdaad genoeg voor een potje koffie. We komen langs Bergen-Belsen, de plaats waar Anne en Margot Frank om het leven zijn gekomen. Daar gaan we morgen naar toe. De temperatuur is goed, we zitten heerlijk buiten. Naast ons staat een hele grote, dubbelasser camper, met een ouder Duits echtpaar. Ze hebben behoorlijke ruzie, met heel harde stemmen schelden ze flink op elkaar. Gezellig! Later op de avond regent het een beetje.

Zaterdag 10 augustus
Om 7.30 uur worden we wakker van heel hard gescheld. De buren zijn alweer tegen elkaar aan het schreeuwen. Dit is echt niet normaal wat de vrouw zich allemaal laat welgevallen. Wilma loopt erheen met de vraag of het wat zachter kan, de buurvrouw van de andere kant komt er ook bij en samen zeggen we dat dit zo niet kan. Deze vrouw zou bij die man weg moeten gaan. Ze laten zich niet zien, maar we horen geen gescheld meer. Als de buurvrouw van de andere kant met de hondjes loopt, spreekt ze meneer, die nu wel buiten is, er op aan. Zijn antwoord is: dat was ik niet, dat waren mensen in het park. Nou ja zeg! Het duurt nog even en dan rijden ze weg. Hun plek wordt direct ingenomen door een caravan. We lopen naar de drogist om een leesbrilletje te kopen. Wilma is de hare kwijt die ze als reserve mee heeft. Het is zeker 3 km lopen. Op de terugweg eten we bij de King's döner en als toetje nemen we een Italiaans ijsje. Als we terug zijn willen een nog een route fietsen, maar ondanks heen en weer gezoek kunnen we het beginpunt niet vinden. We geven het op en fietsen dan naar Bergen-Belsen. Er zijn alleen nog maar herdenkingsmonumenten, en we vinden al snel die van Anne en Margot Frank. Het is heel indrukwekkend, een grote kale vlakte, omzoomd door bos, waar eens het concentratie kamp was. We gaan later het  documentatiecentrum ook nog in en hier is ook een hele wand gewijd aan Anne Frank. Als we terugkomen bij de camper, staat de hele plek vol. Er zijn zelfs op de parkeerplaats van het hotel campers geparkeerd.

Zondag 11 augustus
We hoorden tot middernacht heel in de verte muziek. Daarna heerlijk geslapen. We rijden naar camperplaats Scharnebeck, am Schiffshebewerk. Omdat er een heel groot verval is in het kanaal naar de Elbe, is hier geen sluis gebouwd maar een lift, die per keer 1 groot vrachtschip optilt en verder zet in het water. Heel apart om te zien. In eerste instantie lukte het niet om te betalen. Het apparaat gaf steeds een error aan, maar tegen de avond is de storing opgelost en betalen we alsnog € 6,00. We zitten tot 21.00 uur buiten. De wind is gaan liggen, het is heerlijk weer.

Maandag 12 augustus
We hebben heerlijk geslapen. Dit keer van niemand wakker geworden. Na de verzorging moeten we ook nog € 2,00 betalen omdat we hier geparkeerd stonden. We rijden weer naar een locatie van Landvergnuegen dit keer in Gallin, Gut Gallin. Bij een landbouwbedrijf met een klein restaurantje en een klein winkeltje. De plek waar we mogen staan is langs een drukke, doorgaande weg. Er rijden heel veel vrachtwagens langs en het terrein is een groot knollenveld. We lunchen wel hier en hebben dan al zoveel verkeer voorbij zien komen dat we besluiten om hier niet te overnachten. Omdat er niet zoveel bruggen over de Elbe zijn, rijden we ongeveer 40 km terug naar camperplek Hohnstorf, vlak bij Lauenberg. We betalen € 8,00 voor een overnachting en stroom is € 1,00 voor 10 uur. Een plek langs de Elbe, waar echter geen scheepvaartverkeer is. Af en toe komt er een plezier vaartuig voorbij. De WiFi is gratis en zelfs een bezoek aan het Scheepvaartmuseum kost niets. We zitten heerlijk buiten en kletsen wat met de buurman.

Dinsdag 13 augustus
We worden om 7.00 uur al wakker van gemeentewerkers die hun spullen in de garages achter de camperplek hebben. Ze gaan heel fanatiek grasmaaien en later dat weer wegblazen. We wandelen naar de historische binnenstad van Lauenberg. Heel erg leuk en authentiek. We eten een broodje bij de bakker en wachten de hevige bui er af. Daarna lopen we via de wandelallee terug naar de camper, gooien het toilet leeg, nemen vers water in en gaan dan naar de volgende Landvergnuegen, namelijk Elbertshof in Nettelkamp. Daar aangekomen, zien we een redelijk smalle inrit. We besluiten de camper even verderop te parkeren en melden ons in de winkel. Dan blijkt dat we 1 1/2 km terug moeten rijden, een doodlopende weg in moeten rijden en dan ergens aan het eind mogen we parkeren op verharde grond. Dit zien we niet zitten. We besluiten om naar Uelzen te rijden, naar de jachthaven. Opeens horen we een harde knal er ligt er een wel 8 cm grote krekel op de voorruit. Hij lift een aantal kilometers mee, maar waait er uiteindelijk wel af. Onderweg zien we een camperplaats vlak bij de sluis van Uelzen, maar die plek ziet er een beetje verlaten uit en is behoorlijk modderig. Die slaan we dus over. We rijden een paar kilometer  verder toch maar naar de jachthaven in Uelzen. Ondertussen is het al 16.30 uur voor we op de plek staan. Laat voor ons doen. We zitten nog even buiten en Erik filmt onze belevenissen met Landvergnuegen.

Woensdag 14 augustus
We fietsen 's morgens nog even naar Uelzen, we willen het station van Hundertwasser bekijken. In het centrum is een marktje, we stallen onze fiets en slenteren eerst daar rond voordat we verder gaan naar het station. Het ziet er erg leuk uit, heel kleurrijk. Dan gaan we weer terug naar de camper, eten een boterham en rijden dan door naar Lehrte, naar Kumal Alpaks, een plaats waar ze Alpacas hebben ,een plekje van Landvergnuegen. We wilden eerst ergens anders naar toe, maar toen we belden had deze geen tijd, daar konden we zaterdag pas terecht. We staan werkelijk in de achtertuin. Erg mooi. Gelijktijdig met ons komt een jonge vrouw alleen aan, met een Smart met daarachter een zelfgebouwde aanhanger waar ze in slaapt. Anne, een leuk mens waar we koffie mee drinken. Later lopen we met Andrea naar de Alpacas om ze te voeren. Erg leuk, alleen jammer dat die beesten nog niet zo knuffelbaar zijn. Bij terugkomst gaan we eten en dan is het al zo afgekoeld dat we binnen gaan zitten.

Donderdag 15 augustus
Het heeft behoorlijk geregend vannacht. Maar wij lagen lekker warm en droog. Erik filmt nog wat en nadat we klaar zijn rijden we zo gemakkelijk van het natte gras weg, heel anders dan met de oude camper met zijn Ford motor. We rijden naar Hildesheim, camperplek am Hohnsensee. Er mogen er 5 staan, maar bij aankomst staan er zeker 10. Een staat zo geparkeerd, dat er geen een meer voor kan en geen meer achter. Erik vraagt of ze een eindje kunnen opschuiven, zodat wij er ook nog tussen kunnen. Vervolgens zet hij zijn buscamper aan de andere kant van de straat, waar alleen maar buscampers staan. Prima oplossing. 's Middags fietsen we naar Hildesheim, langs het riviertje. Hildesheim is een mooie, goed bewaard gebleven oude stad. Een aantal gebouwen staan op de Unesco wereldlijst. Maar ook zijn er veel moderne winkels. Voor ieder wat wils. De hele avond door komen campers aan en bijna iedereen weet zich aan de overkant van de officiële plek er nog tussen te proppen. Meest buscampers. Uiteindelijk staan er 25. Dit wordt allemaal nu nog gedoogd. Helaas zijn er van die smeerzakken, die hun vuilwaterkraan open zetten als ze wegrijden. Die maken het kapot voor de goeien.

Vrijdag 16 augustus
We moeten verzorgen en zoeken een plek waar dat kan. We komen uit in Coppenbrügge. Verzorgen kost €2,50 en een overnachting €3,50. Het is een prima camperplaats voor een camping, met een prachtig zwembad ernaast. Douchen mag voor niets in het zwembad. Vreemd is het wel dat ook caravans hier, zomaar voor de camping, mogen staan. Het is heel rustig, maar als je van wandelen en fietsen en van Germaanse sagen houdt, kun je je hart hier ophalen. We zitten vlak bij Hamelen, het sprookje van de rattenvanger van Hamelen eindigde in het gesteente hier. Er is vlakbij een zwavelput, waar we naar toe fietsen, maar zo dom, we kunnen hem niet vinden. We kletsen gezellig met de buren en gaan redelijk vroeg naar bed. Er was muziek, maat deze stopt keurig al om23.00 uur.

Zaterdag 17 augustus
We hebben heerlijk geslapen. Omdat onze volgende plaats weer een van Landvergnuegen is en daar geen verzorging is, gooien we het toilet nog een keer leeg en nemen drinkwater in. Dan rijden we langs de supermarkt en gaan op weg naar Vausshof in Salzkotten/Scharmede vlak bij Paderborn. We snuffelen wat in het winkeltje, kopen biologische honing, kletsen met de boer en Erik filmt. Aan het eind van de middag komt er nog een camper een Duits gezin, het past maar net. Er zitten 2 jonge kinderen in de camper en de jongste, een jaar of 5 vraagt direct of hij even in onze camper mag kijken. Ik zeg nee, dat mag je niet. En adrem vraagt hij, waarom niet, ik wil dat. Gelukkig ben ik ook adrem en zeg, ja maar ik wil het niet en daarmee is het klaar. Dan pas krijgt ie een vermaning van zijn moeder dat hij niet verder moet vragen. Na het eten lopen we nog een rondje, maar dan gaan we naar binnen, want het begint te regenen. We lezen wat en kijken naar Harrie Jekkes op t.v.

Zondag 18 augustus
We hebben goed geslapen en worden wakker met regen. Erik probeert tussen de buien door toch hard te lopen en alleen op het eind wordt hij nat. We rijden pas na 11.00 uur weg, naar Warendorf, Erlebnisbauernhof  Hof Heseker. De enige redelijk vlakke plek wordt al door een camper ingenomen en ernaast, waar we ook nog zouden kunnen staan met blokken, wordt in beslag genomen door een auto. De rest van de parkeerplaats is gras en scheef. Het regent nog steeds behoorlijk en het gras is nu al zompig. We besluiten naar Everswinkel te gaan, een plaats bij een zwembad. Hier lunchen we en doen een dutje, want het regent nog steeds. Het is een plek van niks en ook hier willen we niet blijven staan. Erik gooit nog even het toilet leeg en dan rijden we naar Gross Reken. Hier is een camperpark, voor een camping. Mooie ruime plaatsen voor €6,00 per nacht. Voor ons doen komen we laat aan, het is al 19.00 uur geweest. We moeten zelfs nog warm eten. Het is eindelijk droog en Erik gaat nog even met de drone vliegen.

Maandag 19 augustus
We hebben heerlijk geslapen. Erik filmt wat en krijgt ruzie met de Duitse buurman, die denkt dat hij gefilmd wordt (wat niet zo was) en heel boos en opgewonden tegen hem tekeer gaat. Erik gaat er tegen in, en dat had de buurman waarschijnlijk niet verwacht dat Erik hem in het Duits te woord kon staan want hij druipt af. 's Middags fietsen we een rondje naar een kapel in het bos en doen we een paar boodschappen. Rudy en Ellen, camper tv kijkers vanaf het eerste begin, zijn ook aangekomen en we kletsen een tijdje. Dat is voor ons best lastig, want zij zijn beiden slechthorend.

Dinsdag 20 augustus
Opnieuw hebben we goed geslapen. Erik gaat hardlopen en Wilma loopt naar het dorp voor broodjes. Het is warm en we zitten de rest van de middag buiten in de zon. Tegen 18.00 uur begint het lichtjes te regenen, maar een uurtje later schijnt de zon alweer.

Woensdag 21 augustus
We gaan op weg naar Obelink in Winterswijk, voor een paar kleine dingen. Onderweg steken er tot 2 x toe eekhoorns over. Eerst een 2-tal, waar een doorloopt en de ander weer terug, die we maar net kunnen ontwijken en een paar km verder een alleen.  We hebben een aanvaring met opnieuw een Duitser. Zijn zoon was aan het tuigen in de winkel en daarbij kreeg Wilma een mep met een bezem. Als schrikreactie mept ze achteruit en slaat daarbij de jongen op zijn rug. Een paar minuten lager komt papa verhaal halen. We negeren hem na de opmerking dat het een reactie was en dat hij zijn zoon maar moet aanspreken en lopen dan weg. Later bedachten we ons, waarom praten we Duits tegen hem? Hij is toch in Nederland? We moeten verzorgen, al ons water is op en we zouden in Winterswijk een verzorgingsplek zoeken, maar we bedenken onderweg dat er bij Scholtenhagen ook nog een filmpje beloofd is en we rijden daarom naar Haaksbergen. Hier worden we hartelijk ontvangen. 'S Avonds last van een mug, maar uiteindelijk laat deze zich niet meer zien.

Donderdag 22 augustus
We staan al vroeg op, Erik filmt met de drone en daarna gaan we naar het bloemcorso van Rekken. Het is nog heel rustig onderweg en er slentert een hert voor ons langs en verdwijnt in het mais. We bekijken de optocht in Oldenkotte en fietsen met een omweg terug naar de watermolen. Daar komen we onze achterburen tegen, die ook een route fietsen. Maar ja, we zijn ook nog maar 20 km van huis. Na de lunch gooien we het toilet nog een keer leeg, laten het vuile water weg lopen en gaan richting huis. Al met al hebben we prachtig weer gehad. Niet te warm en maar af en toe regen en dan voornamelijk ook nog in de loop van de avond en ’s nachts.