zondag 6 mei 2018

noord Duitsland 26 april t/m 6 mei

donderdag 26 april
We gaan een rondje Noord Duitsland rijden en blijven wat langer weg deze keer (hopen we). We beginnen om 9.20 uur in Enschede voor de bandenspanning controle en om ons te wegen. We hebben naar ons idee best veel mee. De benzinetank is vol, de watertank idem, de fietsen staan erop, een flinke stapel boeken en wij zitten er ook in.  De teller geeft 3389 kilo. Dat is erg netjes, nog ruim 100 kilo over. Als we willen zouden we zelfs de voortent en de hangmat er nog bij kunnen doen. We stoppen al na een uur rijden, want we hebben zin aan koffie. En weer na een uur rijden willen we lunchen. Dat is maar goed ook want we komen in de file vanwege wegwerkzaamheden, waarin ook nog een kettingbotsing van 4 auto's zit en een vrachtwagen met een lekke band. Uiteindelijk is de file 12 km. Onze 1e overnachting zullen we doorbrengen op Ferienhof Wiechers in Walsrode, € 14,00. Het is een plek waar verder niets te beleven valt, maar wel een idyllische plek bij een voormalige boerderij. Hier kom je voor rust, wandelen of fietsen. Een grote wei omgetoverd tot camperplek, nog niet af, met toilet, douche en een keukentje. Daar maken we ook gebruik van, want het weer wil niet meewerken het regent behoorlijk. Er staat in de ruimte ook een tafeltje met 2 stoelen, dus eten we ook in de keuken. Verzorging van de camper kan ook, maar is nu nog wat primitief. We zijn als enigen op deze plek.

vrijdag 27 april
We hebben heerlijk geslapen, hoorden alleen de vogels. We rijden verder naar Schneverdingen, Am Quellenbad. Dit was wel een zoekplaatje, er zijn meerdere afgesloten wegen en wegomleggingen. Gratis. De camperplaats ligt 2 km van het centrum en je staat op gras, dat op sommige plaatsen zo drassig is dat je erg moet opletten waar je gaat staan. Er is een hele bijzondere verzorgingsplek, je moet door een gat in een hek betalen en dan gaat het hek open. Je hebt dan een paar minuten om naar binnen te kunnen gaan dan sluit het hek weer. We hebben het niet geprobeerd. We staan met 6 campers, waarvan 1 de tv of radio zo hard heeft staan dat we eerst denken dat er in de buurt een disco is. We wandelen naar het dorp, slenteren er even doorheen, eten een heerlijk Italiaans ijsje en gaan weer terug. De muziek staat nog steeds aan.

zaterdag 28 april
Gelukkig ging om goed 23.00 uur de muziek uit en vrij snel daarna zijn we ook gaan slapen. Een hele rustige nacht gehad, wel zijn we al weer vroeg wakker. Dit keer rijden we met de camper naar het dorp, doen een paar boodschappen en rijden dan naar een camperplek aan de rand van een mooi wandelgebied aan de Schwindebecker Heide. Hier lunchen we en zitten een uurtje buiten. We willen hier niet overnachten en rijden verder naar Bleckende, een grasparking aan de Elbe. Gratis. We lopen 2 geo-caches, kijken naar de veerboot op de Elbe en zitten later heerlijk buiten. We zien campers komen en gaan en om 16.00 uur staan we zelfs alleen. Dan komt er naast ons een bijzondere camper te staan, een brandweerwagen van 60 jaar oud, die omgebouwd is. We maken een praatje met deze mensen en Erik filmt ze voor zijn You Tube kanaal: Camper tv. Uiteindelijk staan we tegen bedtijd met 5 campers.

zondag 29 april
We hebben een rustige nacht gehad. We gaan na het ontbijt verder en rijden door een landschap met bloeiende bloesem en dorpen met kleine waterwegen en bruggetjes. Het lijkt op de Betuwe en Giethoorn ineen. We eindigen vandaag in Gruenendeich een plek aan de Elbe. € 10,-- en toiletbezoek € 0,50. Geen stroom of verzorging aanwezig. Wel aanwezig talrijke eettenten, patat, worst, koffie, bier en nog veel meer eettenten en honderden motoren. Hier is het zien en gezien worden. Daarnaast komen vele families op het grote grasveld naast de camperplaats picknicken. Er is veel te zien, grote zeeschepen, containerschepen, de veerboot en natuurlijk allerlei mensen. We vinden een plekje en genieten van alles wat we zien. We kletsen met onze Nederlandse buren, lopen over het plein met eettentjes en zitten heerlijk buiten. Aan het eind van de middag beginnen de bezoekers op te breken en tegen 21.00 uur is er geen motor meer te zien.

maandag 30 april
Na een rustige nacht rijden we toeristisch naar Stade. Dit moet een leuke stad zijn en de camperplek kan 70 campers aan. Als we aankomen blijken er ook dit aantal te staan, er is nergens ruimte meer voor ons (en voor anderen die achter ons aan rijden voor een plekje) Het zal wel te maken hebben met de dag van de arbeid dan hebben de meeste Duitsers vrij. Jammer we zien dus niets van Stade. We vervolgen onze weg naar Gräpel, An der Prahmfaehre aan de rivier de Oste. Een gratis plaats voor 3 campers. Er is nog net een plekje voor ons vrij. De eigenaresse van het nabijgelegen restaurant wil uitbreiden en een camperplaats aan de andere kant van haar restaurant en wil van ons weten waar een camperplek aan moet voldoen. Tja, dat is een lastige, deze 3 plaatsen die er nu zijn, zijn redelijk vlak, maar elke voorziening ontbreekt. Je mag van het toilet gebruik maken, maar het restaurant is op maandag en dinsdag dicht en ook om 19.00 uur gaat de deur al op slot. Wij vinden dat niet erg, we hebben alles wat we nodig hebben aan boord.

dinsdag 1 mei
We hebben goed geslapen, wel een aantal keren wakker geweest van de harde wind en regen. Jammer het weer is helemaal omgeslagen. Het is koud, het stormt zelfs. We zitten wat te internetten. Erik probeert de tv weer aan de praat te krijgen, maar het blijft bij proberen. We gaan al op tijd naar het restaurant, daar lukt het internetten beter en het is warmer dan in de camper. We eten heerlijk, asperges met rauwe ham, schnitzel, roerei en een sausje, heerlijke aardappelen erbij. We nemen als toetje een kop koffie en gaan dan weer terug naar de camper. Ondertussen zijn onze buren vertrokken, we slapen vannacht alleen.

woensdag 2 mei
Aan de overkant van de Oste moet een hele mooie camperplaats liggen en die willen we wel bekijken en als het iets is, daar een nacht blijven. We moeten er wel voor om rijden en helaas op de laatste kilometers haken we af. De weg is smaller dan de camper. Dat gaat dus niet door. Dan maar eerst wat boodschappen doen en lunchen op een camperplek in Neustad an der Oste. Een camperplek aan het water, bij een haventje. We staan er alleen, de wind waait behoorlijk over de vlakte. We zoeken een ander plekje en rijden door naar Ihlienworth. Dit is een eilandje, waar je goed op kan komen. We wandelen naar het centrum, voor je het weet ben je er door. Bij terugkomst staat er nog een camper, we overnachten hier dus met zijn tweeën.

donderdag 3 mei
Om 8.00 uur komt er al een camper zich installeren. Wij gaan op weg naar Cuxhaven, een camperplaats waar niets te zien is. Je hebt alleen een plaats om te overnachten in een vislucht. De rit in de haven er naar toe is langs een spoorlijn. Hier staan de goederenwagons 3 rijen dik, volgeladen met nieuwe auto's. Er zijn hele grote parkeerplaatsen, ook allemaal vol met nieuwe auto's. We rijden door naar Bremerhaven en verblijven bij de havenhostel. We fietsen naar het centrum en bezoeken een onderzeeër. Ook zien we hier in de haven veel boten gevuld met auto's. Het is erg koud.

vrijdag 4 mei
We gaan naar Bad Zwischenahn. Een aantal jaren geleden wilden we hier ook staan, maar toen was de camperplaats vol. Zo ook nu. Campers staan 's morgens om 11.00 uur al in de rij voor misschien een plekje. Er staan overwegend hele grote campers en sommigen hebben zoveel buiten staan dat het wel een camping lijkt. Er is buiten het centrum een uitwijkplek, daar betaal je alleen € 4,60 toeristenbelasting. Volgens de boeken en de apps mogen er 12 staan. We gaan hier naar toe en zoeken een plekje. Er zijn enkele stroompalen en er is water. We gaan een rondje om het meer fietsen en zitten lekker buiten. Als we gaan slapen staan er zeker 35 campers.

zaterdag 5 mei
We zijn al vroeg wakker en rijden naar Haren (Ems) in Duitsland. Ook hier waren we al eens 8 jaar geleden. Toen was er plek genoeg. Nu, al voor 11.00 uur hebben het geluk dat er net een camper wegrijdt. We staan op een plekje op het gras, eigenlijk naast de officiële camperplaats. Volgens een omwonende is het nog nooit zo druk geweest als nu.

's Middags is er een optocht van heel veel verschillende boten. We fietsen een stukje, naast elkaar, waar een automobilist zich erg kwaad over maakt.

zondag 6 mei
Aangezien het toilet vol is en hier geen verzorging, rijden we naar Dankern, 3 kilometer verder. Hier ontbijten we en gaan dan op weg naar Geeste, een van onze favoriete plekjes. We lopen een rondje om het meer en om 14.00 uur gaan we op weg naar huis.