maandag 19 september 2011

Noord Frankrijk 8 september t/m 18 september

donderdag 8 september

We hebben nog veel vrije dagen, dus gaan we nog lekker weer een weekje weg. We gaan richting Frankrijk. We vertrekken rond half 10 en rijden naar Pont a Mousson. Uiteraard tanken we in Luxemburg. Aan het eind van de middag staat de hele plek vol. Dat hadden we niet verwacht zo aan het eind van het zomerseizoen. We lopen om half 6 even over de mooie brug naar het centrum. En dit doen we om 22.15 uur nog een keer om de sfeervolle verlichting te zien.

vrijdag 9 september

Na het ontbijt hard gelopen in de motregen. Dit keer gedoucht in de porta-cabin. Dat is wel erg behelpen en alles is erg nat. Gelukkig hebben we onze badjassen bij ons en kleden we ons in de camper weer aan. We rijden naar het Lac du Madine, 30 km verder, naar het plaatsje Nonsard. We vinden deze camperplek wat minder, dus rijden we naar de volgende plaats, ook aan het meer. We komen uit in Heudicourt sur les Cotes, een mooi groot recreatiegebied waar je de camper neer kan zetten waar je wilt. 's Avonds komt er iemand langs in een golfkarretje en int € 8,--. Best prijzig, maar de plek is mooi. 's Middags werd het wel wat droger, af en toe bleef er een klein buitje vallen. We konden echter wel buiten eten.

zaterdag 10 september

Na  het ontbijt op naar Bulgneville. In 2 uur naar toe gereden. Het was nog vroeg, maar de plek staat al helemaal vol. Gelukkig zijn er parkeerplaatsen zat, waar de camper ook kan staan. We fietsen naar Contrexeville en Vittel en doen een paar boodschappen. In de loop van de avond kwam de mevrouw van het restaurant € 3,-- innen.

zondag 11 september

We gaan hardlopen, rondjes om het meer en onder de snelweg door het bos in. Na het douchen en eten, pakken we in en gaan verder. 116 km via D-weggetjes in 2 uur tijd naar het Lac du Der gereden, camperplek Giffaumont - Heudicourt. Mooie ruime plek, met veel plaatsen. Veel regen gehad onderweg. We verkennen het meer en een stukje omgeving al lopend.

maandag 12 september

We maken een prachtige fietstocht rond het Lac du Der (40 km). Veel natuur, vogels, weinig water in het meer. Hier is het rustig (naseizoen).

dinsdag 13 september

Alweer gaan we hardlopen na het ontbijt. Dat is hier prima te doen. We rijden 's middags naar Chavanges. Een bijna uitgestorven dorp met een mooie camperplek met alle voorzieningen en voor niets! We maken een wandeling in en rond het dorp met onze stokken en onderweg rapen we heel veel walnoten.

woensdag 14 september

Vandaag staan we bij wijnboer Regneville. Deze wijnboer maakt champagne. Het is prachtig weer, we genieten van de zon en kletsen wat met onze Belgische buren. Na het diner wandelen we tussen de landerijen door en rapen opnieuw veel walnoten en hazelnoten.

donderdag 15 september

We hadden een koude nacht. We gaan al weer langzamerhand richting huis. Onderweg besluiten we te stoppen vlak bij Verdun, in het plaatsje Dieu sur Meusse, een camperplek bij een sluisje. Stroom doet het niet en het ziet er wat verwaarloosd uit, maar de plekken zijn verder erg mooi, rustig en gezellige buren. We fietsen 's middags nog naar Verdun.

vrijdag 16 september

Na het hardlopen rijden we via de Route National naar Schweich, alweer in Duitsland. We fietsen een tocht van 32 km langs de Moezel. Er zijn nauwelijks bruggen, zodat we heen en weer fietsen. De camperplekken staan overvol, waarschijnlijk in verband met de wijnfeesten. We staan op een parkeerplaats voor een camping in Schweich, onder de brug en moeten € 5,50 betalen voor helemaal niets. Er is zelfs geen vuilniscontainer en het is camperaars verboden op de camping iets weg te gooien. Van de douche of toilet gebruik maken kan ook niet, de deuren gaan alleen open met een code.

zaterdag 17 september

We willen campers kijken, dus op naar Dortmund, naar Durrwang. Rond Keulen hebben we veel last van files, het is een langdurige rit van 284 km. De camper op de plek voor de zaak gezet en een beetje rondgelopen. De verkoper die ons onze camper heeft verkocht werkt er niet meer en zijn vervanger is een niet zo sympathieke man, die weinig moeite doet om ons te helpen. We fietsen 's middags nog even naar het centrum.

zondag 18 september

Laatste dag, we moeten naar huis. Het regent, dus de rit is niet zo prettig.