dinsdag 18 mei 2010

Tsjechië 4 mei t/m 16 mei

Toen we in Epe stonden (nummer 10, 2007) zijn we al eens benaderd om lid te worden van CCN. Deze mevrouw kwamen we daarna op de Caravana's ook vaak tegen en elke keer kwam het lidmaatschap weer ter sprake. We hielden echter de boot af. Vrijheid, blijheid is het credo met een camper en dan lid worden van een club leek ons tegenstrijdig. We keken wel af en toe op de site van CCN en eind vorig jaar zagen we daar een reis naar Tsjechië op staan die ons erg leuk leek. Ja en wat doe je dan: juist -> lid worden van CCN. Dus vanaf 1 januari 2010 zijn we lid en wij hebben ons aangemeld voor de reis naar Tsjechië.

dinsdag 4 mei 2010

We vertrekken om 16.00 uur naar Ahlen in Duitsland zo'n 111 km van Enschede.  De officiële reis begint pas over een paar dagen, maar wij hebben toch vrij en hebben besloten om langzaam naar het verzamelpunt te rijden voor de eerste ontmoeting met onze medereizigers. Ahlen heeft een mooie plek bij het zwembad en ligt aan de rand van een park. We moeten bij de kassa van het zwembad betalen en krijgen dan de sleutel voor de stroompaal. De sleutel is ook te gebruiken voor het Sani station. Een overnachting kost € 5,00. We wandelen na het eten nog even naar het stadje en door het park.

20100504  20100504_a

woensdag 5 mei 2010

We hebben de nacht hier alleen gestaan en prima geslapen. Na het ontbijt moeten we opnieuw naar het centrum, want gisteravond bleek dat we geen koffiefilterhouder bij ons hebben. En dat is natuurlijk niet handig. We nemen gelijk ook een kookwekkertje mee, want die blijkt kapot te zijn. Dan rijden we over binnenwegen (dus geen enkele snelweg gezien) naar de volgende tussenstop Bruchhausen. Een gratis camperplek zonder voorzieningen. Een hele mooie plek aan een riviertje. We verkennen het dorpje. Er staat aangegeven dat er een zogenoemde "Wassertrettstelle" is en die gaan we opzoeken. Het blijkt echter dat deze leeg staat.

20100505  20100505_2

We lopen weer terug en installeren ons uit de wind, achter de camper, waar we nog lekker een uurtje buiten zitten in het zonnetje. 's Avonds spelen we een spelletje Rummikub, dit is zo bijzonder dat het wel vermeld moet worden ;-).

donderdag 6 mei 2010

Behalve een auto die midden in de nacht een tijd op de parkeerplaats wat staat te ronken en wat geschreeuw, hebben we toch een rustige nacht gehad. Vandaag begint onze Tsjechië reis echt, want we ontmoeten onze reisgenoten in Duderstadt, op een camperparkeerplaats aan de rand van het stadje. Na een rit van ongeveer 100 km over slingerende bergwegen komen we om 13.00 uur aan in Duderstadt. We maken alvast kennis met wat reisgenoten, maar vluchten nogal snel naar binnen vanwege hevige regen. In de loop van de middag klaart het wat op en wandelen we door een erg leuk park naar het historische centrum van Duderstadt. We drinken ergens koffie en nemen er wat lekkers bij. Bij terugkomst stonden er nog meer campers en hebben we kennisgemaakt met onze reisleidster Geja van den Doel. Na het avondeten begon het onophoudelijk te stortregenen. Toch is er om 20.00 uur een samenkomst waarbij we informatie en een routeboek krijgen. We komen samen onder paraplu's en onder de luifel van de camper van Geja en Ron en zij vertellen ons in het kort het verloop van de week en waar we morgen moeten zijn. De camperplaats wordt steeds natter en modderiger, dus na de informatie gaan we allemaal terug in onze campers. Vroeg gaat het licht al uit en gaan we slapen.

DSC00489  DSC00528

vrijdag 7 mei 2010

Opgestaan om 8.00 uur. Het is zwaarbewolkt en het motregent. Overigens heeft het de hele nacht door geregend. Vandaag hebben we een flinke etappe af te leggen (circa 400 km) naar Litomerice. Bij de grensovergang hebben we getankt en direct ook een tolvignet gekocht. Dan kunnen we tenminste gebruik maken van de snelwegen, zonder problemen te krijgen. Het weer begint nu toch wel op te klaren. Bij Usti-Nord dankzij de Tom Tom een afslag gemist en daardoor rijden we via allerlei binnen weggetjes naar de bestemming. Zo wat zijn sommige wegen slecht zeg. De spullen in de kastjes rammelden verschrikkelijk. We hebben het laatste stukje in Litomerice bijna stapvoets gereden, zulke grote gaten zaten er in de weg. Ondanks dat we ons verreden hadden, waren we toch als een van de eersten aanwezig op de camping. In de loop van de middag even het stadje ingelopen om geld te pinnen. We kopen een paar nep crocks en gaan om 19.00 uur gezamenlijk eten in de kantine van de camping. Echter de kleine kantine met maar 1 kok is niet berekend op 50 mensen. We konden 's middags al doorgeven wat we wilden eten, daarop afgestemd heeft de kok inkopen gedaan. Het is echter geen doen om zoveel verschillende gerechten te maken. Toch ging alles heel gemoedelijk en uiteindelijk hebben we allemaal wat te eten gehad. Alhoewel het eten bij sommigen wel in een rare volgorde kwam, namelijk eerst de hoofdmaaltijd, dan het toetje en vervolgens het voorgerecht

DSC00552  DSC00542.

zaterdag 8 mei 2010

We rijden om 9.30 uur in kolonne naar Terezin (Theresienstadt). Dit is een voormalig concentratiekamp dat voor propagandadoeleinden werd gebruikt. Helaas was alles gesloten omdat het vandaag in Tsjechië Bevrijdingsdag is en omdat het seizoen voor hen nog niet begonnen is. Na een uurtje zijn we in de camper gestapt en naar Kneznice gereden, daar ligt onze camping voor de rest van de week. We rijden allemaal onafhankelijk van elkaar hier naar toe. Toch is het grappig dat we op ongeveer 10 km voor Kneznice met wel 6 campers achter elkaar aanrijden. We kunnen in rijen staan en wij kiezen voor een plekje vooraan. 's Middags kunnen we al heerlijk in de zon zitten en wat verder kennismaken met de anderen. 's Avonds hebben we camperklets in de kantine. Helaas is alleen de bar open. Uit eten elke avond in de kantine lukt niet. De keuken is nog niet geopend.

DSC00559  DSC00591

DSC00569  DSC00619

zondag 9 mei 2010

Vandaag staat er een wandeling op het programma naar Prachovke Skaly, een gebied vol grillige zandsteenformaties. We zijn op de vouwfietsen, tezamen met Dick en Hermien, erheen gefietst (circa 6,5 km). De rest zou met de campers nakomen. Toen het wachten op de anderen wel erg lang duurde, belden we met Geja en bleek dat wij op de verkeerde parkeerplaats stonden te wachten. Gauw weer op de fiets naar de goede plek en de wandeling gestart. De anderen waren al begonnen, maar gelukkig was de groep niet zo snel en halverwege de rotsformaties haalden we ze bij. De wandeling was ongeveer 4,5 km door en over en onder rotsen, soms via steile stukken met trappetjes. We hebben er ruim 3 uur over gedaan. Na afloop gezamenlijk wat gedronken. We konden een lift terug krijgen, die we in dank hebben aanvaard. De weg was namelijk ook behoorlijk steil om terug te fietsen.

maandag 10 mei 2010

Vandaag hadden we een keuzeprogramma. We konden kiezen uit 1) een rustdag; 2) een rondrit met de camper of 3) wandelen. Wij hebben gekozen voor wandelen. We reden met de camper van Dick en Hermien mee naar het beginpunt. We liepen met een groep van 10 personen en een aantal honden naar Trosky. Dat zijn 2 bergpunten die je van welke kant je ook komt aanrijden, boven het landschap ziet uitsteken. De totale wandeling was ongeveer 8 km. Met zijn allen soep uit de streek gegeten. Wat het was weten we niet, maar het smaakte in ieder geval wel. De hond van Ron gooide zijn waterbak om, dus moest Ron de vloer dweilen. Het water dat uit de dweil kwam had dezelfde kleur als onze soep ;-). 's Avonds zijn we nog even naar de kantine geweest. De hele groep kwam daar bij elkaar.

trosky-hrad

dinsdag 11 mei 2010

Vandaag moesten we vroeg opstaan (7.30 uur) want we gaan met de bus naar Praag. We vertrokken om 9.00 uur met een Duits sprekende gids. Deze was voor ons geregeld en zou ons begeleiden en informatie geven over bijvoorbeeld de Praagse Burcht en over de andere bezienswaardigheden. Uiteindelijk bleken maar 8 personen van de 50 bereid om voor de Burcht te betalen en met de gids mee te gaan. Wij gingen in ieder geval wel met hem mee. Dat was wel handig, want hij wist heel veel te vertellen en omdat hij Praag goed kent, kon hij ons ook de weg wijzen, zodat we niet met plattegronden in onze handen hoefden te lopen. We zagen o.a. in de Praagse Burcht de wisseling van de wacht en de kerk. We dronken een biertje in het café waar volgens de legende de koning ook al bier dronk. Wat een oude troep in dat café zeg. De gids liet ons authentieke winkeltjes zien, we liepen over de Karelsbrug en verzamelden ons uiteindelijk weer voor het oude station. Vandaar uit liepen we dwars door het in aanbouw zijnde metrostation heen weer terug naar onze bus. Aangekomen weer op de camping werd ons in het restaurant een eenvoudig maar smaakvol driegangen diner voorgezet. We kregen kippensoep, zuurkool met varkensvlees en broodplakken en een stuk chocoladecake. We hebben ook vandaag weer heel veel gelopen, zeker een km of 12, daarom vroeg terug naar de camper om uit te rusten.

DSC00756  Groepsfoto_Tsjechireis_2010

woensdag 12 mei 2010

Vanochtend een rustige ochtend om ons voor te bereiden op de wandeling van vanmiddag. We vertrekken van de camping en lopen een rondje van 13,3 km. De wandeling kent veel hoogteverschillen, maar is ontzettend prachtig. We lopen over weilanden en door de bossen en op de toppen hebben we weidse uitzichten. 's Avonds zijn we bijna allemaal in de kantine om spelletjes te spelen. Er zitten groepjes te rummi kubben, te dammen en te kaarten. Erik en ik spelen 2 spelletjes klaverjassen.

DSC00814  DSC00815

donderdag 13 mei 2010

Vandaag weer een excursie met de bus. We gaan naar een glasfabriek  in Harnachov , bezoeken een kasteel en maken een rondrit door het Reuzengebergte. De rondrit door het Reuzengebergte viel ons tegen. Het was namelijk de rit naar de glasblazerij en weer terug. Wij dachten dat we hoge, smalle weggetjes zouden rijden. De glasblazerij was echter erg leuk om te zien. Alles gebeurt daar nog handmatig. In een ploeg van 4 personen worden glazen in elkaar gezet. Het is er zo warm bij de ovens dat de werknemers minstens 6 liter vocht moeten drinken. En dat is dan voornamelijk bier (tijdens het werk). Natuurlijk kon je het geblazen werk ook kopen, er was een megagrote winkel. Ook zijn we het skimuseum nog even in geweest, deze werd gecombineerd met een glas museum. Hier werden oude stukken tentoongesteld, die men in het verleden in deze glasblazerij had gemaakt.   's Middags bezochten we een kasteel. Een van de groep kreeg een boekwerkje en moest voorlezen wat we zagen. Er ging een meisje met ons mee, die elke kamer voor ons moest open en achter ons weer afsloot. Ook mochten we onze tassen niet mee naar binnen nemen en er mocht absoluut niet gefilmd of gefotografeerd worden. We vonden dit kasteel niet zo leuk en waren dan ook nog wel een keer uitgekeken. Gelukkig stonden er buiten veel bankjes en hebben we nog een half uurtje in de zon gezeten. 's Avonds kregen we weer een 3 gangenmenu geserveerd in het restaurant. Weer een soepje vooraf, gekookte aardappelen, gevuld gehakt (met ei en met een knakworst) en rauwkost en toe een stukje taart

DSC00068.

vrijdag 14 mei 2010

Een regenachtige dag vandaag. Het is de laatste dag, morgen moeten we al weer vertrekken. Even overwegen we om vandaag al naar huis te gaan. Dat doen we toch maar niet want vanavond staat er nog een spontaan opgekomen gezamenlijke BBQ op het programma ter afsluiting van de week. Wij hadden geen vlees meer in de vriezer en hebben pannenkoeken gebakken. We kregen allemaal een afscheidscadeautje in de vorm van een pak wafels en een fles lokale drank.  's Avonds hebben we alvast onze rekening van de drank betaald, alsmede van elke dag broodjes voor ontbijt en lunch. We betaalden omgerekend nog geen € 30,00. Een aantal mensen zullen al vroeg vertrekken morgen, dus daar nemen we alvast afscheid van.

zaterdag 15 mei 2010

Vanmorgen op tijd opgestaan, omdat we een flink stuk willen rijden richting huis. Het was een geglibber van jewelste met al die campers op de kletsnatte kleigrond. Bijna overal moest wel geduwd worden en op sommige plaatsen zag de grond er niet meer uit. De reis verliep voorspoedig en we hebben 580 km (een record voor een dag) gereden naar Lauenau, een plaatsje voorbij Hannover. De camperplaats was op een parkeerplaats bij Gasthof/brouwerij Felsenkeller. Je mag hier gratis staan als je er gaat eten en dat hebben we dan ook maar gedaan. Een echte Duitse hoeveelheid vlees en zelf gebrouwen bier. We moesten hier meer betalen dan gisteren voor een hele week brood en drank. Het is overigens hoog tijd om na deze week weer een tijdje te gaan lijnen.

100_4820

zondag 16 mei 2010

Een heel stille nacht gehad. We halen broodjes en om 9.15 uur weggereden voor de laatste 200 km van deze reis.

Dit was onze eerste ervaring met een reis van CCN. We hebben het erg goed naar onze zin gehad. Bij CCN wordt vrijheid blijheid gehanteerd en dat is erg prettig. Toch voelt het aan als een grote familie. Er zijn mensen die elkaar al heel lang kennen en mensen die elkaar voor het eerst zien. Iedereen wordt met groot enthousiasme begroet en er staat niemand langs de kant. Wij zijn om en zullen nog wel vaker een georganiseerde reis meemaken.