dinsdag 21 juni 2022

3e week Zwitserland 14 t/m 20 juni 2022

Dinsdag 14 juni
Ons verblijf op deze camping zit erop. We gaan verder naar Alpencamping in Meiringen. Onderweg komen we langs de Lidl in Interlaken, waar we boodschappen doen. We worden allerhartelijkst ontvangen door Simon, de campingeigenaar. Hij wijst ons een plekje aan. We installeren ons en verkennen de camping. Later op de middag spreken we het programma door met Simon en nemen het interview met hem op.

Woensdag 15 juni
Erik is jarig en om 8.00 uur vanochtend werd er door Simon voor hem gezongen. Hij rijdt met ons naar Meiringen, waar hij de cadeaus voor de rugtas koopt en waar Erik een paar bretels krijgt voor zijn verjaardag. We gaan lunchen, samen met Simon en Monika, hun kinderen en het personeel bij een nabijgelegen meertje. Dit is ook nog een cadeau voor hem. Monika heeft slingers en ballonnen opgehangen, de tafels feestelijk gedekt en is al bezig worsten te grillen als we aankomen. Ze heeft een heerlijke salade gemaakt en als toetje een chocoladetaart. Wat ontzettend aardig. We zitten heel gezellig een tijd bij elkaar en natuurlijk wordt alles gefilmd.

Donderdag 16 juni
We willen vandaag naar de speelgoedfabriek van Trauffer. We willen met de fiets, het is ongeveer 13 km. Maar Simon vindt dit niet goed. Hij heeft een FIAT 500 met open dakje voor ons en die mogen we gebruiken. Wat ontzettend aardig. Trauffer heeft een beleveniswereld waarin het ontstaan van de speelgoedfabriek ge lezen en te zien is. We worden hartelijk ontvangen en krijgen een rondleiding in het kort. Daarna kunnen we aan de slag met filmen.

Wilma gaat een koe snijden en verven, terwijl Erik filmt. Daarna eten we iets in het restaurant en gaan we de rondleiding nog een keer doen en dit keer in ons tempo om nog meer te filmen. Het blijkt dat Mark Trauffer, de derde generatie, ook een bekend artiest is in Zwitserland. We dachten dat we hier zo klaar waren, maar het is echt leuk en interessant waardoor we hier best lang zijn. Terug bij de camper doen we niet zoveel meer. We zijn voor 's avonds uitgenodigd voor een grillavond. Bettina en Rolf komen, de broer van Simon, Ernst, die iets doet bij de Aareslucht en Simon en Monika. Het smaakt weer heerlijk. Als toetje hebben we een doormidden gesneden banaan, waar stukjes chocolade op liggen. En dat gaat ook op de grill. Een verrassende combinatie.

Vrijdag 17 juni
Deze dag staat in het teken van ritjes met de gondelbanen. We gaan met 3 verschillende gondels, waarvan 1 een tussenstation aandoet, waar wij blijven zitten. De laatste gondel doet wel een beetje griezelig. Als we er bijna zijn stopt ie een tijdje en gaat dan zelfs een stukje terug. Gelukkig hervat de gondel na een paar minuten zijn reis en we komen omgeschonken aan bij de Alpentower.

Hier nemen we een ontbijt van het ontbijtbuffet. We wandelen een stukje en zien dan 2 jongens die met een paraglider de berg af willen. Spectaculair om te zien. We gaan 1 station naar beneden. Dit keer zonder haperen. We stappen uit en wandelen in ongeveer een uur naar een ander bergstation. We moeten 130 meter klimmen en dat is best pittig. Om ons heel zijn allerlei liften. Sleep- en stoeltjesliften, die nu niet in gebruik zijn. We gaan naar het dalstation met de gondel. Hier worden we opgewacht door Simon Smit, die ons naar het bergstation van Meiringen brengt. Met deze gaan we terug naar Meiringen. We wandelen terug naar de camping.

Zaterdag 18 juni
Simon neemt ons mee naar Meiringen, waar we met een gondel omhoog gaan naar de Reichenbach waterval. Deze is bekend omdat Sherlock Holmes verdwenen is in deze watervallen, samen met de boef Moriaty. We gaan weer met de gondel naar beneden en dan brengt Simon ons naar de andere kant van de waterval waar we eerst een koffie drinken, dan wijst Simon ons op de mooie plekjes en dan laat hij ons alleen. We lopen een stuk langs de waterval, filmen en fotograferen. Weer terug eten we een hapje en gaan dan met de Trotti monsterbike naar beneden. Erik heeft lef en gaat best wel snel. Wilma gaat wat langzamer, voor haar is het een aanslag op haar polsen. Als we de bikes hebben ingeleverd bellen we Simon en hij brengt ons naar het Sherlock Holmes museum. Als we uitgekeken en uitgefilmd zijn gaan we met de bus terug naar de camping. We vragen de buschauffeur welke halte we moeten hebben en hij zegt dat het wel goed komt. Uiteindelijk zet hij ons pal voor de deur af. De temperatuur is behoorlijk opgelopen en na wat gedronken te hebben trekken we onze zwemkleding aan en nemen een duik in het zwembad. Wat is dat heerlijk verkoelend.

Zondag 19 juni
We worden met de auto, dit keer door Monika, gebracht naar de Aareslucht ingang west. Dit is een kloof van ongeveer 1,5 km waar de rivier de Aare doorheen stroomt. Het is niet zo spectaculair omdat er niet veel water in zit, maar het is heerlijk verkoelend, want buiten is het 32 graden. Er zijn meer mensen op hetzelfde idee gekomen, want het is beredruk. Het wandelpad is een pad van planken vastgezet aan de wand van de kloof, je loopt feitelijk boven de rivier. Omdat het zo warm is lopen we niet terug maar pakken de trein. Op station Meiringen blijkt dat de bus naar de camping nog 1 1/2 uur op zich laat wachten. Dat vinden we te lang en we wandelen terug. We kleden ons direct om in onze badkleding en nemen opnieuw een verfrissende duik in het zwembad.

Maandag 20 juni
De ochtend besteden we aan wat rondlummelen en boodschappen halen. In de middag spelen we een mysterieroom. In zijn geheel gebaseerd op Sherlock Holmes. Dit hebben we nog nooit gespeeld en het blijkt dat we grote klunzen zijn. Simon pepert ons in dat de snelste het in 52 minuten lukte - maar deze man heeft meer dan 50 van deze spellen op zijn naam staan. En het blijkt dat deze in de categorie midden tot zwaar valt. Wij hebben meerdere aanwijzigingen gekregen, maar uiteindelijk is het ons wel gelukt. We hebben er wel ruim 2 uur over gedaan.