maandag 18 oktober 2021

Overwinteren 2021/2022 Palencia, Venialbo, Miranda do Douro, Torre de Moncorvo

Maandag 11 oktober
Heerlijk geslapen, geen last van de weg gehad die er langs ligt. Het is nog wel flink koud in de ochtend vandaar dat we met een lange broek aan naar het Christusbeeld, het monument Christus van Otero, fietsen. Dit beeld is 20 meter hoog en de hoogste van Europa. Erik vliegt er met de drone. Terug bij de camper lunchen we en gaan dan te voet Palencia in. Door een mooi park loop je de historische binnenstad in met zijn kathedraal en diverse kloosters en kerken. We wilden de kathedraal bezoeken, maar we waren te vroeg, pas vanaf 16.00 uur kun je deze tegen betaling van €5,00 p.p. bezoeken. We hadden geen zin om ruim een uur te moeten wachten, dus deze slaan we over. We zien echt prachtige oude gebouwen. Palencia is nog niet ontdekt door de toerist en het is er heerlijk lopen. Erik koopt in een vanaf een nieuw weerstation. De rest van de middag is het warm en zitten we heerlijk buiten. We wandelen in de avond nog even naar de brug in het park, deze is mooi verlicht.

Dinsdag 12 oktober
We doen 's morgens kalm aan en na de lunch willen we boodschappen halen op de fiets. We lopen langs andere Nederlanders, die we 2 jaar geleden op de cp Costa Blanca bij Benidorm tegenkwamen, om te vragen waar de grote supermarkt is waar zij geweest waren. Jan en Annemie vertellen dat het een feestdag is vandaag en dat alle winkels dicht zijn. De feestdag is zelfs een nationale feestdag, het is namelijk de dag dat Columbus Amerika ontdekte. We staan een tijdje te kletsen, halen dan onze stoelen en drinken gezellig koffie met elkaar. Na het warme eten laat Erik de drone zien en drinken we nu bij ons, koffie. We hebben het heel gezellig samen.

Woensdag 13 oktober
De camper wordt verzorgd, er wordt gas getankt, boodschappen gehaald en dan rijden we door naar Venialbo. Onderweg lunchen we bij een benzinestation langs de kant van de weg. We rijden door de Tierro del Vino. We zien ontzettend veel wijngaarden. Je kunt zien dat het herfst wordt, de bladeren van de druiven verkleuren al heel mooi. We stoppen onderweg om er mooie dronebeelden van de maken. De camperplek is een groot veld, met verzorging, maast een speeltuintje en sporttoestellen. Het is prachtig weer, erg warm, we zoeken zelfs de schaduw op. Ook hier zijn er veel vliegen.

Donderdag 14 oktober
Het was een koude nacht, buiten 0,2 graden en binnen 6,8 toen we om 10.00 uur opstonden. We kleden ons warm aan en gaan na het ontbijt naar de bakker. Er is zelfs een kleine supermarkt in dit dorp. We filmen wat en als we terug zijn, gaat de warme kleding al weer uit. We lunchen, behandelen wat kijkersvragen en zitten in de korte broek buiten. Een heerlijke dag.

Vrijdag 15 oktober
Zoals gebruikelijk stoppen we al na ongeveer 3/4 uur rijden voor een kop koffie. In het dorpje waar we stoppen is het heel rustig, een auto kom je bijna niet tegen. En mensen ook niet. Wilma zit op een bankje rond te kijken en zich te verbazen over de muurtjes die hier gemaakt zijn. Het zijn allemaal losse stenen en keien op elkaar gestapeld, zonder enig cement of ander middeltje zijn de muren erg stevig. Dan komt er toeterend een busje aanrijden. Het blijkt de rijdende bakker te zijn. Hij hangt in zakjes verpakt brood aan de poorten van de huizen. Wilma houdt hem aan en koopt een groot rond, donker brood van hem. We proberen direct een stukje, dat smaakt heerlijk. We rijden Portugal binnen, net over de grens in Miranda do Douro. We parkeren langs de stadsmuur. Dat is wel even een dingetje om te doen. De weg gaat eerst heel erg naar beneden en dan steil omhoog, om uiteindelijk op een redelijk vlak stuk uit te komen. We eten en zitten een tijdje buiten. Dan wandelen we naar de kerk. Je kunt deze bezoeken tegen betaling van €2,00. Ben je aantoonbaar ouder dan 65 jaar, mag je met 50% korting naar binnen. Erik heeft dus geluk. Maar als we er aankomen, mogen we beiden voor niets naar binnen. We wandelen verder en gaan op een terrasje koffie drinken. Erik heeft internet nodig, maar op dit terras lukt dat niet. We slenteren verder door het stadje en vragen bij de VVV om internet. Deze is echter ook zo afgeknepen, dat Erik nog niet kan doen wat hij wil. We lopen nog een stuk verder en komen bij een ander terras, waar we nog een keer koffie drinken en daar lukt het uploaden van Erik's vlog. Wijnterugkomst bij de camper eten we nog wat van het heerlijke brood en ruimen dan de camper zo op dat we, bij nood, direct weg kunnen rijden.

Zaterdag 16 oktober
We hebben heerlijk geslapen. De weg naast de camper maakt wel wat lawaai, dus al vroeg eruit. Een heel eind voor ons en een heel eind achter ons stonden ook campers. We rijden via een prachtige,  toeristische route langs de rivier de Douro een stuk verder naar Torre de Moncorvo. Een mooie camperplek, met verzorging, stroom, internet en toiletten en douche. De douche geeft koud water en het internet doet het niet. Ligt waarschijnlijk aan de tijd van het jaar. Maar deert ons niet, wij hebben alles zelf aan boord. Omdat we onderweg wat regen hadden, gaat Erik de camper poetsen en Wilma zit in de spaarzame zon te lezen. En dan, het ondenkbare gebeurt: Erik drukt het extra slot aan de kant en komt er dan achter dat de sleutels in de camper liggen! Alles op slot, we kunnen er niet meer in. Gelukkig staat er een dakluik open en klimt Erik via de voorruit het dak op en laat zich naar binnen glijden. 2 lessen hebben we geleerd. Nooit het extra slot erop doen, voordat dit nodig is en de camper niet alleen laten met een dakluik open. Het ging zo makkelijk via het dak. En het allerbelangrijkste sleutels niet binnen leggen als je zelf buiten bent. Later in de middag lopen we het stadje in, sommige stukken zijn pittig steil. We drinken een koffie en lopen dan weer terug, het begint heel licht te regenen maar stopt gelukkig weer snel. Tegen 21.00 uur begint het flink te regenen.

Zondag 17 oktober
We hebben met 4 campers gestaan vannacht en heerlijk geslapen. We lummelen de hele dag wat rond. Eerst lekker douchen in de camper, dan alles weer opruimen. De een na de andere camper vertrekt en om 11.00 uur staan we alleen. We zitten buiten. Het zou regenen vandaag maar tot nu toe alleen vanmorgen een paar spatjes. Laat in de middag komt er een camper met Nederlanders. We kletsen een tijdje. En uiteindelijk staan we de nacht met ons tweeën.