donderdag 29 juli 2021

Camperelfstedentocht 19 t/ 28 juli

Zondag 19 juli

Na een paar gezellige dagen met Dolph en Saskia op camperplaats Groot Westerveld in Terschuur gaan we al vroeg op weg naar Leeuwarden. We hebben 's middags een bespreking met Margreet van camperplaats  Leeuwarden over de activiteiten die we in beeld gaan brengen voor de camper Elfstedentocht. Enkele activiteiten schrappen we, het is niet haalbaar om zoveel te doen en te filmen en dat ook mooi in beeld te krijgen.

maandag 20 juli

We beginnen met de eerste stempel op de kaart te zetten. Op camperplaats Leeuwarden kun je dat zelf doen. Dan gaan we wat activiteiten doen. We gaan op de fiets naar Aqua zoo, aan de andere kant van Leeuwarden. Het is bijna 10 km op de fiets, de route is mooi om te fietsen. Het is een natuurlijke dierentuin, dat wil zeggen dat er heel veel groen is, de brandnetels hebben hier een functie voor de insecten. We beginnen met een kop koffie en lopen dan de route door de dierentuin. We filmen enkele dieren en als we alles gezien hebben gaan we naar het centrum van Leeuwarden om de fontein in beeld te brengen en we eten er onze boterham op.

We slenteren nog even door Leeuwarden, door de Kleinekerkstraat en halen een lekker droge worst bij house of taste. Dan gaan we naar het huis van Eysinga. Dit herenhuis van de familie is gebouwd in 1781en er is geprobeerd het huis in de oorspronkelijke staat terug te brengen. Het leuke is dat dit echt een doe museum is, je mag op de stoelen zitten, kasten openen en alles aanraken. We dineren bij Stek, een hippe tent aan het water met zicht op de scheve toren. Daarna fietsen we nog naar de Bonke vaart, we willen de boog zien waar de Elfstedentocht eindigt.

Dinsdag 20 juli

We rijden met de camper naar het bedrijf van Carver. Hier krijgen we informatie over dit grappige vervoermiddel en we maken een tochtje.

We krijgen een uitgebreide lunch mee. Daarna gaan we naar de volgende overnachtingsplaats, jachthaven de Domp in Sneek. Dit is ook een stempelpost.

Na onze installatie fietsen we naar het Fries Scheepvaartmuseum. Hier kun je wel een hele dag doorbrengen, zoveel is er te zien. Een heel erg interessant museum. Opnieuw uit eten, bij het restaurant op de camping, bij de Kajuit.

Woensdag 21 juli

We slenteren wat door Sneek, dat is een leuke stad hoor, kopen wat kleding voor Wilma en lunchen bij Buursneek, alweer zo'n hippe tent. Zitten op bistrostoeltjes is niet echt ons ding. We wilden nog even naar een apart theewinkeltje, helaas is deze gesloten vanwege vakantie. Erik filmt nog wat en dan gaan we terug naar de camping. Het weer is al vanaf maandag prima. Het zonnetje schijnt en het is niet al te heet.

Donderdag 22 juli

We staan redelijk vroeg op want we hebben een rit voor de boeg naar IJlst, niet zo ver hoor. We gaan naar houtzaagmolen de Rat. Erg leuk, en de molenaars zijn heel enthousiast met hun uitleg. De camper staat vlakbij de fontein en het restaurant waar we lunchen, Utherne. Dit restaurant is ook een stempelpost, dus kunnen we het mooi combineren. Daarna lopen naar het terrein van het fierljeppen. Dit is erg leuk om te zien, speciaal voor ons zijn er 6 jongeren gekomen die hun voorbereiding en hun sprongen laten zien. Later in de middag rijden we naar Sloten. We drinken een kop koffie en halen daarna onze stempel bij bakker 't Kruimeltje. De musea slaan we dit keer over, we slenteren alleen wat door Sloten en maken wat opnames.

Dan rijden we door naar Stavoren, naar Marina Stavoren buitenhaven. Er is even wat verwarring over onze komst, die was niet bekend. Gelukkig is er altijd plaats en we zoeken een plekje. We staan op verharding, de plaatsen op het grasveld zijn allemaal al bezet. We zitten nog lekker even buiten in het zonnetje. Erik maakt later nog wat drone opnames.

vrijdag 23 juli

Erik haalt de stempel, terwijl Wilma de ontbijtboel afwast. Eerst is de fontein weer aan de beurt om op de film te zetten, daarna maken we wat andere beelden. Dan fietsen we naar museum het Ponthus. Hier zijn we nog wel een keer uitgekeken. Na de opnames fietsen we terug. We staan nog een tijdje bij de sluis te kijken en kletsen wat met een Duitse die met de camper op een wat afgelegen parkeerplaats staat. Ze doet aan wild staan. Ze geeft aan dat ze handhaving altijd vertelt dat ze niet wist dat dit niet mag in Nederland, in Duitsland mag het namelijk wel. En als handhaving vervelend is, tja dan betaalt ze de boete. We dineren bij het restaurant de Potvis. We zijn hier niet zo tevreden over. We moesten bijna een kwartier wachten voordat we ons drinken konden bestellen en de menukaart kregen, terwijl het helemaal niet druk was. Daarna moesten we veel moeite doen om verder te bestellen. En als er dan eindelijk een juffrouw ons gewenk ziet, moet ze eerst met een collega overleggen. Een ware afknapper dit restaurant.

zaterdag 24 juli

We rijden naar de volgende overnachtingslocatie en stempelpost, camping Sudersé in Workum.

Een no nonsense camping. We voelen ons hier erg welkom. We fietsen naar Hindeloopen, naar chocolaterie Koldewijn. We drinken koffie, proeven bonbons, zien het productieproces en verlaten de winkel met een zakje lekkers. Tijd om te lunchen, en dat doen we bij restaurant Sudersé in Hindeloopen. In  verband met de sluiting van het restaurant wegens Corona vorig jaar, is de eigenaar begonnen met het maken van verschillende likeuren. Deze staan allemaal bij de ingang te bottelen. Het ruikt er lekker! De liefhebber mag hier proeven. Wij slaan even over omdat er alcohol in zit. We houden het bij de lunch.

We brengen nog een bezoekje aan het schaatsmuseum, hier zie je de geschiedenis van het maken van schaatsen, oude sleeën die op het ijs konden en van elke winnaar van de schaats Elfstedentocht is er een vitrine met informatie, schaatsen en schaatspak.  Het schaatsmuseum is tevens stempelpost. We fietsen terug via versmarkt 3 ambachten, we halen hier een lekker biefstukje, een brood en een stukje kaas. Dat wordt smullen vanavond.

zondag 25 juli

We gaan in Workum het Jopie Huisman museum bezoeken. Maar eerst zoeken we de fontein op.

We drinken er koffie met appeltaart, we wandelen door Workum en in de loop van de middag nemen we nog een espresso bij el Cafetin. Dan is het tijd om naar camping it soal te fietsen waar Erik met een waterfiets een stukje op pad gaat. Wilma slaat even over.

maandag 26 juli

We vinden aan de camperdeur een leuke verrassing van de eigenaren van de camping, een zak met 2 croissants en 2 broodjes. Heel erg leuk.

Op naar de volgende stad. Bolsward. We gaan naar de enige schapenvachtenlooierij die nog in Nederland is.

We krijgen een rondleiding en kopen voor elke voorstoel een fijne vacht. Erik koopt er ook pantoffels gevoerd met schapenvacht. We mogen de camper op de parkeerplaats laten staan en lopen het centrum in. We lunchen bij het Veerhuys en gaan dan op zoek naar de fontein.

We kunnen pas in de middag onze stempel halen bij De Tiid en dan tevens het museum bezoeken. De man die we hiervoor moeten hebben, is er echter niet en neem zijn telefoon ook niet op. Gelukkig is de dame van de bibliotheek genegen om de stempel te zetten. We wandelen terug naar de camper, eten onderweg nog een ijsje en gaan dan naar de volgende overnachtingsplaats Harlingen, camping Zeehoeve.

De dame van de receptie heeft een reservering voor 1 nacht staan, dit kan gelukkig veranderd worden in 2. De dame weet ook niets van stempelen en moet erg lang nadenken of zij de stempel wel wil zetten. Haar handen komen dan namelijk in beeld. Wilma wordt er een beetje kriegel van, het nadenken duurt langer dan het zetten van de stempel. We hebben de camper nog maar net op de plaats gezet of er komt een echtpaar dat ons volgt naar ons toe. We hebben nog niet eens de stroom aangesloten. Maar dat geeft niet, we kletsen een tijdje heel gezellig. Ze nodigen ons uit voor een drankje als we geïnstalleerd zijn.

Dat doen we dan ook, maar dit samenzijn duurt maar een half uurtje, want het begint toch te plenzen, niet normaal meer. Onweer erbij en heel veel water.

dinsdag 27 juli

We gaan de fontein opzoeken en daarna worden we verwacht voor een privé rondleiding over het expeditie schip de Willem Barentsz.

Er wordt een reconstructie gemaakt van het schip dat in 1596/1597 op Nova Zembla strandde, op hun reis door de noordelijke zeeën om een doorgang te vinden naar China. Het is koud en we gaan na de rondleiding eerst terug naar de camper om iets warmers aan te trekken. Daarna lunchen we bij Levels in Harlingen.

We bezoeken de aardewerkfabriek in een buitenwijk van Harlingen. De eigenaar leidt ons rond en we zien het proces van een stuk klei naar een beschilderde tegel. Heel interessant. We fietsen terug naar het centrum en snuffelen nog even in het winkeltje van het aardewerk. We wandelen nog even rond, maar het ziet er zo dreigend uit dat we toch maar terug gaan naar de camper. Dat is maar goed ook, want even later begint het weer te regenen.

woensdag 28 juli

We rijden naar Franeker en gaan onze volgende stempel halen bij het Planetarium. We lopen nog even door het museum, maar omdat we vorig jaar hier al uitgebreid waren houden we ons bezoek nu kort. We kijken wel onze ogen uit in het museum Martena, het oudste Elfstedenmuseum over de stad Franeker en zijn bewoners. In de loop van de middag rijden we naar de laatste stempelpost Dokkum, brouwerij Kàlt Kletske. We krijgen hier een rondleiding en proeven uiteraard een (alcoholvrij) biertje.

Het regent dat het giet, we trekken onze regenjassen aan en lopen naar het centrum om de fontein te filmen, daarna schieten we gauw het restaurant KB in voor het laatste diner in onze reis.

We sluiten af met een ijsje van Wíis en dan rijden we terug naar Leeuwarden voor de laatste overnachting. We hebben alle stempels binnen.