zondag 9 augustus 2020

Duitsland/Frankrijk/Duitsland

Maandag 27 juli
We gaan er weer vandoor. Na 20 minuten stoppen we al  voor  koffie. We gaan eerst naar Dorsten, lunchen bij de Chinees en dan verder naar Dahlem, bij het vliegveld. We staan lang alleen, maar uiteindelijk komt er een camper bij, die eerst een verkenningsrondje rijdt en uiteindelijk toch besluit boven te willen staan. Als het al donker is komt er nog een campertje bij.

Dinsdag 28 juli
Om 2.30 uur kwam er een auto langsrijden die zeker een half uur op deze plaats heeft gestaan. Toen reed hij weer weg. Op dit soort plekken, ondanks dat we met meerdere campers staan, slapen we toch wat alerter.
's Morgens wordt er al druk gevlogen met zweefvliegtuigen en kleine eenmotorige toestellen. Erik gaat zeker een uur kijken. Dan maken we ons op voor de volgende stop. We rijden via Luxemburg (tanken) naar Bulgneville. De plek staat nog lang niet vol.

We maken een wandelingetje rond het meer en door  het arboretum en doen verder niet zoveel meer, het is al warm. Om 18.30 uur wordt het stageld van € 4,00 opgehaald. En blijkbaar weten veel camperaars dat, want daarna stroomt de plek vol.

Woensdag 29 juli
We hebben een rustige nacht gehad op een keer racen van auto's na. Erik gaat hard lopen en Wilma loopt naar de bakker. Het is al warmer dan gisteren rond de 38 graden, we doen de rest van de dag niets meer.

Er komt een Belg naast ons staan en ziet ons bordje van de ecowax en zij koopt direct een fles. Opnieuw komen er na het betaal moment een aantal campers. De plaats staat opnieuw vol.

Donderdag 30 juli
Dit keer loopt Erik naar de bakker. Wilma smeert wat boterhammen en dan fietsen we naar Contrexéville en lunchen daar in het park. Dan lopen we naar de fonteinen. Echter ze staan allemaal stil. Er hangt een formuliertje waarop staat dat dit vanwege de Corona is, maar ze zien er zo verwaarloosd uit dat wij denken dat ze al langer stil staan. We willen via de meren terugfietsen, maar dat lukt niet zo goed. Het pad waar Google ons op stuurt, is een wandelpad en echt niet te fietsen. We keren om, liggen een uurtje op de deken in het gras naast een meertje en fietsen dan via de bekende weg weer terug naar de camperplek.

Vrijdag 31 juli
We gaan een deurtje verder. Naar camping Le Moulin des Moines in Chatenois. We komen hier geregeld nadat we ongeveer 20 jaar geleden strandden. Toen nog met auto en caravan en onze kinderen. Op vrijdagmiddag begaf onze auto het. Ja en dan komt er een weekend en een vrije maandag van de garage zodat de reparatie wel even op zich liet wachten. De eigenaar van de garage sleepte de caravan naar deze camping en we hebben er ondanks de autopech, erg genoten. Heel gastvrije eigenaren.

Destijds nog met een restaurantje/winkeltje waar je zelf kom pakken en afrekende door middel van de bakjes met geld die er stonden. Toen was alles al behoorlijk gedateerd. Bijvoorbeeld een wc met een witte pot, blauwe toiletbril en gele deksel. Maar alles functioneert en is schoon. Er ligt een klein stroompje naast, daar speelden de kinderen de hele dag in. En nu zijn we al zeker 5 jaar niet geweest. Dus zijn we heel benieuwd hoe het er nu uitziet. Als we komen aanrijden, zitten er allemaal linten om het veld. De eigenaar vertelt ons dat hij nog maar 1 douche en 1 wc heeft en derhalve vanwege de Corona niet open kan. Maar wij zijn alleen en voor ons maakt hij een uitzondering. Hij opent het toiletgebouw en wijst de stroomkast aan en nodigt ons uit op zijn camping. We installeren ons en doen verder niets anders dan verplaatsen van onze stoel naar de schaduw en kijken naar de capriolen van de koeien. 2 x per dag komt er een trein langs en de koeien rennen dan alle kanten op. Zeer vermakelijk.

Zaterdag 1 augustus
We fietsen naar de supermarkt en kopen daar onder anderen heerlijke alcoholvrije biertjes met een smaakje. Het is nog steeds heel warm dus opnieuw een dag waarin we weinig doen. Beetje lezen, beetje vloggen en in de schaduw blijven. Erik maakt wat dronefoto’s en vliegt nog een beetje rond. In de avond kletsen we even met de eigenaar, hij vertelt dat hij plannen heeft om wat camperplekken aan te leggen. Dan komen we zeker volgend jaar terug. We vertellen dat we morgen verder gaan en dat we nu graag al willen betalen. Dat is echter niet aan de orde. De camping is gesloten, dan kan er niet betaald worden, we zijn te gast bij hen. Op onze opmerking dat we stroom hebben verbruikt en dat we gedoucht hebben krijgen we nogmaals te horen dat we te gast zijn.

Zondag 2 augustus
We hebben 2 prima dagen gehad. De nachten waren wat minder, er waren erg veel muggen. De klamboe die Wilma vermaakt heeft om over elk van ons te hangen voldoet niet goed. Als je je omdraait gaat deze op je lichaam liggen en daar wordt je gewoon doorheen geprikt. Maar uiteindelijk heeft Wilma een andere oplossing bedacht. We plakken plakhaken aan het plafond tussen de slaapkamer en de badkamer en daar hangen we de klamboe tussen. Deze is zo lang dat hij de hele toegang afsluit. Kijken hoe dat de komende nacht bevalt. We gaan naar camperplek Bosquet de Lunéville.
Een plek voor een camping waar er volgens het boek 13 kunnen staan. Als we komen aanrijden zien we geen ingang dus zetten we de camper aan de kant en gaan eerst te voet de ingang zoeken. Deze ligt direct om de hoek en een bord geeft aan dat er nog 11 plekken vrij zijn. De camping is vanwege Corona gesloten. We rijden de camperplek op, betalen met de betaalpas voor 2 nachten en dan gaat de slagboom omhoog. We betalen € 9,20 per nacht, inclusief stroom en verzorging. Op de ticket staat een code waarmee je wifi kunt activeren en ook deze is inbegrepen. De plekken zijn niet heel erg ruim, maar er is wel een apart zitje per plek gecreëerd zodat je allemaal vrij naast je camper kan zitten. Er is na de 13 officiele plekken een slagboom, deze staat omhoog en daarachter zijn nog eens 9 plaatsen voor campers. In totaal kunnen er dus 22 staan. We staan er met 3. Er loopt wel een drukke weg achterlangs. We zijn benieuwd hoe deze ’s nachts is. Aan de andere kant is een park en daar lopen we naar toe. Er zijn bandjes in het prieel, er staan stoeltjes rond en er wordt gedanst. Erg gezellig allemaal, leuke muziek en vrolijke mensen. De meesten dragen mondkapjes. Het park behoort bij een kasteel met prachtige tuinen, die vrij toegankelijk zijn en een kasteel waarin kleine musea zitten die ook niets kosten. Het is hier erg mooi.

Maandag 3 augustus
Gisteravond werd de drukte van de straat al minder en wij hebben geen last gehad van het verkeer vannacht. En ook niet van muggen. Het lijkt erop dat we nu de oplossing hebben. We gaan nog een keer wandelen in het park. Het is een stuk minder druk en we kunnen nu mooi foto’s maken en filmen zonder veel andere mensen in beeld te krijgen. We wandelen door het stadje, zien alweer een mooie tuin, nu voor het stadhuis. Het is gelukkig niet meer zo heel warm, we kunnen tenminste weer wat doen in de zon.

Dinsdag 4 augustus
Vandaag rijden we naar Xouaxange. Een naam die we niet kunnen uitspreken. Het is een gratis plek aan het kanaal Rijn-Marne.

Er is tevens een aanlegsteiger voor bootjes. We zijn er om 11.30 uur en hebben nog net de laatste reguliere plek. Er zouden er 8 kunnen staan, maar met 4 is het wel vol. Als we met onze Franse buurman praten, blijkt dat de burgemeester niet zo blij is met alle campers en hij heeft ervoor gezorgd dat er bloembakken geplaatst worden, zodat de plek gehalveerd is. Dit weerhoudt andere camperaars er niet van om dan maar langs het water te gaan staan. Zij staan dus pal op de bootjes.

We fietsen naar Sarrebourg, een tocht van 9 kilometer langs het kanaal. We zien veel boten onderweg. We verkennen het stadje, drinken een koffie en fietsen dan weer terug. Onderweg fietsen we langs een aquaduct. Nu zien we deze ook eens van de bovenkant. De rest van de dag zitten we langs het water bootjes kijken.

Woensdag 5 augustus

We fietsen weer richting Sarrebourg, maar dit keer gaan we naar de Aldi voor wat boodschappen.

We komen langs een wei waar een boer bezig is en achter hem lopen ruim 20 ooievaars te pikken in die wei. Ze zijn niet schuw, dus kunnen we een hele tijd staan kijken. ’s Middags kijken we weer bootjes.

Donderdag 6 augustus
Een rit met hindernissen vandaag. Diverse omleidingen en de navigatie (Sygic Truck) was totaal van slag en wilde ons dwars door de stad Luxemburg laten rijden, op weg naar Irrel in de Duitse Eifel. Natuurlijk tijdig het heft in eigen handen genomen en op de kaart vertrouwd. Wat wel mee zat was dat we op de grens Luxemburg/ Duitsland de lege LPG fles voor €5,60 weer vol hebben getankt.We staan nu bij het Dinosausauruspark 'Teufelsslucht'.

Drukke parkeerplaats zolang het park geopend is, vanavond alle rust tot morgenvroeg 10.00 uur.
We wandelen na sluitingstijd richting de ingang en naar de ‘Teufelsslucht’. Eigenlijk willen we de lange wandeling daar wel maken, maar dan moeten we dat morgenvroeg doen. We overleggen of de camper dan verplaatst moet worden naar de parkeerplaats aan de andere kant zodat de camper dan morgen in de schaduw staat. Dat is een goed plan en zo gezegd, zo gedaan.

Vrijdag 7 augustus
We zijn al vroeg wakker en het is al weer warm, erg warm. We zien af van de wandeling en besluiten een flink stuk richting huis te rijden. We gaan naar Ibbenbüren, een plaats bij een meer en een

zwembad.

We hebben af en toe wat oponthoud onderweg. Dit komt door werkzaamheden en door iemand met pech. We zijn om 16.30 uur op onze bestemming. Erik gaat nog even op de fiets naar een muziekwinkel, hij wil graag een andere ukelele kopen. En dat lukt ook.

’s Avonds kletsen we (en filmen we natuurlijk) met de eigenaren van wel een hele bijzondere camper.

Zaterdag 8 augustus
We maken na het ontbijt nog een wandeling rond het meer, en gaan dan na nog even tanken, naar huis. De hitte zorgt ervoor dat we nu toch wel graag wat koelte van de airco thuis willen.