zondag 27 juli 2014

Zwarte zaterdag

Vrijdag 25 Juli.
Vanavond hadden we om 19.00 uur nog een uitcheck van een gezin dat een dag eerder dan gepland wilde vertrekken, geen probleem voor ons; het ging weliswaar niet in overleg maar werd ons gewoon meegedeeld. Maar goed, wij zijn flexibel. 
We waren nog geen 2 minuten (!)  bezig met de inspectie of mevrouw zei ons dat zij nog nooit had meegemaakt dat een tent zo grondig werd geinspecteerd en dat dat haar een naar gevoel gaf en zich voor kan stellen dat dit bij meer mensen zo was. Ze ging het dan ook op de website aangeven in de beoordeling, zei ze. Enig verweer van onze kant ("daarom trof u het ook zo schoon aan mevrouw" en "we willen graag de volgende gast ook een schone en complete tent aanbieden" ) kwam niet bij haar binnen. Ze vertelde dat ze zelf een zaak hebben en dat je de juiste balans moet vinden.
Toen we haar vroegen de vieze vuilnisemmer nog even schoon te maken en haar het in de binnentent gevonden muntgeld(!) terug gaven was  haar frustratie compleet. (de familie arriveerde trouwens om 10.00 uur in de morgen op de aankomstdag, zetten een partytent op ondanks onze opmerking dat dat niet is toegestaan, brak een afwasblik doormidden (" dat was al zo" ), maar dat allemaal terzijde.
Wij denken trouwens maar zo: Liever een paar klachten dat we te grondig inspecteren dan heel veel klachten dat de accomodatie niet schoon is.
 
Direct na deze vervelende uitcheck hebben we onze wandelschoenen aangetrokken en zijn we een flinke wandeling gaan maken waarin we eens goed met elkaar in gesprek zijn gegaan. Is dit nu wat we willen? Heeft ons (Rent a Tent) avontuur ons tot nu toe gebracht wat we ervan verwacht hadden?  We kwamen al wandelend tot de conclusie dat we op dit moment niet objectief zijn. We zitten midden in het hoogseizoen, en de impact van de vervelende ervaringen is bij ons groot maar niet realistisch. We zijn ervan overtuigd dat de grootte van de camping, het forse aantal accomodaties en het gemiddelde sociale niveau van de campinggasten op deze camping debet is aan onze negatieve ervaringen.
Later dit jaar zullen we de vraag en onze eindconclusie voor onszelf maar ook via dit blog beantwoorden.

Zaterdag 26 Juli.
Vandaag wordt de druktste dag van het seizoen voor ons wat betreft vertrekkers en aankomers, verwachten wij. (11 wisselingen).
Vanaf nu is het ook alleen maar uit-en-in op dezelfde dag omdat alle accomodaties geboekt zijn.

De uitchecken gingen, zoals gewoonlijk, varierend van uitstekend tot zeer slecht. Sommige gasten hebben hun accomodatie perfect en schoon in orde, en anderen geven aan dat ze het niet schoner kunnen krijgen. Onzin, alles is mogelijk, maar je moet er wel even voor gaan. Een meneer was ervan overtuigd dat de vouwstoelen bij oplevering ook buiten stonden en daarom heeft hij ze ook maar buiten laten staan, uiteraard onder de modder. Ook zijn er altijd een aantal bij die menen zich niet aan de afgesproken tijd te hoeven houden. Ze willen bijvoorbeeld graag als eerste om 08.00 uur vertrekken en als we dan op de afgesproken tijd komen, krijgen we te horen dat ze nog niet klaar zijn of zitten ze nog te ontbijten. Wij vertrekken dan weer naar de volgende uitcheck en komen op een later tijdstip terug. Het komt voor dat ze dan even op ons hebben moeten wachten en dat lokt weer boze reacties op; je kunt het hoe dan ook niet goed doen. 

Na alle uitchecken hebben we tussendoor ook nog een koelkast gerepareerd en een koelkast omgewisseld, twee tenten van vroegvertrekkers schoongemaakt. (die 20 euro is echt een wassen neus, tenten van vroegvertrekkers zijn bijna nooit goed schoon) en de overige accomodaties die wel in orde waren ge-finetuned.

Om 13.00 uur zijn we gaan lunchen. We doen dat op drukke dagen buiten de camping in de vorm van een  picknick, omdat we anders 12 uur achtereen in touw zijn zonder onderbreking. Bij terugkomst om 14.00 uur stond het  natuurlijk zwart van de nieuwe gasten voor de receptietent en de nieuwkomers gunden ons geen tijd meer voor het op orde brengen van de receptie- en partytent voor de ontvangst. Gasten waren zelfs al onderling aan het ruzieen wie er het eerste aan de beurt was. We deden de incheck apart van elkaar, zodat  we de aankomers snel naar hun accomodatie konden brengen. Dat ging uitstekend, snel en soepel. De meeste gasten willen hun drankje en welkomstwoord niet, ze willen zo snel mogelijk naar hun accomodatie. (nog in de stress-modus?)
Natuurlijk is er altijd een gast die na 17 uur komt (zonder te bellen) dus wachten moet je toch.
De laatste gast was redelijk op tijd binnen (18.15 uur) maar daarmee was onze werkdag nog niet ten einde. Nog een klacht over de vervangen koelkast (stond kennelijk nog niet lang genoeg rechtop) en een gasfles vervangen maakte dat onze werkdag er om 8 uur  opzat. Precies 12 uur in touw geweest vandaag. Vroeg naar bed voor nog zo'n dag morgen (zondag).

Zondag 27 Juli.
Vandaag 9 vertrekkers en aankomsten, wat het totaal aantal wissels dit weekend op 23 maakt. Sinds 3 Juli hebben we elke dag wel aankomsten en/of vertrekken en dat gaat nu zo door tot einde seizoen op 30 augustus. We hebben dus geen enkele dag helemaal vrij en de gelegenheid om even afstand te nemen. Dat valt ons tegen; vanuit een baan waarin we vanaf vrijdagmiddag tot maandagmorgen weekend hadden, zijn we nu elke dag wel gebonden aan verblijf rn werken op de camping. Jammer dat we niet een keer een hele dag weg kunnen zijn en altijd de tijd in de gaten moeten houden.
Hoe dan ook, het liep vandaag als een trein. Alle accomodaties waren goed schoongemaakt en we hadden geen lastige check-outs. De aankomers volgden elkaar ook goed op (met alleen onderlinge ruzies wie het eerst aan de beurt was) en om 17.00 uur was iedereen binnen en ingecheckt.

We hebben in het afgelopen (drukke) weekend gelukkig ook veel leuke reacties gehad. Gasten bedankten ons bij de uitcheck voor de ontvangst en gastvrijheid en glunderden als we hen een complimentje gaven over hoe schoon en netjes zij hun accomodaties weer aan ons overdroegen. We moeten duidelijk nog leren om de (weinig) negatieve ervaringen snel te vergeten en de (vele) positieve ervaringen te koesteren.

Heimwee.
We zijn nu ruim 13 weken onderweg en kijken nu toch wel uit naar het einde van het seizoen (nog een week of 5). 
We missen de kids, huis en haard en onze kat Tommie. Vooral Erik begint nu heimwee te krijgen. Hij mist zijn muziekstudio, scooter, vijver, nieuwe nog ongebruikte douche  en open haard. Nog even volhouden dus.

Voor de 3e keer bezoekt het cricus de camping. De leeuwen hebben de vrachtwagens nog geen enkele keer verlaten , ook niet bij een voorstelling. Ziet er erg zielig uit. Zou de dompteur ziek, aangevallen of  ontslagen zijn?


Opmerkelijk.
Een gast kwam vragen of er een toiletgebouw met WC brillen was, omdat zijn dochtertje absoluut niet op een WC zonder bril wilde zitten en hij dus een groot probleem voorzag voor de komende twee weken. Helaas zijn er op Chalain geen WC's met brillen. Toen ik hem een paar dagen later vroeg hoe het ging, vertelde hij dat ze het probleem hadden opgelost door bij de plaatstelijke Bricomarche (Franse Gamma) zelf een WC bril  aan te schaffen. De overbodige bevestigingsmaterialen hadden ze er afgemonteerd en dochterlief nam bij elk toiletbezoek de WC bril mee, verstopt in een boodschappentas.

We hebben een groot gezelschap (2 volwassenen, 9 jongeren en 2 labradors) gehuisvest in twee tenten. We denken dat het een soort groep is van jongeren met wat bagage met twee begeleiders. De plekken waar ze staan zijn door de regenval erg drassig geworden. We hadden al extra groente matjes bij de ingang neergelegd, maar die houden het water niet tegen. In plaats van te komen klagen bij ons, hebben ze zelf een oplossing bedacht: Er ligt nu een keurig geplaveid straatje van verzamelde natuurstenen voor beide tenten, welke bijna kunstig zijn neergelegd. (we vroegen ons af of dit een opdracht was en bij hun "programma" hoorde).  Toen Erik een compliment gaf over de oplossing, zeiden ze " Ach, we zijn wel het een en ander gewend hoor". Zo zie je maar weer, er zijn gasten die bij het minste of geringste komen klagen en een oplossing van ons verwachten, en er zijn gasten die zie je hun hele verblijf niet en zijn zelfredzaam. Een gebroken wijnglas werd tussendoor keurig gemeld en afgerekend en ook van de stofzuiger werd gretig gebruik gemaakt. We zijn benieuwd naar de uit-check.

Drinkwater.
Regelmatig krijgen we de vraag of het water uit de kraan gewoon kan worden gedronken. Waar komt het idee dat het drinkwater in Frankrijk kwalitatief niet goed zou zijn toch vandaan? Frankrijk is een beschaafd westers land. Wij komen al 40 jaar in Frankrijk en zijn nog nooit ziek geweest van het drinkwater. De kwaliteit van het water in de Jura is een van de beste van Frankrijk. Toch laten de meeste Nederlanders zich gek maken door elkaar en slepen de flessen water massaal uit de kampwinkel, die er wel bij vaart.

In de (open) keuken van de gigantische snackbar staat een kok die een griezelige gelijkenis vertoond met de Zweedse kok uit de Muppet show (smoezelige koksjas aan en vieze theedoek over de schouder. Deze (aardige) meneer heeft ook nog een tik: hij maakt continue een kauwende beweging. Dat viel ons direct op en ongemerkt ga je er op letten elke keer als je er langs loopt tijdens onze avondlijke rondje. In het begin dachten we nog dat hij op een frietje of zoiets aan het kauwen was, maar dat is niet zo. Ineens viel ons een keer op dat hij het niet meer deed (zou hij er iets van te horen hebben gekregen?), maar een paar dagen later toch weer. Het heeft volgens ons te maken met hoe druk het is. Als het heel druk is doet hij het weer (waarschijnlijk de opmerking om het niet meer te doen vergeten door de drukte). Toen we gisterenavond weer langsliepen keek hij ons indringend aan; waarschijnlijk heeft hij in de gaten dat we hem bekijken. Een gast kwam bij ons zijn beklag doen over de kwailteit van de snackbar. De pizza's waren niet te eten en achter in de keuken stond een kok die gewoon van de frietjes aan het snoepen was; wij weten wel beter.

Bijschrift foto: In de rij voor de snackbar.


Deense gasten kwamen bij ons na een week regen klagen dat hun voorgan gers met een kat in de tent moeten hebben gezeten, want de tent stonk naar kattenpies. Hij wilde graag dat wij het groene tapijt uit de tent zouden halen (in de regen) en zouden reinigen om de vieze lucht waar hij misselijk van werd te verdrijven. Hij vertelde er uitdrukkelijk bij dat wij daarbij geen chemicalien zoals deodorant of  luchtverfrisser mochten gebruiken. We vertelden hem dat de reuk werd veroorzaakt door de vele regenval en condens (hij had zijn kacheltje continue op max stand staan met alle ramen dicht), en dat de lucht nu eenmaal te wijten was aan het weer en het leven in de natuur.

Een (niet Rent a Tent) gast vroeg of ze onze stofzuiger mocht lenen om hun eigen tourcaravan te zuigen. Deze caravan moest naar de stalling in Frankrijk en ze had geen zin om vanuit Nederland een stofzuiger mee te slepen. Hoever moet onze dienstverlening gaan? U kunt zelf invullen wat ons antwoord was.

Sanitair.
Een veel gehoorde klacht en opmerkingen gaan over het sanitair op camping Domaine de Chalain. Gasten snappen dat wij geen invloed hebben over de staat van het sanitair en de schoonmaak, maar willen (begrijpelijk) wel hun ervaringen aan ons kwijt. Natuurlijk hebben wij ook een oordeel over de sanitaire voorzieningen, maar blijven wij neutraal en geven onze mening daarover niet. Het geeft ons wel te denken als gasten aangeven dat zij vanwege het sanitair vroegtijdig vertrekken of besluiten om hier niet meer terug te komen. Laat ik het zo zeggen, wij zijn blij met ons eigen sanitair in onze camper.

1 opmerking:

  1. Hoi,

    lang en interessant verhaal! Leuk om te lezen maar het maakt wel emoties los. Wij missen jullie ook.

    De juiste balans vinden in een zaak, jaja. Zeker even aan elke wissel een uur extra besteden omdat mensen zich te goed voelen om de boel zelf schoon te maken haha. Het is vervelend dat mensen zich niet aan de afgesproken tijden houden, maar het staat er toch echt als je boekt. Het is goed dat jullie ook pauzes nemen en jezelf dat gunt, anders hou je het nooit vol. Maar goed, de drukste dag hebben jullie in ieder geval weer gehad ;)

    Gelukkig krijgen jullie ook veel leuke reacties van gasten. Dit laat wel zien dat jullie het goed doen, ook al kost het wat moeite.

    Groetjes,

    Mark

    BeantwoordenVerwijderen