maandag 15 augustus 2011

Vakantie met Mark 5 augustus t/m 13 augustus

vrijdag 5 augustus

Deze week gaan Mark en Erik samen op pad. Voordat we gingen rijden hebben we met zijn 3-en eerst hardgelopen op het Buurserzand. Douchen, koffie en om 11.00 uur weggereden richting Giethoorn. De weersvoorspellingen zijn niet erg best voor de komende week, maar we zien wel. We gingen naar camperplek "Haamstede" net buiten Giethoorn, een soort boerencamping voor campers hoewel er ook een caravan stond. Het is een mooie plek met grasplekken die zijn verstevigd door betonelementen op het bandenspoor. Dat was ook nodig omdat het door de vele regenval erg drassig was geworden. Nadat we de camper op zijn plek hadden staan hebben we geluncht en daarna op de fietsen naar Giethoorn om een bootje te huren. Het weer klaarde mooi op en de zon kwam er goed door. De temperatuur was met 22 graden ook prima. We huurden een boot voor 3 uur voor € 45,00, met stuurwiel was € 15,00 duurder dus dat deden we maar niet. Kregen we er toch een met wiel omdat ze zonder allemaal verhuurd waren. Het hoogseizoen heeft dus ook voordelen. Om 17.00 uur moest de boot terug zijn. We voeren door de grachtjes van Giethoorn en staken toen de Bovenwiede over. Daarna een flinke ronde van een uur door natuurgebied de Wieden en via de Bovenwiede weer terug naar Giethoorn. Toen we met het fluisterboortje door de Wieden voeren, werden we ingehaald door jongelui in speedboten, die veel te hard gingen. Toen Erik dat ging filmen stopte er een knaapje van een jaar of 12 alleen in speedboot en had heel brutaal commentaar waarom ik hem aan het filmen was enz. Niet leuk. Om 17.15 uur even wat gedronken bij de camper en nog een stukje gefietst tot 18.15 uur. Samen gekookt, gegeten en afgewassen. 's Avonds lekker tv kijken en op tijd naar bed. 's Nachts toch weer wat herrie van een of ander Dancefeest in de buurt tot 1.30 uur.

zaterdag 6 augustus

Om 9.00 uur opgestaan en ontbeten. Het is droog en bewolkt. Na het ontbijt een mooie ronde gefietst door natuurgebieden de Wieden en de Weerribben. Daarna wat gegeten en gedronken bij de camper. Na de lunch naar Meppel gefietst en gewinkeld. Meppel is een gezellig stadje. Totaal hebben we vandaag meer dan 55 km gefietst (met tussendoor wel opladen). We waren van plan om vanavond naar de Gondelvaart in Giethoorn te gaan, maar er komt een leuke film op tv dus we blijven maar lekker bij de camper. Het weer was stukken beter dan voorspeld. Het was warm en de zon kwam er regelmatig door.

zondag 7 augustus

Op tijd wakker (8.30 uur). Het heeft vannacht weer flink geregend, dus het is weer een drassige boel op het veld. Na het ontbijt hardgelopen, eerst door Giethoorn over alle bruggetjes e later nog buiten het dorp. Nog even de weg kwijt dus iets meer gelopen dan de bedoeling was. Na het douchen nog wat gegeten en gedronken en toen weg. Het viel niet mee om weg te komen van het kletsnatte veld. De wielen spinden flink door en Erik moest regelmatig heen en terug met de camper. Toen de camper er eindelijk uit was zat hij tot boven aan toe vol met modder. We moesten toch nog de wc leeggooien en het vuil water lozen, dus we hebben de camper meteen maar even gewassen. Na 45 minuten rijden waren we in Lemmer bij de jachthaven. De camperplek heeft maar 5 plekken en die waren allemaal bezet. Ergens geparkeerd en eerst maar geluncht. Daarna door naar de stadscamping aan de overkant van de camperplaats. Daar was nog wel ruimte. Een beetje armoedig zooitje met dubieus volk met harde muziek en bier drinkend. De plek is prima, direct aan het strand van het IJsselmeer. We staan naast de partytent waar de recreatie is. Dat zal wel leuk worden morgenvroeg. 's Middags met stevige wind 30 km gefietst naar Balk, Sloten en terug naar Lemmer. De fiets accu van Wilma's fiets, waar Mark op rijdt, was sneller leeg dan die van Erik en daaraan kun je zien dat de accu's wel minder worden naarmate ze meer gebruikt worden. Het laatste stuk fietste Mark dus zonder ondersteuning, maar gelukkig wel met wind mee. Erik's accu haalde het net. Als diner lekker pannenkoeken gebakken (in de partytent, want het waaide nog steeds erg hard). 's Avonds nog een wandelingetje gemaakt over het strand en naar de laatste kite surfers gekeken. Daarna weer een film gekeken.

maandag 8 augustus

Lekker uitgeslapen tot 9.30 uur. Het regende door en na het ontbijt besloten we niet op de camping te blijven. Voor € 22,00 krijg je hier niet veel. We gaan vandaag dvd'tjes kijken en dat kan evengoed op een gratis camperplek. Eerst met de camper naar Lemmer voor boodschappen. Op de parkeerplaats van de supermarkt geluncht en daarna richting Heerenveen, naar de plek voor het Thialfstadion. Het waaide weer erg hard dus vandaag maar een keertje niet fietsen. De regen ging over in buien afgewisseld met opklaringen en met 17 graden is het fris. 's Middags een dvd gekeken en 's avonds nog een.

dinsdag 9 augustus

Vannacht prima geslapen, het was muisstil op de verlaten parkeerplaats van Thialf. Uit voorzorg hadden we de camper "rijklaar" gezet, maar dat bleek niet nodig. Na het ontbijt even langs de Mc Donalds (voor toiletbezoek) en Aldi voor nog wat boodschappen. Daarna van Heerenveen naar Lauwersoog gereden, ongeveer 70 km. Het waaide vandaag weer stevig, het kostte moeite om de camper recht op de weg te houden. In Lauwersoog was het eventjes zoeken naar de camperplek (er zit ook een camping) maar al snel stonden we voor de slagboom van de jachthaven en werden we binnen gelaten. Een mooie vlakke plek op betonplaten. Vanwege de wind zetten we de camper niet direct aan het water, maar iets verderop wat beschut. Minder fraai uitzicht maar wel wat rustiger en dichterbij het toiletgebouw, ook handig! Na de lunch even kaarten gekocht voor de boot morgen en een restaurant voor vanavond uitgezocht. Het waaide weer enorm hard vandaag met regelmatig buien. Ook was het niet warmer dan een graad of 16, 17 kortom echt herfst midden in de zomer. Lekker uit eten geweest in "Het booze wijf" en later een dvd gekeken. Vroeg naar bed, want we moeten morgen vroeg op omdat we de boot van 9.30 uur moeten halen en vooraf nog van alles te doen hebben.

woensdag 10 augustus

Vandaag gaan we naar Schiermonnikoog. Bij het opstaan om 7.30 uur was het half bewolkt. Om 9.15 uur waren we bij de boot en we konden er direct op. Een uurtje later kwamen we op het eiland aan. We fietsten vanaf de aanlegplaats eerst naar het dorp om een fietskaart te kopen. Daarna via de Badweg langs camping Seedune, waar Erik een paar jeugdherinneringen kon ophalen. Ook de Tox bar, fietsenverhuur Soepboer en supermarkt Span Schut bestonden nog steeds. Toen Erik 16 was, was hij hier met jeugdvriend Robert op vakantie. Ook met Wilma was hij hier in 1981. Via de Badweg even een wandelingetje over het strand gemaakt. Daarna naar de bunker en naar de Krabbeduinen. Daar stopt het fietspad en kun je alleen nog lopend verder. We wilden gaan wandelen naar Willemsduin, maar na 10 minuten lopen begon het te regenen. We deden de regenpakken aan en fietsten terug naar het dorp. In het muziekpaviljoen schuilden we en aten we onze lunch op. Op buienradar zagen we dat het de eerste uren niet meer droog zou worden. Na de lunch nog een wandeling door het dorp gemaakt en het bezoekerscentrum bezocht waar een expositie was. Omdat het niet meer droog werd, besloten we om de boot van 15.30 uur terug te nemen. Om 16.15 uur waren we dus weer terug op het vasteland. Een kort verblijf dus, maar wel erg leuk en Mark heeft een goede indruk van het eiland gekregen. De rest van de dag in de camper gezeten, lekker uitgebreid gegeten en een film gekeken. Het bleef maar regenen vandaag. Wel jammer, maar we hebben het nog steeds erg gezellig en er nog niet genoeg van.

donderdag 11 augustus

Na het ontbijt de camper verzorgd en op naar Groningen. Het is opnieuw een regenachtige dag. Aangekomen in Groningen op camperplek Kardinge (mix parking en transferium) werd het droog. We pakten de fietsen en gingen naar het centrum van Groningen. Het was alweer lunchtijd dus we hebben lekker gegeten in "news cafe" en daarna de Martini toren beklommen. Vervolgens de Herestraat op- en neergelopen en nog wat gewinkeld. Later terug bij de camper begon het opnieuw  te regenen. Op deze plek wordt ook motorrijles gegeven. Op de site van campercontact staat dat er al eens actie hierop is ondernomen zonder blijvend resultaat dus.

vrijdag 12 augustus

Veel regen gisteravond en vannacht. Vanmorgen om 8.30 uur werd er al weer gereden met motoren, erg storend.We reden naar de Mc Donalds 6 km verderop om daar te ontbijten. Daarna naar Papenburg. Ik wilde graag de excursie bij de Meijer werf laten zien, maar helaas was hij de hele dag al volgeboekt. We stonden met de camper op de grote parkeerplaats bij het rode kruis.  We besloten om een stukje te gaan fietsen. Een mooi rondje gefietst rondom de werf. Daarna maar verder gereden naar Geeste (een uurtje ongeveer). Daar stond aangeplakt dat a.s. zondag de camperplek gereserveerd is voor een korendag, maar daar hebben we vandaag geen last van. Na het warme eten een rondje om het meer gewandeld en later tv gekeken.

zaterdag 13 augustus

De 9e en laatste dag. We gaan na het ontbijt naar huis.