zaterdag 17 oktober 2009

herfstvakantie 10 t/m 16 oktober

zaterdag 10 oktober

Vanochtend om 11.00 uur weggereden naar Stellendam, Zeeland. Camping de Vlugtheuvel. Deze camping heeft achter de boerderij en voor de camping op asfalt een aantal camperplaatsen. We kunnen de toiletten en de douches van de camping gebruiken. Kosten per nacht zijn € 10,00. We vinden het een mooie plek.  We verkennen de omgeving te voet. Het dorp stelt niets voor, een paar rechte straten, met toch wel een supermarkt. 's Avonds kwamen er nog 4 campers bij. Ondanks de weersverwachting hebben we vandaag geen neerslag gehad.

zondag 11 oktober

We hebben een rustige nacht gehad, geen enkel rumoer. De temperatuur was vannacht 12,2 graden en nu is het ook niet zo warm, nog geen 15 graden. We rijden na het ontbijt naar de Brouwersdam en maken hier een flinke strandwandeling. Dat is best wel werken, want er staat een stevige wind. We blijven hier nog een tijdje staan om de capriolen van de kite surfers te aanschouwen. Een mooi gezicht is dat. Later op de middag besluiten we naar Renesse te gaan, om een rondje Loane te fietsen. We zijn hier jaren geweest in een huurhuisje tijdens de zomervakantie en natuurlijk gaan we daar nog even kijken. Er is niets veranderd, ook daar is het heel rustig. We zijn net op tijd voor de regenbui terug. We gaan nog een keer naar de Brouwersdam. Het verveelt geen seconde om te moeten kijken naar de (kite) surfers. Het is er hartstikke druk, er staan heel veel caravans en campers. We besluiten om nog een nacht bij camping de Vlugtheuvel door te brengen.

maandag 12 oktober

Heel veel regen gehad vannacht, maar vlak na het opstaan is het weer opgeknapt. Na het ontbijt (met de broodjes uit de supermarkt) rijden we naar Burgh - Haamstede. We zetten de camper neer bij het vakantiepark Landal op de parkeerplaats. Of het mag weten we niet, maar er is zoveel ruimte dat we de gok wagen. We gaan op de fiets naar de uitkijktoren en vandaar uit gaan de de wandeling "meeuwenduinen" maken. Deze is 7 km, maar gaat grotendeels door de duinen met mul zand, dan een stuk over het strand en dan nog een stukje door de bossen. Het is een prachtige wandeling waar we wel even over doen. We besluiten zelf te koken vanavond en verwennen onszelf met een flinke biefstuk, gekocht bij de slager in Burg - Haamstede. In de loop van de middag naar Veere gereden naar minicamping "trouw voor goud". Achter een boerderij op grasland. Heerlijk gegeten.

zondag 13 oktober

's Morgens maken we een wandeling naar en door Veere. Alles ziet er toch anders uit zo in het naseizoen. Veel winkels hebben geen uitstalling meer buiten staan en er lopen natuurlijk lang niet zoveel toeristen rond als in de zomer. Na de wandeling rijden we zo'n 150 km omhoog, naar de camperplek in Wijk en Aalburg. We staan hier op de binnenplaats van een bakkerij, waar met goed fatsoen eigenlijk maar 2 campers kunnen staan. Het is een beetje lastig om met de camper op de plek te komen (de ingang is alleen te nemen met een scherpe bocht, en de zijkanten van de straat staan vol met paaltjes, dus dat is wel opletten) maar eenmaal op de plaats is het een mooie stek. Er is zelfs een wc en douche in de bakkerij waar je gebruik van mag maken. Er staan zitjes buiten, zodat je zelf je stoeltjes niet hoeft uit te pakken. En natuurlijk zijn 's morgens de verse broodjes binnen handbereik.

maandag 14 oktober

Na het ontbijt rijden we naar de Efteling. Wilma had van een kennis van een forum 2 kaartjes gekregen wel al een half jaar geleden en die gaan we nu verzilveren. We hebben de camper op een parkeerplaats voor bussen gezet. Deze is gratis. We zijn in alle attracties geweest, die we van te voren hadden uitgezocht. Het was een niet al te koude dag, we hebben ons prima vermaakt. Toen we 's middags terugkwamen zat er een briefje onder de ruitenwisser met de tekst dat we hier niet mochten staan en of we de volgende keer daar de camper maar niet meer wilden neerzetten. De volgende keer zal wel weer een paar jaar duren, dus dat kunnen we nu rustig toezeggen.

dinsdag 15 oktober

We hebben overnacht in Beers. Een camperplek bij een verlaten boerderij. De boer is verhuisd en de boerderij staat te koop. Wel hangt er een briefje dat je er mag camperen. Je wordt vriendelijk verzocht de verschuldigde € 5,00 in een bakje te doen. Er is een ruimte met toilet en douche, die ook gebruikt mag worden. We staan hier alleen. Toen we naar het dorp wandelden, fietste de eigenaar ons achterop en vertelde ons, dat als we gingen douchen, we even de vloerverwarming moesten aanzetten. Zeer attent. Een prima plek voor weinig geld.

woensdag 16 oktober

We hebben een prima nacht gehad. Heerlijk rustig. We rijden naar Emmerich. Volgens ons camperboek is hier een camperplek aan de Rijnpromenade. Dat lijkt ons leuk. Al het langsvarende scheepvaartverkeer bekijken. Echter de plek bestaat niet meer, dus wijken we uit naar de camperplek bij de jachthaven, ongeveer 1,5 km buiten Emmerich. Er hangt daar een bordje "direct melden bij de havenmeester". Dit bordje is echter overbodig. We kregen helemaal geen kans om ons te melden. Als een duveltje uit een doosje kwam de beste man met een klein autootje tevoorschijn, telkens als er een nieuwe camper bijkwam, om zijn geld te innen. Het is een rustige plek met zicht op de zeilboten en jachten die er afgemeerd liggen. Weinig activiteit te bespeuren. We fietsen naar de binnenstad en zien daar in een luxe huishoudzaak een prachtige kaarsenstandaard, waar we precies nog een plekje voor hebben. Deze nemen de dus mee.