maandag 20 september 2021

Overwinteren 2021/2022 Meer, Blankenberge, Berck sur Mer, Le Treport

Dinsdag 14 september
Tegen half 10 hebben we alles waarvan we denken dat mee moet in de camper. De afwas is gedaan, er is opgeruimd, zo durven we het huis wel achter te laten. De achterblijvers zullen geen klachten hebben. We rijden eerst naar Amersfoort voor een laatste check up voor onze fietsen. Als de fiets van Wilma klaar is, gaat ze er wat boodschappen mee doen voor de lunch. Die eten we gezellig bij Daan en Gino. Dan is het tijd om verder te rijden. Erik neemt het stuur over en brengt ons naar Meer, net over de grens bij Breda. We staan bij een kippenboer. De eerste plek, waar je eigenlijk moet staan, naast de schapenweide, is ingenomen door 2 dames met elk hun eigen camper. Ze staan zo breeduit geparkeerd, dat we er niet langs kunnen. Als een dame haar camper verplaatst heeft parkeren we. Echter we vinden deze plek toch minder. Er staan ventilatoren heel veel herrie te maken en de lucht van de kippen en hun mest is penetrant. Hier blijven we niet staan. Gelukkig mogen we de camper neerzetten waar we willen. We zetten hem dan maar aan de voorkant, waar ook de eierautomatiek is. Een prima plekje. Er wordt naast eieren nog veel meer verkocht, onder anderen toetjes, appels, sapjes, honing, en groente. Als we later met de eigenaar praten horen we dat hij 220.000 kippen heeft. En bijna al die kippen leggen elke dag een ei. Hij verkoopt heel veel via zijn eigen winkel, de rest gaat naar groothandels en sorteerbedrijven, die weer aan de diverse supermarkten leveren. Er staat een picknickbank, waar we onze warme maaltijd aan eten. Het is niet koud en heel af en toe valt er een spat regen, maar zo weinig dat we buiten blijven zitten tot 19.00 uur.

Woensdag 15 september
Het heeft behoorlijk geregend vannacht en we hadden weer eens last van muggen. Erik is nog wel op zoek gegaan om ze te vermoorden, Wilma stak haar hoofd onder de dekens. Die was te moe om te helpen. Uiteindelijk vond Erik de muggen niet en is 6 x geprikt. Wilma maar 2 x. Om 7.00 uur begonnen de werkzaamheden van de kippenboer alweer. We stonden dus ook vroeg op. Erik heeft een stukje hardgelopen, terwijl Wilma een wandeling maakte. Na het ontbijt, nog even toetjes en karnemelk uit de automaat gehaald en op weg naar Blankenberge. We waren nog maar een kilometer onderweg of Erik had al 2 x een verkeerde afslag genomen. Ja we moeten ook niet kletsen op rotondes maar opletten. De rondweg om Antwerpen was druk, maar het reed goed door. We hebben hier ook wel eens lang in de file gestaan. Voorbij Antwerpen was het tijd voor een kopje koffie. Voor ons stopt ook een camper en de mensen komen even buurten. Enige maanden geleden zagen ze onze camper staan in de Huurne en sinds die tijd volgens ze ons. Leuk om fans te ontmoeten. We kletsen een tijdje en dan rijden we weer verder. Voor Gent hebben we door werkzaamheden langzaam rijdend verkeer. We lunchen langs een drukke weg in Zuienkerke. Daar zetten we ook Polarsteps uit, want we staan in Blankenberge bij een volger die spontaan zijn oprit aanbood. Uit privacy overwegingen laten we niet zien waar we zijn. We tanken en Wilma loopt naar de supermarkt om paracetamol te halen. Dit wordt echter niet verkocht in de supermarkt. Tegen 13.30 uur zijn we gearriveerd en Sylvia ontvangt ons hartelijk. We kletsen even en stappen dan op de fiets om Blankenberge te ontdekken. We fietsen naar het centrum, naar een drogist, maar ook daar geen paracetamol. Volgens de verkoopster mag dit alleen bij een apotheek verkocht worden. En daar slagen we. Een doosje is 10 x zo duur dan in Nederland. We fietsen naar de Velodroom, jammer genoeg is deze dicht. We hadden het wel leuk gevonden om op bijzondere fietsen over een houten baan te fietsen. We rijden de promenade af. Het is een en al kledingwinkel en eettentjes. Ook het reuzenrad is dicht alsmede het museum onder de vuurtoren. Hieraan kun je merken dat het seizoen voorbij is. Het waait erg hard en de wind voelt ook koud aan, dus we trekken onze vesten aan en besluiten om terug te fietsen. Erik gaat wat monteren en Wilma leest. Na het warme eten komt Johan buurten. We drinken een kop koffie bij hem en kruipen vroeg onder de wol.

Donderdag 16 september
We hebben heerlijk geslapen tot vanochtend 7.00 uur. Toen werd er met de renovatie werkzaamheden aan het oude ziekenhuis in de buurt begonnen. We hebben heel kalm aangedaan en om 10.00 uur waren we zo ver dat we op de fiets naar Brugge gaan. We rijden door Nieuwmunster, waar we een Lourdes grot bezoeken. We fietsen voornamelijk over kleine weggetjes, een hele mooie route van ruim 20 km. We halen een plattegrond van de stad, eten een hapje bij de burger king en wandelen dan langs een aantal bezienswaardigheden. Brugge wordt het Venetië van het noorden genoemd en dat is wel duidelijk als je de reien (kanalen) ziet. De huizen staan net als in Venetië, in het water. We lazen dat Giethoorn de naam wel eens betwist, maar wat ons betreft heeft Brugge er meer recht op. Op het marktplein staan voor de toeristen koetsjes met een paard, fietstaxi's en kleine busjes met open daken. Er wordt heel druk gebruik van gemaakt. En in de reien varen veel rondvaartbootjes met gidsen aan boord. Brugge is een prachtige stad met mooie gebouwen, veel musea en heel veel winkels waar chocolade in allerlei vormen verkocht wordt. Ook zijn er pleinen met alleen maar eetgelegenheden. Het doet allemaal erg gezellig aan. Sinds 2000 staat Brugge op de Unesco werelderfgoed lijst en dat is zeer terecht. Als we genoeg geslenterd hebben, pakken we de fiets weer en gaan via Zeebrugge terug naar de camper. We hadden gedacht in Zeebrugge wat grote containerschepen te zien, maar zover konden we de haven niet in. We zijn om 18.15 uur pas weer terug bij de camper en hebben dan bijna 60 km gefietst. Het was een zonnige dag, heerlijk in de korte broek en een t-shirt. We eten een boterham en daarna drinken koffie bij onze gastheer. Van hem ontvangen we een fles pure appelsap, van appels van zijn eigen boomgaard. Die gaan we morgenvroeg bij het ontbijt drinken.

Vrijdag 17 september
Opnieuw zijn we om 7.00 uur wakker door de renovatiewerkzaamheden. En opnieuw doen we rustig aan. Om 9.30 uur zeggen we gedag aan Johan en Sylvia en rijden naar de Aldi voor brood en melk. We gaan vandaag België verlaten en rijden naar Berck Sur Mer, een kustplaatsje in Frankrijk. De navigatie stuurt ons door alle kleine plaatsen langs de kust, Oostende, Middelkerke en Koksijde bijvoorbeeld. Erik had ingetoetst tolwegen vermijden. Wat bleek: de navigatie staat ingesteld als vrachtwagen, en die moet op alle snelwegen in België tol betalen. We zijn al in Veurne als we daar achter komen. We negeren de navigatie en rijden verder op de kaart. Bij Duinkerken is een file, langs de kant van de weg staan borden waarop wegwerkzaamheden worden aangegeven, maar uiteindelijk blijkt het een politiefuik te zijn. Er staan maar 2 auto's langs de kant en meerdere agenten staan te kletsen met elkaar. We lunchen op een voor vrachtauto's afgesloten parkeerplaats, er zijn ook geen auto's te bekennen, maar wij kunnen er zo oprijden. In Frankrijk, op de D901 krijgen we telefoon en staan we wel een 20 minuten stil. Uiteindelijk komen we om 15.00 uur aan op de camperplek. Er kunnen er wel 100 staan, nu staan er maar een stuk of 20. Het is prachtig weer, warm zelfs in de zon. We doen niet zo veel meer en zitten onder de luifel met zonnedoek. Erik pakt later op de middag de drone nog even. De plaats begint voller te lopen en tegen de nacht staan er rond de 50 campers. Het zijn bijna allemaal Fransen en een enkele Belg.

Zaterdag 18 september
Wat een rustige nacht hebben we gehad. Om ongeveer 23.00 uur leek het erop dat er in de buurt autoraces plaatsvonden, maar dat was nog wel een keer voorbij. Na het ontbijt fietsen we naar Berck plage. Erik vliegt nog even op het strand, bij het gedenkteken van een vliegenier die hier zijn eerste vlucht van een kilometer maakte in 1903.  We gaan langs de VVV voor snel en gratis internet, zodat we ons YouTube filmpje kunnen uploaden. Eigenlijk mogen we daar niet naar binnen, want we hadden onze mondkapjes niet mee. Gelukkig krijgt Erik er een van de VVV medewerkster. Dan fietsen we nog even naar de camperplaats bij de vuurtoren. Deze adviseerde Johan, maar we zijn blij dat we daar niet staan. Hutje mutje sta je daar op elkaar. Er zit nog geen meter tussen de campers. Nadat we bij de bakker een brood hebben gekocht, fietsen we weer terug en zitten de rest van de dag buiten, want het is nog steeds korte broeken weer.

Zondag 19 september
Goed geslapen. Na de verzorging gaan we op weg naar onze volgende camperplaats. Een tip van Johan: Le Treport. Hoog op de klippen, met een fantastisch uitzicht. Onderweg komen we langs de baai van de Somme, een natuurgebied. We parkeren de camper en drinken hier een kop koffie. Na een uurtje besluiten we verder te rijden. De camperplaats is afgesloten met een slagboom en een teller. Als wij aankomen zijn er nog 7 plaatsen. Het inchecken gaat volautomatisch. Je betaalt met je kaart, of contactloos met je telefoon. Dan rolt er een ticket uit de automaat, hierop staat een code en als je deze intoetst gaat de slagboom open. Deze code heb je ook nodig als je weer vertrekt. We lunchen met het onderweg gekochte brood en wandelen dan naar het stadje. Lekker in de korte broek en een t-shirtje aan. Het stadje ligt onderaan de klippen. Je kunt er komen met heel veel trappen of met de 'funiculaire' een liftje. Je kunt er zelfs je fiets in meenemen. Wij zijn lui en pakken de lift. We slenteren door het centrum, kijken nog even bij de vuurtoren en bij de markthal. Hierin wordt alleen maar vis verkocht, van mosselen, oesters, inktvis, makreel en tonijn tot zalm, kokkels, garnalen in alle soorten en maten en kreeften. Voor de markthal zitten dames mosselen te verkopen. Wij besluiten spontaan vanavond mosselen te eten en kopen bij een van de dames een maaltje. Maar daar willen we stokbrood en een sausje bij, dus dat kopen we ook. Daarna lopen we terug naar de camper. Het begint wat te betrekken en we besluiten wat vroeger te eten dan anders. De mosselen worden buiten gekookt en opgegeten. Ze smaken erg lekker. Gelukkig hebben we het droog gehouden, want het begint ook te waaien en tegen 20.00 uur ook te regenen.