zondag 27 oktober 2019

overwinteren 2019/2020 deel 1

Donderdag 24 oktober
Eindelijk gaan we voor langere tijd op pad. Er was nogal wat vertraging opgetreden doordat Wilma een fietsongeluk had en daarbij onder anderen haar pols brak. Nu is het gips eraf, en moet de breuk verder herstellen, maar we kunnen wel weg. Zo'n laatste ochtend thuis moet er best nog veel gebeuren, laatste spullen inpakken, lijstjes langslopen om te kijken of we niet vergeten, kijken of alles vaststaat in de camper enz. Maar om 10.45 uur rijden we. Spontaan komt na een half uurtje rijden de suggestie om in Dorsten, waar we vaak de eerste tussenstop maken voor het buffet bij de Chinees en een sauna er achter aan, in ieder geval de Chinees te bezoeken. Sauna slaan we over, anders zitten we direct al met natte badjassen en grote handdoeken. De weg in Dorsten is afgesloten, we maken een hele omweg om toch in de buurt te komen. Maar het lukt, en na een heerlijke lunch vervolgen we onze weg naar Düsseldorf.

We staan aan de Rijnkade en zien heel veel boten voorbij komen. Boten gevuld met containers, met olie en met auto's. En boten waarvan we de inhoud niet kunnen zien. We wandelen door het centrum van de oude stad, een en al kroegjes en eettentjes zien we, maar ook iets verderop de P.C. Hooftstraat van Düsseldorf en bedelaars. We zien een jongen fantastische bellen blazen, maar ook van hem liggen zijn bezittingen iets verderop onder een overkapping. 'S Avonds zie je vanaf de plek de verlichte skyline van de stad, waar de verlichte bomen voorlangs varen. Een mooi gezicht.

Vrijdag 25 oktober
Gisteravond om 22.45 uur ging het theater uit en er gingen wel 100 auto's voor de campers langs om het parkeerterrein af te komen. We hebben toch wel wat onrustig geslapen, maar dat kan ook bijna niet anders op zo'n drukke plek. Je hoort toch regelmatig mensen langs lopen, auto's met kapotte uitlaten langs rijden en de boten die dieselend langs varen. We staan al redelijk vroeg op en na het ontbijt wandelen we nog een keer het centrum in. De meeste winkels zijn om 9.30 uur nog niet open en het is alleen maar druk met busjes, die de cafés en restaurantjes bevoorraden. Rond 11.00 uur rijden we richting Guido en Gelie. We zijn veel te vroeg, dus drinken we koffie onderweg en nemen een uurtje rust langs de snelweg. We zijn om 14.45 uur in Dedenbach. Er is plaats gemaakt voor hun huis, zodat we de camper zo neer kunnen zetten dat deze waterpas staat en we goed kunnen slapen. Dat is eigenlijk niet de bedoeling, maar we worden zo allerhartelijkst verwelkomd dat weigeren onmogelijk is. We eten zelf gebakken wafels met warme kersen en slagroom en kletsen ons de blaren op de tong. Later in de middag gaan we een wandeling maken, we zitten vrij hoog en hebben een prachtig uitzicht over de Vulkaneiffel. Guido weet veel over de omgeving te vertellen en wijst ons alle bekende heuvels en bezienswaardigheden. We kijken foto's van hun vakantie en krijgen tips over plekken in Spanje. Na de broodmaaltijd kletsen we nog even, maar om 21.00 uur gaan we toch naar ons eigen huisje. Het is erg vermoeiend om zo intensief in het Duits te praten.

Zaterdag 26 oktober
We zitten al redelijk vroeg aan het ontbijt en daarna gaan we naar Bad Neuenahr, waar we wat winkelen en door het leuke stadje met kürpark. Daarna rijden we naar Ahrweiler, nog zo'n leuk stadje. Hier eten we een hapje bij de Griek en bekijken een rijk gedecoreerde kerk. We wandelen nog wat en dan rijden we een helling van wijnstokken op, naar een uitzichtpunt langs de Rotwein-wandelweg. We zien de verkleurde planten in rood, geel en oranje. Schitterende najaarskleuren. Dan rijden we via mooie weggetjes terug en nemen afscheid van elkaar. We hebben het heel erg gezellig gehad. Het was overal heel druk, we hebben een zonnige dag met ongeveer 20 graden en iedereen wil nog even profiteren van het mooie weer. We hadden een paar mooie camperplekken uitgezocht o.a. in Rech en in Mayschoss, maar die staan propvol en waar nog een camper zou kunnen staan, staat een verzameling stoelen en tafels. In de stadjes zijn wijnfeesten bezig en we denken dat er verder gefeest wordt tussen de campers. Elke parkeerplaats die we voorbij komen is bezet. Uiteindelijk belanden we op camping "am alten Wehr" in Ahrbrück. Een beetje verlopen camping, zonder toiletpapier en veel kapotte tegels, maar hier is plaats en hebben geen zin om verder te rijden. Kosten € 20,50 en € 1,00 per persoon voor de douche.

Zondag 27 oktober
Ondanks dat de weg langs de camping liep, hoorden we niets, behalve regen. We hebben goed geslapen. Gingen tegen 23.00 uur naar bed, toen de klok al een uur terug gezet en vanmorgen rond 8.30 pas opgestaan. Heerlijk. Na het ontbijt en de verzorging rijden we via  L-wegen naar Dahlem, een gratis plek bij een vliegveldje.

Er is echter niets te doen, want het regent gestaag. Erik is erg moe en doet na de lunch een middagdutje en Wilma leest wat. Aan het eind van de middag is het droog en lopen we nog een rondje. Het is behoorlijk afgekoeld, bijna tijd zelfs voor handschoenen. In de loop van de middag zijn verschillende campers komen aanrijden, die na een half uurtje toch weer weg gaan. In de avond komen een camper en een auto met aanhanger erbij en een buscamper, zodat we uiteindelijk met ons drieën staan.

Maandag 18 oktober
We hebben prima geslapen. Heerlijk rustig hier, een plek die nog niet ontdekt is, maar alles heeft. Je staat gratis, kunt verzorgen, er is een restaurant en je kunt prachtig wandelen. We rijden verder naar Pont à Moesson, een plekje waar we wel vaker komen. Kosten € 10,00 inclusief stroom, douche en toilet. We lunchen en lopen dan even het stadje in. Daar is weinig te doen, maar deze plek is erg in trek. Er staan nu, in het nareizen veel grote campers met dichte aanhangers, of aanhangers met daarop een auto of motor of quads.