vrijdag 13 juli 2007

Zomervakantie 13 juli t/m 23 juli

Eindelijk is het dan zover. We gaan op vakantie.
Maar wat moest er nog veel gebeuren voordat we werkelijk op pad konden.
De cruise control was dus werkelijk niet goed, het bleek dat de soft ware in het stuur haperde.
Er werd dus een nieuw stuur besteld in Turkije. Dat kon wel een weekje duren.
Dus konden we de camper weer meenemen en een week later opnieuw naar de reparateur brengen.
En ja, nu doet de cruise control het wel.
Ook wil de verzekering dat er een extra diefstal beveiliging in de camper komt.
Dit moest ook besteld worden en toen het er eindelijk was, bleek de man die als enige dit kan inbouwen ziek was.
Maar op de laatste dag voor de vakantie waren aan alle randvoorwaarden voldaan, toen konden wij eindelijk beginnen om de camper voor 2 weken te vullen met kleding, toilet artikelen, stoeltjes en wat levensmiddelen. De tent en toebehoren voor onze zoon, die met ons meegaat moest er ook nog in. En dan ook nog watertank vullen etc.
En last but not least ook nog werken op vrijdagmorgen.
Gelukkig had Erik vrijdagmorgen vrij, dus toen ik om half een thuis kwam stond de camper bijna helemaal reisbereid.
Alleen nog even warm eten en om kwart over twee dan eindelijk op weg naar het Sauerland.
Het viel met de drukte onderweg geweldig mee, maar een korte file.
Tegen vijf uur draaien we de camping op. We gaan op campings staan, zodat er bij de camper een tentje kan staan waar Mark in kan slapen. Hij kan wel in de camper, maar omdat de ruimte toch wat beperkt is, is het prettiger om hem in de tent te laten slapen.
De camping - Wannetal in Niederbergheim - leek bij de wandeling heel rustig, maar om een uur of negen begon in een caravan aan de overkant van de straat harde muziek dat doorging tot zeker 1 uur 's nachts. Heel vervelend. Wel prettig was dat we kaiserbrotchen konden bestellen voor het ontbijt.
Direct de eerste nacht weten we de voordelen van een camperplek weer, daar is het toch een stuk rustiger, want om halfnegen vanochtend werden we door buren wakker geschreeuwd. Een stel met een joekel van een caravan kreeg dat ding niet van de plaats en dat leverde bij beiden stress op. De temperatuur overdag was 25 graden.De nachttemperatuur was 16.3 graden.

zaterdag 14 juli 2007Na ons vroege ontbijt en het opruimen van de tent, de kaart op tafel om te bekijken waar de etappe ons vandaag zal brengen.
Erik wil graag naar Hirschhorn ( net voorbij Heidelberg) een plek waar hij zeker 40 jaren geleden met zijn ouders en broers en zus is geweest.
Echter het zal zeer warm worden, zodat zolang rijden eigenlijk ook niet leuk is. Tenslotte hebben we al weken slecht weer met veel regen gehad, zodat het ook wel prettig is om ergens lekker in het zonnetje te zitten of te zwemmen.
We denken erover om vlak onder Frankfurt een camping te zoeken, maar aan de andere kant als we 100 km doorrijden (over de snelwegen een uurtje) dan kunnen we om een uur of drie in Hirschhorn zijn. Dat gaan we dan toch maar doen. De Tomtom wordt ingesteld en we gaan op pad. We hebben 2 kleine files, maar daar is mee te leven.
En dan begint het gedonder. Als we de snelweg afgaan stuurt de Tomtom ons over zulke smalle bergweggetjes, dat mij als bijrijder het zweet in de handen staat. Nou is dat - mede gezien de warmte -niet zo verwonderlijk.
Als we weer een heel smal weggetje op moeten zegt Erik, daar ga ik niet in. We pakken de kaart erbij en zien dat we op witte weggetjes rijden. We besluiten om naar de dichtstbijzijnde grotere plaats te rijden - Weinheim - om vanaf daar op de kaart verder te rijden en de Tomtom te negeren. Dit lukt, maar het betekent dat we een rondje hebben gereden en uiteindelijk komen we om half zes aan.
We hebben een mooi plekje, vlak bij het toiletgebouw. We zetten ons huis en de tent neer en gaan dan eindelijk genieten van de dag. Het was zonnig 27 graden.

zondag 15 juli 2007
Vandaag hebben we niet zoveel gedaan. Even met zijn 2-en op de fiets naar Hirschhorn.
Aan de Neckar is een prachtige camperplek helemaal gratis, de toiletten zijn aan de overkant van de straat. Er is volgens de campergids plaats voor 5, maar er stonden er wel 10.
Beetje de camping verkend, een aantal keren gezwommen en verder heerlijk geluierd en gelezen. Overdag 34,8 graden in de camper 30,3. 's Nachts 20,3 buiten en 20 binnen.

maandag 16 juli 2007Vanochtend met zijn allen op de fiets naar Hirschhorn voor boodschappen. We zagen op de terugweg een dode slang aan de kant van de weg liggen.
De hele dag gevuld met zwemmen, luieren en lezen. 's Nachts 20,2 graden buiten en 22,8 binnen.

dinsdag 17 juli 2007
We staan om 8 uur op, want we willen naar Heidelberg.

Na het ontbijt op de fiets naar het dorp en vandaar uit met de boot naar Heidelberg. De reis duurde 2 1/4 uur. We kwamen door 3 sluizen. Na wat slenteren en het bekijken van een kerk en mooie oude gevels, kwamen we bij de Bergbahn aan. In drie etappes ga je de berg op, de eerste 2 in een super moderne trein, daarna overstappen op een houten, krakende trein naar de top. Een prachtig uitzicht over de Neckar en Heidelberg. Er werd door een man voorbereidingen getroffen om te gaan paragliden. Een mooi gezicht toen hij eindelijk van de berg af liep.
Toen weer terug tot aan het station " kasteel". Daar uitgestapt om het kasteel te bekijken. Deze ruïne staat in de steigers en is ook te bezichtigen, maar gezien het mooie weer hebben we alleen buiten en in de tuin gelopen. Daarna te voet naar het treinstation Karlsberg om vandaar uit met der Bahn in 25 minuten naar Hirschhorn terug te reizen.
Lekker uit eten, nog even een wandelingetje en terug naar de camping. Overdag 34,6 graden buiten en binnen 31.

woensdag 18 juli 2007
Flinke buien en onweer gehad vannacht. Vanochtend was alles kletsnat.
We hebben de tent uit- en afgedroogd, maar toch wel nat ingepakt. Op weg naar de volgende bestemming. We zakten af langs de Neckar, en zijn uitgekomen op camping Klein Enzhof in Bad Wildbad. We hebben er erg lang over gedaan, want bij een "Baustelle" voor Stuttgart was een ongeluk met een tankauto en 7 personenwagens gebeurd, waardoor we een uur in de file hebben gestaan. Daarna hebben we nog een tijd langzaam kunnen rijden vanwege de drukte.
De camping is er een van veel regeltjes. De kinderen mogen maar op bepaalde tijden zwemmen, als je je afval niet gescheiden aanlevert, moet je een boete betalen. Toilet mag je alleen leeggooien als je Aqua Kem green hebt gebruikt, enz.
Broodjes moet je bestellen anders heb je geen brood.

donderdag 19 juli 2007
Ondanks dat er op deze grote camping veel Nederlanders en jonge kinderen zijn was het vanochtend toch rustig. We hebben tot half 10 geslapen.
Na het nemen van een douche in de zeer luxe doucheruimte op weg om de bestelde 12 kaiserbroodjes te halen. Echter deze waren op. De mevrouw van de winkel wilde me wel andere broodjes verkopen, maar ja als ik dat soort brood had gewild dan had ik dat wel besteld.
Ik kon het bestelde wel krijgen maar moest dan een kwartier wachten dan zou ze broodjes gaan bakken. Toen ik een kwartier later de broodjes kwam ophalen, had ze er echter maar 10. Nou ja dan toch maar 2 anderen erbij meegenomen. Na het late ontbijt begon het behoorlijk hard te regenen tot ongeveer een uur.
Gelukkig klaarde het daarna weer op. We hebben een behoorlijke lange en steile wandeling gemaakt. We klommen van 475 meter naar ruim 610 meter. Wel behoorlijk geprikt door zeer agressieve muggen. Daarna nog even gezwommen en tijdens het eten de beslissing genomen om morgen verder te rijden.

vrijdag 20 juli 2007
Na het afrekenen van de kleine plaats af gemanoevreerd en richting Frankrijk gereden. We kennen daar in Chatenoi een camping die zeer rustig en klein is.
Dat komt zo: 5 jaar geleden waren we op de terugweg van Zuid Frankrijk naar huis toen we hier in de buurt pech met de auto kregen. Dat was op een zaterdagmorgen en omdat de garage zaterdag 's middags en op zondag gesloten is werden we op camping de moulin des moins geparkeerd. We hebben ondanks de autopech ons hier erg goed vermaakt en ik wilde hier dus nog wel een keer naar toe. Erik en Mark willen hier ook nog wel een keer naar toe. Mark kan zich herinneren dat Erik hier grote vissen ving.
Onderweg nog even wat boodschappen gehaald. Tegen half vier kwamen we dan aan op onze favoriete camping. Het is nog rustiger geworden. We werden weer hartelijk welkom geheten door Madame Frederique, ze zorgt ervoor dat we morgen brood aan het ontbijt hebben. We staan hier helemaal alleen.
Tegen de schemering lopen de herten weer langs de bosrand.

zaterdag 21 juli 2007
Het brood hing aan de luifel. Wat een service. Na het ontbijt hebben we een stuk gefietst en tegelijk wat vergeten boodschappen gedaan. Het is hier heuvelachtig, soms moet je echt wel even op de pedalen, maar wat een prachtige omgeving is het hier. ' s Middags hebben de mannen gevist, Mark heeft maar liefst 3 vissen gevangen en Erik niets.
's Avonds kwam er 1 caravan op doorreis.

zondag 22 juli 2007
Gisteravond en vannacht heeft het geregend, maar vanochtend was het alweer droog. Wel wat bewolkt, maar dat houdt het aangenaam qua temperatuur.
De mannen staan alweer te vissen en ik ga maar eens in mijn boek lezen. Op de foto zie je onze zoon wachten op een volle jerrycan water. Zijn klusje was om de watertank vol te houden. Opnieuw heeft Mark een paar vissen gevangen.
's Avonds kwamen er 5 caravans/tenten bij, maar nog had iedereen alle ruimte.

maandag 23 juli 2007
We besluiten om een stukje verder te reizen. Na 3 nachten hier is het tijd om weer wat anders te bekijken.
Het is erg bewolkt het zou ons niets verbazen als het gaat regenen. We kregen van Madame heel lief 3 croissants als afscheid. We besluiten om naar Schweich aan de Moezel te rijden.
We zijn nauwelijks onderweg of de regen begint al te vallen. Tijdens onze gedwongen binnen lunch besluiten we, ook gezien de weersverwachtingen, om naar huis te rijden.
We eten nog heerlijk in Ahaus bij de Mexicaan en zijn om half negen weer terug.
Als het weer nog wat opknapt gaan Erik en ik vrijdag nog even een paar dagen er tussen uit.