donderdag 28 mei 2015

Urker vissersdagen

donderdag 21 mei

We gaan een weekend met "de vrije camperaars" naar de Urker vissersdagen. We komen aan op camping het Urkerbos tegen 14.30 uur. Er zijn al heel veel mede camperaars aanwezig en bijna allemaal bemoeien ze zich met het op de plaats zetten van de camper. Er is veel haantjesgedrag. De een zegt draai je stuur naar rechts, de ander wil juist dat je naar links draait en er is verschil van mening hoever er naar achter gestoken moet worden. De organisator wil dat alle neuzen van de campers gelijk staan, maar dat is onmogelijk - er zijn teveel verschillende maten van campers. We laten het maar over ons heen komen. 's Avonds was er in de kantine camperklets met koffie en koek en uitleg over de rest van het weekend. Er zijn een aantal activiteiten geschrapt of gewijzigd. Na de uitleg worden de vuurkorven aangestoken. Het is ons te koud ondanks het vuurtje en wij gaan naar binnen.

vrijdag 22 mei

Ondanks het late gezang bij de vuurkorven, was het rond middernacht stil en bleef het tot 9.30 uur vanochtend ook stil. Heerlijk geslapen. Na het ontbijt hebben we 43 km gefietst, waarvan 13 km pal tegen de wind in langs het water. Fijn is dan de elektrische fiets. We maakten een ronde via Urk en Schokland. Bij terugkomst zitten we nog even buiten, maar het koelt zo snel af en de zon zit ook nog eens achter de bomen, dat we tegen 18.00 uur toch naar binnen gaan en de kachel aandoen.

zaterdag 23 mei

We fietsen voordat we naar de Urker vissersdagen gaan eerst naar het Essent windpark. We zien daar alleen maar windmolens, klein en groot en in aanbouw. Geen enkele mededeling te vinden van hoe en wat. Jammer. We fietsen nog een rondje en komen dan in het zeer drukke Urk. Heel veel dorpelingen zijn in klederdracht, van jong tot oud. Overal wordt vis gerookt en gegeten. In de kleine smalle straatjes in oud Urk zitten de buren bij elkaar zelf vis te roken en te drinken. In de haven zien we in de verte op een werf veel mensen staan, we lopen er naar toe. Het lijkt een besloten gezelschap, maar er staat een hek open en we lopen verder. Het blijkt dat er net een schip gedoopt is en deze wordt nu te water gelaten. Het gaat zo langzaam dat je het bijna niet ziet. Het schip wordt namelijk zijwaarts in het water gelaten, maar zit nog vast aan een dok en deze duwt het schip heel langzaam aan. Terug op de camping nog even buiten gezeten, maar alweer wordt het fris. We schuiven met onze stoeltjes steeds verder op en op het laatst zitten we bijna aan de andere kant van het veld. We gaan om 18.00 uur naar binnen voor een hapje eten. Om 20.00 uur gaan we met z'n allen op de fiets naar Urk voor een boottocht bij avond. we zien de zon ondergaan tussen wolkenbanken en zijn om 22.15 uur weer terug. Helemaal verkleumd.

zondag 24 mei

Bij het opstaan mooi weer, blauwe lucht, maar helaas nog wel veel wind. Overdag lekker geluierd. Erik fietst nog even naar Urk in zijn eentje. Na het avondeten wandelen we nog een uurtje door het Urkerbos en vinden zelfs nog een geo cache. Later op de avond begint het te regenen.

maandag 25 mei

Laatste dag hier alweer. We doen niet mee met de pinksterbrunch, we vinden het te prijzig. We zitten even buiten, maar het wordt steeds frisser. We ruimen daarom maar wat op, wassen de ramen, stofzuigen en rommelen wat aan. Rond 14.00 uur nemen we afscheid van de organisatie en wat anderen en rijden naar Lelystad. Er staat een gigantische file voor Bataviastad. We willen op de dijk staan, daar heb je een mooi zicht op de schepen die langs varen. Helaas is de dijk verboden gebied geworden. We parkeren dan maar op de parkeerstrook voor de dijk. Hier blijven we voorlopig maar staan, want om nu aan te sluiten in de file is niet leuk. De brug is mede debet aan de lange rij, want de brug gaat bijna elk kwartier open en laat dan heel veel boten door, van kleine zeilboot tot groot vrachtschip geladen met containers. Tegen 17.00 uur rijden we naar de officiële plek. We gaan even op de speciaal uitgezette plaats staan, hier hebben we echter geen tv ontvangst en snappen nu ook waarom er wel 6 campers aan het begin van de parkeerplaats staan. We zetten ons ernaast want Wilma wil graag "de Blacklist" zien. We verzetten de camper daarna niet meer.

dinsdag 26 mei

Het heeft flink geregend vannacht en het is koud, en de regen dreigt alweer. We besluiten om een paar dagen naar huis te gaan in plaats van langzaam af te zakken naar Volkel, waar we komend weekend Volkel in de wolken willen meemaken. We gaan vrijdag dan wel weer op pad. Onderweg ook af en toe een bui.