woensdag 27 april 2011

weekje Duitsland 15 t/m 25 april

vrijdag 15 april 2011

we hebben een week vrij en zijn van plan om wat bekende plekjes in Duitsland een bezoekje te brengen en wat nieuwe te ontdekken. Eerst komt vanmorgen nog de monteur voor het kapotte fornuis om deze te repareren. En we hadden om 11.30 uur nog de as verstrooiing van Erik zijn moeder. Na afloop hiervan gingen Frans en Lineke en Mark met ons mee naar huis voor de lunch. We waren van plan om vandaag 300 km te rijden, maar omdat het toch later was geworden dan we hadden gedacht, maar gauw de plannen aangepast en naar een oude bekende plaats gereden, namelijk Dörsten. Dit is 90 km en een van onze favoriete plekken. Het was erg rustig met campers, dat hebben we nog niet eerder mee gemaakt. We vonden zelfs een plekje op de oude camperplek. We hebben nog een eindje gefietst en toen gegeten. De omvormer van 50 watt blijkt helaas onvoldoende om een half lege accu van de fiets op te laden. Er moet dus een van 300 watt komen. Na het eten hebben we nog een stuk gefietst. In totaal vandaag 31 km. 's Avonds was er weer veel herrie van de ijsbaan. Jammer dat daar niet beter over is nagedacht.

zaterdag 16 april 2011

We hebben een koude nacht gehad. (3,2 graden buiten en 8,2 binnen). We zijn om 9.45 uur opgestaan en hebben dus bijna 12 uur in bed gelegen. We gaan eerst Dörsten even in om wat boodschappen te doen en rijden tegen 11.45 uur richting Braunfels in het Sauerland. Halverwege aan de snelweg geluncht en tegen 15.00 uur kwamen we in Braunfels aan. De camperplek ligt bovenaan het stadje bij het slot en om er te komen moesten we het laatste stuk via een slingerweggetje steil omhoog. Dat is zo'n eerste keer als je niet weet hoe de weg loopt best wel griezelig. Het is een prachtige plaats, erg rustig met alle voorzieningen. Inclusief stroom kost het € 7,50. Je kunt je kaartje halen bij het café naast de ingang van het slot. We hebben daarna nog een stukje gefietst (11 km) en de fietsen eens goed getest. Als het te steil wordt en te lang omhoog gaat moet je zelf ook nog best wel wat doen. In dit terrein houdt het met 20-25 km echt wel op met de accu's. Bij de camperplek staat een picknick tafel waaraan we gekookt en gegeten hebben. Het is wel wat minder zonnig dan voorspeld was, het is ietwat bewolkt maar gelukkig wel droog. Tegen een uur of 20.00 kwamen er wat jongeren met 3 getunede auto's. Ojee, het zal toch niet ....Maar ze gedroegen zich keurig, geen muziek aan en tegen 21.30 uur gingen ze weg. Uiteindelijk een prima plek dus en zijn geld ruimschoots waard.

zondag 17 april 2011

Prima geslapen, tot 9.00 uur,  het was hier heerlijk stil. Het was iets warmer dan gisternacht, namelijk buiten 8,2 en binnen 8,7 graden. Na het ontbijt naar het Gasthof am Turm gewandeld om de sleutel van de stroomkast terug te brengen en de borg terug te ontvangen. Verder gewandeld door het stadje en de kasteeltuin en om 11.30 uur op pad voor de volgende etappe, Weikersheim aan de Romantische Strasse, 220 km rijden. De camperplek is geen echte camperplek maar bij een boer waar een camper mag staan, niet helemaal in Weikersheim maar in Nassau, 4 km verderop. Mooie rustige plek inclusief stroom voor € 6,00. We worden allerhartelijkst ontvangen. De boerin vertelt over de streek, de boerderij en wijst ons de fietspaden aan, die achter de boerderijen langs lopen. We gaan een stukje fietsen o.a. naar Weikersheim. Bij terugkomst koken en eten we buiten in het zonnetje in gezelschap van de 2 huis (boerderij) katten. Daarna zitten we nog heerlijk in de avondzon.

maandag 18 april 2011

We hebben een koude nacht gehad. buiten 3,5 en binnen 5,7. Wel staan we om 9,45 uur op met een prachtige onbewolkte lucht. We fietsen naar Weikersheim on naar het slot te gaan. We zijn er om 11.55 uur en kunnen direct mee met de rondleiding van 12.00 uur. We zijn maar met 4 bezoekers, maar halverwege sluit zich nog een stel aan. Het is een erg mooie rondleiding die 45 minuten duurt, met als hoogtepunt het bezoek aan de feestzaal in het kasteel. Wat een geweldig mooi plafond. Alles was nog authentiek ingericht. Dit was echt de moeite waard. Met onze entreekaarten hadden we ook toegang tot de kasteeltuinen, maar we wilden eerst lunchen. Daarom een restaurant uitgezocht op het marktplein. Lekker buiten in de zon, want het wordt steeds warmer. Het werd geen lunch uiteindelijk maar een warme maaltijd. Erik nam een heerlijke rumpsteak met frites en Wilma een salade met zalm en forel. Na het eten hebben we door de kasteeltuinen gewandeld.  Vervolgens weer op de fietst naar Röttingen, waar we vorig jaar oktober ook met de camper hebben gestaan. Totaal 30 km gefietst en 75% van de accu capaciteit gebruikt. Nog even bij de camper in de zon gezeten en de kinderen gebeld. Na de boterham hebben we gedoucht bij de boerin in het gastenverblijf en daarna nog een wandelingetje rond Nassau gemaakt. Het was overdag toch zo'n 23 graden. Heerlijk om in te fietsen en wandelen.

dinsdag 19 april 2011

Opnieuw een koude nacht, buiten 4.0 en binnen 6,4. We staan op met een onbewolkte lucht. Op advies van de boerin rijden we naar Creglingen - Münster, waar een mooie camperplek zou zijn. 20 km verderop. Daar aangekomen blijkt het een camping te zijn, we vinden de plekken niet zo mooi en de camping vrij prijzig. Niets voor ons, dus maar verder. We twijfelen even of we terug naar Röttingen naar de Festplatz zullen gaan of verder naar Rothenburg ab der Touber. Het wordt de laatste. Onderweg een omleiding waardoor het nog iets langer rijden was, totaal 51 km. We stonden net als in oktober vorig jaar op de parkeerplaats P2. Een overnachting met de camper kost hier € 10,00. In oktober 2010 was de parkeerautomaat defect en net gemaakt toen we weggingen. Nu was de hele parkeerautomaat verdwenen en hing er nog wel een bord dat er een kaartje gekocht moest worden. Het zal wel te maken hebben met het feit dat het nog geen seizoen is en dat er nog wel een betaalautomaat komt. Toch loopt de gemeente hier heel wat geld mis, want er staan vandaag zeker 40 campers. Vanmiddag 40 km gefietst naar Schillinghausen. De laatste 2,5 km naar het dorp was een flinke helling van 380 meter naar 510 meter, maar hier deden de fietsen uitstekend hun werk. Genoeg power in de accu's om ook weer terug te komen. Later in de middag heerlijk in de zon gezeten en na het eten een rondwandeling rond Rothenburg over de stadsmuren (5km) gemaakt. Opnieuw een heerlijke zonnige dag van 23 graden.

woensdag 20 april 2011

Het was nu niet zo'n koude nacht buiten 5,7 en binnen 9,6. We hebben alweer lang geslapen, namelijk tot 9.45 uur. Ondanks dat we op een parkeerplaats staan aan de rand van een druk stadje, langs een drukke rondweg en ook nog een circus in de buurt, was het goed stil. We gaan weer fietsen vandaag, nu de andere kant op richting Creglingen, 20 km stroomafwaarts. Een prachtige route. Na 10 km zijn de accu's nog steeds voor 100% vol. Dit komt natuurlijk door het bijladen als we de hellingen afgaan. We testen onze nieuwe fietsen optimaal uit. We lunchen in Creglingen en gaan dan weer terug. Het is mooi om andere fietsers te zien ploeteren in de heuvels en hoe makkelijk fietsen wij ze voorbij. Bijna weer aangekomen bij de camper moest er nog 60 meter geklommen worden via een aantal haarspeldbochten, het gaat zo makkelijk omhoog! Bij terugkomst waren de accu's wel bijna leeg. Totaal 43,3 km gefietst. Daarna heerlijk in de zon gezeten. Het is onvoorstelbaar mooi weer, onbewolkt en het wordt elke dag een graadje warmer. Het is prachtig. In de natuur begint alles uit te komen en te bloeien. De fietspaden zijn breed, goed te berijden en liggen een stuk van de grote weg af.

donderdag 21 april 2011

We staan voor ons doen vroeg op (8.30 uur) omdat we weer verder gaan rijden. Ontbijten, opruimen en boodschappen gedaan en dan rijden. We gaan alweer richting het noorden, 176 km naar Hünfeld (in de Rhön). Een mooie camperplaats aan de rand van een recreatiegebied en een stadspark. Na de lunch nog 25 km gefietst. De hellingen zijn hier wat steiler, dus de accu's gaan ook wat sneller leeg. We hebben een fietskaart gekocht en morgen (op goede vrijdag) gaan we een ronde fietsen. Vandaag voor het eerst een paar stapelwolken, maar het is wel weer warmer dan gisteren, zo'n 25 graden.

vrijdag 22 april 2011

Vanmorgen vroeg was het eerst helemaal bewolkt, maar bij het opstaan was het al weer helemaal blauw en onbewolkt. Na het ontbijt de fietsen geprepareerd en op weg voor een ronde van 35 km. We hadden direct vanaf de start al een pittige, lange klim. Het is hier heel makkelijk om snel je accu leeg te fietsen, dus moeten we economisch te werk gaan, kleine versnelling en niet te hard. Na 15 km wilden we nog een extra lusje van 5 km fietsen, met een klim van 150 meter. Halverwege de klim hebben we de beperking van onze fietsen leren kennen. Het was te steil en de accu's vlogen leeg. Hier dus maar omgekeerd en het extra rondje achterwege gelaten. De rest van de middag weer in de zon gezeten. Na het avondeten waren de accu's weer bijgeladen en hebben we nog een klein rondje van 10 km gefietst.

zaterdag 23 april 2011

vannacht was de buitentemperatuur 7.0 en binnen 10.5. We staan op met alweer een onbewolkte dag. Het zal uiteindelijk 26 graden worden. We willen vandaag naar Fulda fietsen een grote stad op 16 km. Ondanks de bewegwijzering, de gekochte kaart en de GPS navigatie is het moeilijk om hier per fiets te juiste weg te vinden. Het is erg warm en eigenlijk ook de warm om te fietsen. Na 16 km waren we nog steeds niet in Fulda, de borden gaven nog eens 5 km verderop aan. De accu's waren al voor de helft leeg, dus we besloten om terug te gaan en Fulda te laten voor wat het was. We zochten een andere weg terug, wat nog niet meeviel. We kwamen uit in Marbach. Daar was een gasthof aan de Hanauer See, een stuwmeertje. We hebben daar heerlijk gegeten. We waren de enige gasten. We hebben uiteindelijk 40 km gefietst en de accu's waren leeg bij terugkomst. Opnieuw van de zon genoten en in de avond nog een wandeling rond het meertje bij de camper gemaakt.

zondag 24 april 2011

Zeer vroeg wakker (7.15 uur). Dat komt goed uit, want we willen vandaag een flink eind rijden (256 km) naar Bergkamen, dichtbij Dortmünd. Op de camperplek aangekomen stond er 1 Nederlander met een camper die ons aanhield. Hij vond de camperplek (een parkeerplaats) niet mooi en had een folder in zijn hand van een nieuw geopende camperplek in de buurt ook in Bergkamen. Hij had een politie agent gevraagd hoe daar te komen, maar snapte de uitleg niet en een navigatie had hij niet. We besloten na het zien van de folder om daar ook naar toe te gaan en reden met de Tomtom aan voorop, 6 km verder. De plek is een halve cirkel met gras bij een drukke jachthaven en kost € 7,00. Je kunt er op gras zitten. Omdat we zo vroeg waren vanmorgen stonden we om 12.00 uur al kant en klaar. 's Middags maar weer fietsen eerst naar Werne en later nog naar Kamen. Morgen helaas naar huis.

maandag 25 april 2011

Na het ontbijt inpakken en tegen de middag weer thuis.