vrijdag 3 augustus 2007

Weekje Nederland 4 augustus t/m 10 augustus

zaterdag 4 augustus 2007
Vanochtend heel relaxed opgestaan en het huis aan kant gemaakt. We gaan pas in de loop van de middag weg. De bestemming is in eerste instantie Borger, in Drenthe. We gaan onze zoon daar naar toe brengen voor een week kamp met allemaal andere jonge mensen. Hij kan er pas na drie uur terecht, zodat we zeeën van tijd hebben. Eerst gaan we nog even langs Coevorden waar we bij Petstra een zonnehoes halen. Na afscheid te hebben genomen van onze zoon rijden we richting Hogersmilde. Hier zou een camperplek moeten zijn. Echter als we de coördinaten volgen komen we uit bij een cafetaria. Navraag leerde ons dat deze plek is opgeheven. Nou ja, dan maar een patatje eten en verder rijden. Uiteindelijk komen we na een zeer mooie route uit in het plaatsje Lheebroek, bij camping Meisterhof. Ze staan vermeld als camperplek, maar je mag overal op de camping staan. De plaatsen zijn zeer ruim en nog steeds voorzien van gras, het sanitair verdient een 10. Het is er erg rustig ondanks dat de camping bijna vol staat. Het is nog steeds prachtig weer, dus we besluiten om nog een stuk te gaan fietsen. Van de campingbaas hadden we een boekje met fietsroutes gekregen en daar zoeken we een uit van een kleine 20 km. Bij terugkomst op de camping lezen we de folder en de activiteitenagenda door en zien dat er op zondag een kerkdienst wordt gehouden op het terrein achter de receptie. Het blijkt dat we op een evangelische camping zijn terecht gekomen.

zondag 5 augustus 2007
Tijdens het ontbijt hoorden we de orgelklanken voor de kerkdienst al. Het heeft toch wel wat hoor om heel veel mensen met hun stoel onder de arm naar de binnenplaats te zien lopen om gezamenlijk een kerkdienst bij te wonen. Wij deden niet mee, in plaats hiervan maakten wij ons klaar om een eind over de Dwingelose heide te gaan fietsen, eten en drinken in de fietstas en karren maar. Het was schitterend weer, een lekker zonnetje en een beetje wind. 's Avonds besloten om de volgende dag verder te trekken.

maandag 6 augustus 2007
Vanmorgen na het ontbijt, de spulletjes in de kastjes, kastjes dicht, stoelen in de bagage ruimte en we kunnen al weer op stap. Deze keer mocht Wilma de camper van de plek afrijden. We hadden zeer nieuwsgierige buren en ze zaten al op het puntje van hun stoel om dat te bekijken. Gelukkig kreeg ik de wagen goed van zijn plaats en reed er keurig mee weg. Via rustige wegen door Drenthe en Friesland (waar we in Sloten geluncht hebben, hier waren we 20 jaar geleden voor het laatst met een zeilboot) richting de Afsluitdijk. Wilma wilde graag eens over de Afsluitdijk, ze was hier nog nooit geweest. Ze vond het tegenvallen, je ziet niks!! Dat was wel een teleurstelling. In Noord Holland aangekomen was direct na het verlaten van de Afsluitdijk in Den Oever een camperplek in de haven met uitzicht over de haven en het water. We zaten nog even buiten om de activiteiten op het water te bekijken, maar het begon steeds harder te waaien en om 6 uur begon het te regenen. Om een uur of 7 kwam de havenmeester in de regen het stageld van 10 euro halen. Het was een rumoerige plaats doordat elke auto die van de brug afreed over een hobbel moest rijden.

dinsdag 7 augustus 2007
Toch wel goed geslapen, ondanks het lawaai van de brug. We besluiten om een stukje verder te trekken en gaan richting Enkhuizen. Het is erg moeilijk om een parkeerplaats voor onze camper te vinden, dus gaan we iets buiten de stad een plekje zoeken. We komen uit bij een industrieterrein ongeveer een kilometer van het centrum. Daar kunnen we goed staan. We pakken ons stalen ros maar eens weer voor een wat langere tocht. We komen door veel kleine plaatsjes en langs zeer veel fruitbomen, appels,  heel veel peren en pruimen. Ook zien en ruiken we velden vol met bloemkool. Dat staat voorlopig niet meer op het menu. We kopen onderweg bakjes met pruimen, heerlijk! Het waait wel behoorlijk en we moeten toch wel lange stukken tegen de wind in. Ook krijgen we wat last van zadelpijn. We zijn blij als we eindelijk weer de camper zien staan. We hebben onderweg een plekje gezien, waar we wel zouden kunnen wildkamperen. Daar rijden we naar toe. Tijdens het eten en ook daarna stoppen er echter steeds auto's, waar we ons onbehaaglijk bij voelen. Toch maar niet overnachten hier. We besluiten om naar Naarden Vesting te rijde

woensdag 8 augustus 2007
De camperplek voor 3 gratis plekken was goed te vinden en erg mooi, aan een viswater aan de ene kant en aan de andere kant een beekje, onder bomen aan de rand van het dorp. We fietsen naar de VVV (een klein stukje verderop) met een openbaar toilet die goed schoon is. We halen een stadswandeling en zijn een hele tijd onder de pannen. Het is een leuk dorp, met erg dure panden en er rijden hele dure auto's rond. Die zijn natuurlijk allemaal op bezoek bij Jan de Bouvrie en Paul Fagel (haha).Als we zitten te eten komt er een man op ons toelopen die de camperplek in Huizen aanbeveelt. Daar zullen we straks eens kijken. Het is maar een klein eindje rijden naar Huizen. De plek die de aardige meneer ons vertelde is goed te vinden, maar wel erg eenzaam. Het is op een grote parkeerplaats bij een sporthal, maar er staat geen enkele auto of camper geparkeerd. Je hebt wel een mooi uitzicht over het water richting Almere. We pakken de fietsen en verkennen Huizen en omgeving. We vinden het hier niet leuk en besluiten om terug te rijden naar Naarden vesting om hier nog een nacht te staan. We kunnen op hetzelfde plekje staan als gisteren, want het is er helemaal leeg. In de loop van de avond komen er nog 5 campers bij. Er is plaats genoeg

donderdag 9 augustus 2007
Na het ontbijt wordt het tijd voor de volgende plaats. We gaan naar Kampen. Hier moet volgens het boekje een nieuw aangelegde gratis camperplaats voor 5 wagens zijn, op 5 minuten lopen van de binnenstad. Als we aan komen rijden zien we in de verte als zeker 15
campers staan. Het is een mooie grote parkeerplaats, waar aan de rand ruimte is gereserveerd voor campers. We vallen met de neus in de boter, er is vandaag en ook vanavond van alles de doen in Kampen, van rommelmarkt en internationale dansen tot muziek 's avonds van onder anderen Plork en de aannemers, een bluesbandje, een big band en nog veel meer. In de late middaguren fietsen we nog een eind in de mooie omgeving.

vrijdag 10 augustus 2007
Het wordt tijd om richting Drente te rijden, want we mogen onze zoon zaterdag al om 10 uur weer ophalen. We verkassen dus langzaam naar de boerencamping 't Singeltje in Westdorp, op nog geen kilometer afstand van de kampeerboerderij waar Mark zit. We genieten van de zon, fietsen nog even naar Borger. We kennen het bijna niet meer terug. Wat lopen het ontzettend veel toeristen. We vonden het hier vroeger leuker.