woensdag 22 januari 2020

Overwinteren 2019/2020 deel 14

Woensdag 15 januari
Gisteravond om 23.30 uur werden de vuilniscontainers geleegd. Dat gebeurde maandagavond ook al op de plek waar we toen stonden. Voor ons heel vreemd dat dit zo laat op de avond nog gebeurd. We hebben vandaag Peñíscola bezocht. Op de fiets naar het toeristenbureau voor een plattegrond en daarna naar het kasteel gewandeld. Een kaartje gekocht zodat we het konden bezoeken en ook de mooie tuin die rondom is aangelegd. Het kasteel ligt op een landtong, rondom dus omgeven door zee. Erg mooi om de geschiedenis te lezen. Die stond op de plattegrond in meerdere talen, zelfs in het Nederlands. Daarna nog even naar de intocht van vissersboten gekeken en toen bij een van de weinige restaurantjes die open was een hapje gegeten. Het was verder maar een dooie boel, de meeste zaakjes zijn gesloten.

Donderdag 16 januari
We hebben slecht geslapen vannacht. Net als gisteren kwam om middernacht een vuilniswagen de containers ophalen en vanmorgen om 6.30 uur werden ze weer terug gebracht. En niet te vergeten de ezel die op het naastgelegen weiland loopt, balkte ook al voor 7.00 uur. En voor het eerst, de hele nacht blaffende honden. Nou ja, dan vanavond maar vroeg erin. We hadden vanmorgen wel een heel bijzonder uitstapje. We brachten een bezoek aan de Benimarfabriek die in Peñíscola zit. We kregen een rondleiding en mochten alle vragen stellen die we wilden. De dealer van onze Benimar heeft dit voor ons geregeld en het is heel uitzonderlijk dat zomaar iemand in de fabriek mag rondlopen. We zijn zeker 2 1/2 uur rondgeleid. We hebben veel gefilmd.

Vrijdag 17 januari
Het is tijd om verder te gaan, richting huis. We zijn voor ons doen redelijk vroeg. We rijden naar Pineda de Mar, een camperplek midden in een woonwijk. Waar je ook kijkt, je ziet hoogbouw om je heen. We staan hier voor € 13,00 all in. Alleen voor douchen moet je extra betalen. Sta je hier 10 nachten, krijg je de 11e gratis. We maken nog even een wandeling naar het strand, dat op zo'n 100 meter van de camperplaats ligt. En nog een stukje over de boulevard.

Zaterdag 18 januari
We hebben prima geslapen, zo midden in de wijk. Hier hoor je geen enkele hond, dat is toch iets van het platteland. We rijden naar Piolenc, vlak bij Orange. Een plaats bij een wijnboer. We betalen € 10,00 inclusief stroom en verzorging. We hebben dit keer de tolweg gereden om meters te maken, maar ook om niet honderden rotondes te moeten rijden. Onderweg willen we lunchen en stoppen op de parkeerplaats direct naast een Burger King. Dat is zo uitnodigend dat we beiden een hamburgermenu eten. Dat scheelt weer koken vanavond. We volgen de berichten inzake de weersverwachtingen van de plaatsen waar we geweest zijn. Er komt een storm, opnieuw met veel regen, wind en zelfs sneeuw. We zijn net op tijd vertrokken, lijkt het.

Zondag 19 januari
Het is behoorlijk noodweer, in Allicante is zelfs de luchthaven gesloten. En er zijn hele stukken strand weggeslagen, bijvoorbeeld in Calpe en in Puerto de Mazzaron. Er zijn zelfs al dodelijke slachtoffer gevallen. De camperplek in Daimús staat onder water. De campers staan er tot hun assen in.
Vannacht 1 x wakker geweest van een race auto, maar verder prima geslapen. We rijden dit keer via de N-weg naar Illiat in de buurt van Maçon, een gratis plek voor 4 campers. Er staat al een Fransman met een aggregaat naast de camper die gigantisch lawaai maakt. Gelukkig ruimt hij deze na een uurtje op. Anders waren we toch op zoek gegaan naar een rustiger plek.

Maandag 20 januari
Vanmorgen zette de Fransman zijn camper aan en liet deze een tijd dieselen. Rare gewoonte. Gelukkig waren we al wakker en hadden er weinig last van. We gaan weer via de tolweg rijden, nu naar pont à Mousson. We rijden op de laatste liters dus gaan we vlak voor we er zijn tanken. Helaas pakt de geldautomaat het bankpasje niet. Dan maar een stukje verder. Ook de pomp een kilometer verder lust ons pasje niet. Best wel griezelig want het brandstoflampje brand al en ook verschijnt de tekst "bijtanken s.v.p." We zijn ondertussen bij de camperplek aangekomen, dus stellen we het tanken uit tot morgen. We lezen dat de grensovergang tussen Spanje en Frankrijk dicht is vanwege de hoeveelheid sneeuw. Hier waren wij gisteren nog. Zo snel kan het weer omslaan.

Dinsdag 21 januari
We hebben heerlijk geslapen vannacht. We doen rustig aan. Ruimen op, verzorgen en lopen nog even naar de bakker. Dan vertrekken we naar Dahlem, hier stonden we op de heenweg ook. Maar eerst even tanken. Er lijkt een vloek op te rusten, want nu geeft de pomp geen diesel. Gelukkig staan hier meer pompen en bij de volgende lukt het wel. We kunnen weer verder. We tanken nog een keer goedkoop in Luxemburg. We kunnen aan de bevroren rijp op de hellingen zien dat het hier flink kouder is. Als we aankomen op de plek, praat Erik even met een man die vliegtuigen bekijkt en hij vertelt dat het afgelopen nacht in Dahlem 10 graden heeft gevroren. Gelukkig hebben we de gasfles vol.