zaterdag 28 september 2013

Wenen 18 t/m 28 september 2013

woensdag 18 september

De reis naar Wenen, die in juni niet doorging in verband met de overstromingen in  grote delen van Duitsland en Oostenrijk, gaan we nu maken. We rijden om 12.00 uur weg voor de eerste etappe, naar Wertheim. We hebben af en toe wat oponthoud bij de bouwplaatsen. We lunchen onderweg. We komen om 17.30 uur aan en plaats is al behoorlijk vol. We vinden nog een plekje en gaan dan snel nog even naar de accessoire winkel, het kraantje van de jerrycan is kapot. Gelukkig kunnen we hier een nieuwe kopen.

donderdag 19 september

Om 8.00 uur toetert de bakker, we kunnen broodjes kopen. Na het ontbijt lopen we even naar de outlet village en kopen een mooie spiegel voor de badkamer en een leuke zeepdispenser. Dan op weg naar Passau, deze stad was in juni ook helemaal ondergelopen. Opnieuw hebben we onderweg wat vertragingen bij de bouwplaatsen. We lunchen onderweg op een truckersparkeerplaats. De gratis camperplek in Passau doet wat unheimisch aan. Toch staan we er uiteindelijk met een stuk of 6 campers. Zelfs hier is de grond nog steeds vies van de overstromingen.

vrijdag 20 september

Ook hier worden we wakker getoeterd door de bakker om 7.45 uur. We fietsen naar het oude centrum van Passau. Men is druk bezig de waterschade te  herstellen. Het regent en we schuilen in de Dom. Hier wordt om 12.00 uur een orgelconcert gegeven. We kopen hiervoor tickets en beleven een klein uur prachtige orgelmuziek in een mooie dom. Het regent maar door. We doen onze regenpakken aan, doen nog een paar boodschappen en gaan weer terug naar de camper. We komen zeker nog een keer terug als het weer beter is.

zaterdag 21 september

Vandaag naar Melk in Oostenrijk gereden om het Benedikter Stift te bezoeken. We wilden overnachten in Loosdorf, 5 km van Melk verwijderd, echter de camperplek was bij een Gasthof waar een familiefeest was en de plek was bezet door auto's. We konden de camper wel op straat parkeren en mochten dan vanavond na afloop van het feest op de goede plek zetten. We besloten om dan eerst maar met de camper naar Melk te rijden en zien dan wel wat we 's avonds doen. We bezoeken de mooie Stift, lopen mee met een rondleiding en wandelen door de tuinen. We besluiten om op de parkeerplaats te blijven staan. Dit is verboden, maar naast ons staan Oostenrijkers met een camper en zij vertellen dat ze hier wel vaker overnachten. 's Avonds gaat de automatische slagboom naar beneden, maar je kunt er altijd uit.

zondag 22 september

Heerlijk rustige nacht. Geen enkel probleem gehad met ons "verboden" verblijf. En het is zonnig! Op naar de camping in Klosterneuburg. De plekken zijn niet zo groot op deze keurige camping, maar we redden ons wel. Na de lunch hebben we hard gelopen en 's avonds maken we nog een kleine wandeling door het stadje.

maandag 23 september

Op de fiets naar Wenen. Op de Schottenring parkeren we de fietsen en we verkennen Wenen al wandelend. We lopen ruim 4 uur en zien heel veel mooie gebouwen. De Staatsopera, waar lakeien proberen je kaartjes te laten kopen voor de voorstelling van die avond. Het Ankeruhr, de Hofburg, de Stephanuskerk en de Judenplatz. Bij Sachs staan we 20 minuten in de rij omdat we de echte Sachertorte willen eten. Als het op is wordt je geacht direct te betalen en plaats te maken voor de volgende die in de rij staat te wachten. Daarna fietsen we naar het Hundertwasserhaus, waar ik me meer van had voorgesteld en naar het Prater. Dat viel erg tegen, een grote vervallen zooi in een park en een schreeuwend duur reuzenrad. We zijn om 18.30 uur weer terug op de camping.

dinsdag 24 september

Vandaag willen we naar Schönbrunn. Het kasteel van Sissi. Vanaf de camping is het bijna 20 km fietsen, dwars door Wenen, want het kasteel ligt een eind buiten het centrum. We doen een rondgang met audiotour, de Imperial tour, waarbij je 22 kamers ziet en uitleg krijgt in het Nederlands via de koptelefoon. Daarna wandelen we uitgebreid door het park en de tuinen. Op de  terugweg gaan we langs een van de"Heurigen" om daar te eten. Heurigen zijn restaurants bij een wijnboer waar ze hun eigen gemaakte wijn schenken en ook kunt eten. We gingen naar Hengl-Haselbrunner. Aan een balie bestel je je eten en moet je wachten tot dit bereid is, het wordt op een dienblad gedaan en dan zoek je een plekje om het op te eten. De wijn daarentegen wordt wel aan tafel geserveerd. We aten een heerlijke schnitzel. Een keer in de maand hebben ze op dinsdag avond ook muziek. Dat schijnt erg leuk te zijn.

woensdag 25 september

Na het hardlopen fietsen we opnieuw naar Wenen, we zijn nog niet uitgekeken. We brengen ook nog een bezoek aan het Belvedère Schloss. Het is opnieuw een prachtige zonnige dag.

donderdag 26 september

We moeten helaas weer aan de terugreis beginnen en rijden 484 km naar Neumarkt aan de Oberpfalz. Dit keer geen files maar wel heel veel regen. We staan op een grote parkeerplaats (festplatz) een prima plek. Geen hangjongeren of gescheur met auto's, wat je in Nederland wel vaak hebt met zulke ruime plaatsen. Er rijden wel veel (goederen)treinen, ook 's nachts.

vrijdag 27 september

Opnieuw een reisdag, dit keer naar Siegen. Een strook bestraat voor 4 campers. Er is stroom en een sanizuil. We staan langs een drukke weg voor een café waar 's avonds zoveel gasten met de auto komen, dat we helemaal klem gezet worden. Op een enkeling na wordt er echter rustig vertrokken.

zaterdag 28 september

Het zit erop, we rijden vandaag naar huis.